مراسم تدفین کریم‌اف در سمرقند برگزار می‌شود

۱۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۶۲۷۹۵ سرخط اخبار

ازبکستان در شرایطی برای تدارکات مراسم تدفین اسلام کریم اف، رئیس جمهور فقید این کشور آماده می شود که با بزرگترین دوره عدم اطمینان در تاریخ پسا شوروی خود با آن روبروست و هنوز هیچ جانشین مشخصی برای کریم اف وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسلام کریم اف، رئیس جمهوری فقید ازبکستان عصر جمعه پس از خونریزی مغزی هفته گذشته درگذشت. مراسم تدفین قرار است صبح امروز (شنبه) در زادگاه او در شهر سمرقند واقع در مرکز ازبکستان برگزار می شود و این کشور برای سه روز عزای عمومی آماده می شود.

انتظار می رود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیز رهبران جمهوری های شوروی سابق از جمله رئیس جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و نخست وزیر قرقیزستان، بلاروس و قزاقستان در مراسم تدفین کریم اف شرکت کنند.

پیکر اسلام کریم اف 78 ساله از طریق هوایی وارد فرودگاه سمرقند شده است و امروز تمام پروازهای این فرودگاه کنسل شده مگر برای عملیات های ویژه. تابوت او برای بازدید عموم از 9 صبح در یکی از میادین شهر قرار داده شده تا مردم به او ادای احترام کنند و پس از آن برای تدفین به قبرستانی در نزدیکی همانجا برده می شود.

شوکت میرضیایف، نخست وزیر ازبکستان که ریاست کمیته تدفین را بر عهده دارد و یکی از افراد کاندید برای جایگزینی اسلام کریم اف حساب می شود. طبق قوانین ازبکستان اکنون رئیس سنا تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام رئیس جمهوری موقت می شود.

طبق قانون اساسی ازبکستان، پس از مرگ اسلام کریم اف، رئیس سنای ازبکستان برای سه ماه کنترل کشور را در دست می گیرد تا تدارکات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید فراهم شود. انتخابات های ریاست جمهوری در ازبکستان همواره با نتایج مشخصی همراه بوده است. با توجه به اینکه کریم اف 78 ساله پسر و یا جانشین مشخصی ندارد، توجه ها فورا به این مساله جلب می شود که چه کسی قرار است جانشین او شود.

گفته می شود همسر کریم اف، تاتیانا کریم اف و رستم اینویاتوف، رئیس پلیس مخفی ازبکستان نفوذ بالایی برای تعیین جانشین دارند اما احتمال اینکه شخصا این پست را به دست بگیرند، اندک است. شوکت میرضیایف، نخست وزیر ازبکستان هم که متحد کرملین محسوب می شود، در کنار رستم عظیم اف، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جزو گزینه هایی هستند که بیشترین اجماع روی نامزدی آنها وجود دارد.

کلید واژه ها: ازبکستان کریم اف


نظر شما :