بایدن: چین نیز باید از قوانین بین‌المللی تبعیت کند

۲۷ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۱۸ کد : ۱۹۶۱۲۶۸ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهور آمریکا پس از صدور حکم یکی از دادگاه های حکمیت لاهه علیه ادعاهای پکن درباره دریای چین جنوبی هشدار داد که پکن نیز باید همانند دیگر کشورها از قوانین بین المللی تبعیت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا در دریای چین جنوبی ادعایی ندارد اما تاکید می کند که تمامی شرکت های کشتیرانی حق دارند از دریایی که به عنوان آب های بین المللی محسوب می شوند، عبور کنند.

آمریکا پیشتر ناوهای هواپیمابر و کشتی دیگر را برای تاکید بر آزادی دریانوردی در دریای  چین جنوبی مستقر کرده است؛ دریایی که یک سوم از تجارت نفت جهان از آن عبور می کند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا با اشاره به سیستمی که بر مبنای قوانین بین المللی به ادعاها درخصوص قلمروهای دریایی رسیدگی می کند، گفت ما انتظار داریم چین نیز همانند دیگر کشورها از قوانین بین المللی و قوانینی که برای همه صدق می کند، تبعیت کند ما از چین و فیلیپین می خواهیم تا از این حکم پیروی کنند.

چین علیرغم ادعاهای همسایگان اش به ویژه فیلیپین که به این دادگاه شکایت کرده بود، مدعی است که بخش اعظم دریای چین جنوبی در قلمرو پکن است.

ادعاهای چین برمبنای خط فاصل رسم شده در نقشه 1947 دریای چین جنوبی است.

دادگاه حکمیت در لاهه اخیرا در حکی اعلام کرده که چین هیچ حق تاریخی بر منابع داخلی این منطقه ندارد؛ تصمیمی که با عصبانیت از پکن همراه شد.

بایدن که امروز (شنبه) وارد سترالیا شده و انتظار می رود در جریان این سفر به بررسی ائتلاف نظامی واشنگتن-کانبرا بپردازد گفت: بسیار مهم و ضروری است که آزادی دریانوردی حفظ شود.

وی افزود: آمریکا با استرالیا و دیگر کشورهای این منطقه همکاری می کند تا بر حفظ نظم بین المللی که در آن دریاها و آسمان ها برای دریانوردی و هوانوردی باز هستند، تاکید کند.

این در حالی است که یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا این حکم دادگاه لاهه را به عنوان حکم نهایی و حکمی که از نظر قانونی الزام آور است، توصیف کرد،

جولی بیشاب، وزیر امور خارجه استرالیا در این باره گفت: اگر پکن این حکم را نادیده بگیرد به شدت به وجهه خود لطمه می زند.

کلید واژه ها: چین جنوبی دریای چین دریای چین جنوبی


نظر شما :