فریادهای دلخراش به جای شادی جشن بزرگ

جشن ملی فرانسوی‌ها عزای ملی شد

۲۵ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۶۱۲۰۵ اخبار اصلی اروپا
بدن هایی را می دیدم که مانند پین های بولینگ در طول مسیر کامیون به زمین می ریختند و جیغ های دلخراشی را می شنیدم که هرگز فراموش نخواهم کرد
جشن ملی فرانسوی‌ها عزای ملی شد

دیپلماسی ایرانی: فرانسوی ها و توریست های زیادی پنجشنبه شب از سراسر دنیا برای شرکت در جشن روز ملی فرانسه (باستیل) در منطقه ای ساحلی در نیس گردهم آمده بودند که کامیونی دیوانه وار جمعیت را شخم زد. باید گفت شخم زد، چرا که در جریان این حادثه تروریستی دست کم 84 تن کشته شدند و شرایط 18 تن از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است. به گفته مقام های فرانسوی حدود 120 تن نیز به دلیل جراحات و شوک ناشی از این حمله تحت مداوا قرار گرفته اند. گفته شده، حمله حدود ساعت 11 شب به وقت محلی به وقوع پیوسته است. به نوشته روزنامه لوموند، کامیون مرگ حدود دو کیلومتر (1.2 مایل) را در میان جمعیت با سرعت سرسام آوری طی کرده است. به گفته مقام های محلی، کامیون حامل اسلحه و نارنجک بوده است. گفته می شود که حداقل 10 کودک در میان قربانیان دیده می شود. تعداد زیادی از قربانیان نیز توریست بوده اند. فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه تروریستی بودن این واقعه را تایید کرده است. به گفته پلیس محلی عامل حادثه از عمد کامیون را با سرعت به شکل زیگزاگی می رانده تا افراد بیشتری را بکشد. وی سپس از کامیون پایین آمده و با اسلحه خود مردم را به گلوله بسته که در آخر با تیر نیروهای امنیتی فرانسوی به سرش از پا در آمده است.    

روزنامه فرانسوی لوموند نوشته که عامل حمله تبعه فرانسه و اصالتا تونسی است. روزنامه دیلی تلگراف نوشته، که این فرد سابقه اقدامات مسلحانه و خشونت آمیز را در فرانسه داشته است. محمد لاهوییجی بوحلل (Mohamed Lahouaiej Bouhlel)، 31 ساله، که در ریویرا زندگی می کرده بارها قوانین را نقض کرده و با پلیس به مشکل خورده بود. آخرین باری که بوحلل در دادگاه دیده شده، همین اواخر و در ماه مارس به دلیل ارتکاب خشونت بوده است.

در میان جمعیت دیمن آلماند، خبرنگار یک رسانه محلی، نیز حضور داشته است. او تمام آن چه را که در آن شب دیده و آن چه یک غروب معمولی را به کابوسی وحشتناک تبدیل کرده، شرح داده است. به گزارش وکس، آلماند در بخشی از مشاهدات خود نوشته است: «فضای جشن خوب بود. آتش بازی نسبتا خوبی بود و بچه ها در ساحل آب بازی می کردند. شب خیلی خوب و زیبایی بود. اما ناگهان همه چیز خراب شد: از دور سر و صدای افراد شنیده می شد. عده ای جیغ می کشیدند. در ابتدا تصور کردم فردی قصد داشته وسایل آتش بازی خود را تنظیم کند اما کنترل از دستش خارج شده... اما این طور نبود. در کسری از ثانیه، یک کامیون بزرگ سفید با سرعتی دیوانه وار  در میان جمعیت رانندگی می کرد، و مرتب مسیر خود را تغییر می داد تا بتواند حداکثر افرادی را که می تواند زیر بگیرد. کامیون مرگ به چند متری من رسیده بود و متوجه نشده بودم. من بدن هایی را می دیدم که مانند پین های بولینگ در طول مسیر کامیون به زمین می ریختند. فریاد و جیغ های دل خراشی را می شنیدم که هرگز فراموش نخواهم کرد. از ترس میخ کوب شده بودم.»

آلماند برای حفظ جان خود به سرعت به رستوانی در آن نزدیکی می رود اما دوباره به محل حادثه باز می گردد، چون باید می فهمید که چه اتفاقی افتاده است. آن چه پس از بازگشت دیده، هولناک بوده است: «راه ساحلی خلوت بود. هیچ صدایی شنیده نمی شد. هیچ خودرویی وجود نداشت. در محل حادثه اجساد در همه جا دیده می شد. تقریبا در هر پنج متر یک جسد دیده می شد، یک دست، یک پا... خون همه جا را گرفته بود. مجروحان زیادی ناله می کردند. کنترل اعصابم را از دست داده بودم. می خواستم کاری کنم، کمکی... اما نمی توانستم. منجمد شده بودم. خودروهای امداد از راه رسیدند و مردم که تصور می کردند کامیون مرگ دوباره بازگشته است، وحشت زده شدند.»

یکی دیگر از شاهدان عینی این حمله تروریستی به یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفته است: «صدای فریاد بلند شد. تصور کردم که دلیلش هیجان آتش بازی است اما صداها به جیغ های دلخراشی تبدیل شدند و از همه جا به گوش می رسیدند. برخی هم فریاد می زدند که بدوید، بدوید ... این یک حمله است. خیلی وحشتناک بود. ما هم شروع به دویدن کردیم چون نمی خواستیم زیر چرخ های کامیون له شویم.» 

سوفی سندیلندز، توریست استرالیایی، نیز که در محل حادثه حضور داشته، گفته است: «در یک لحظه هزاران نفر به سوی ما شروع به دویدن کردند. آنچه شما از طریق دوربین های تلویزیونی می بینید اصلا توصیف کننده آن چه ما واقعا تجربه کردیم، نیست. ما هیچ چاره ای جز دویدن نداشتیم در غیر این صورت زیر پای جمعیت له می شدیم.»

به این ترتیب روز جشن ملی فرانسوی ها تبدیل به عزای بزرگ شد. این دومین حادثه خونین برای فرانسوی ها در طول سال جاری میلادی است. فرانسوی ها هیچ سالی را تا این اندازه خشن و خونین سپری نکرده اند. حادثه ای که عدم محبوبیت فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه را دو چندان کرده و او و حزبش را به قهقرا برده است. فرانسوا اولاند در واکنش به این حادثه تلخ سه روز عزای ملی در کشور اعلام کرد. علاوه بر این، در طول این سه روز، پرچم فرانسه به نشانه سوگواری و احترام به قربانیان نیس در همه ساختمان های عمومی و دولتی به حالت نیمه افراشته نگه داشته خواهد شد. اولاند همچنین وضعیت فوق العاده در کشورش را سه روز دیگر تمدید کرد. این در حالی است که او قصد داشت روز جمعه پایان وضعیت فوق العاده در کشورش را اعلام کند.

اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که گروه داعش مسئولیت حمله تروریستی شهر نیس فرانسه را به عهده گرفته است. ادعا می شود که داعش این عملیات را در پاسخ به هلاکت «ابوعمر شیشانی»، وزیر جنگ این گروه تروریستی انجام داده است که هفته گذشته در نزدیکی شهر «شداده» در استان «حسکه» سوریه هدف نیروهای ائتلاف آمریکایی قرار گرفته بود.

در همین رابطه فرانسه اعلام کرد برای تشدید مبارزه با گروه تروریستی داعش بزرگ ترین ناو هواپیمابر خود را راهی منطقه می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/30

کلید واژه ها: نيس فرانسه تروريستي داعش


نظر شما :