جریان‌های سیاسی نگرانند

چانه‌زنی حیدر العبادی برای تشکیل دولت تنکوکرات

۰۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۶۶۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
حیدر العبادی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دولت پیشنهاد گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت تکنوکرات را بر نمی‌تابد و این شخص نخست‌وزیر است که وزرای تکنوکرات جدید را برای رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند.
چانه‌زنی حیدر العبادی برای تشکیل دولت تنکوکرات

دیپلماسی ایرانی: حیدر العبادی در تغییر کابینه خود مصمم است. او تاکید کرده است که کابینه اش باید متشکل از وزرای تکنوکرات و به دور از هر گونه سهم خواهی های سیاسی باشد. یعنی این که وزرا نباید وابستگی سیاسی به حزب یا جریانی داشته باشند تا بخواهند قبل از رضایت دولت و مردم رضایت هم حزبی هایشان را تامین کنند. اما روز شنبه پارلمان عراق دست او را بست. مجلس با تشکیل دولتی بدون لحاظ سهم بندی های سیاسی مخالفت کرده و اعلام کرده است که دولت باید به گونه ای تشکیل شود که برخواسته از حق سیاسی احزاب و جریان های سیاسی پیروز در انتخابات باشد.

با این حال به نظر می رسد فضا برای تشکیل کابینه ای تکنوکرات بیشتر مهیا شده است. بیان جبر الزبیدی، وزیر حمل و نقل عراق و از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کرده است که اکثر جریان های سیاسی به سمت تغییر کابینه حرکت می کنند.

جریان صدر به رهبری مقتدا صدر نیز اعلام کرده است که طرفدار تشکیل دولت تکنوکرات است و به این منظور حتی کمیته ای تشکیل داده تا به گفته خود به حیدر العبادی کمک کند تا دولت تکنوکراتش را تشکیل دهد. اما کارشناسان حتی همین اقدام جریان صدر را نیز تمایل این جریان به سهم خواهی از دولت دانسته اند چرا که طبیعتا جریان صدر کسانی را به عنوان وزرای تکنوکرات معرفی می کند که متمایل به خودش باشد.

سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفته است که اگر عبادی واقعا به فکر اصلاحات است باید این اصلاحات شامل خود او نیز بشود. در پاسخ به این اظهارات حیدر العبادی اعلام آمادگی کرده که در راستای تشکیل دولت تکنوکرات حاضر است از سمت خود استعفا دهد.

ائتلاف دولت قانون، به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق ضمن حمایت از تشکیل دولت تکنوکرات به ریاست عبادی اعلام کرده که تشکیل چنین دولتی ظرف 30 روز آینده ممکن است.

پیش از این حیدر العبادی وعده داده بود که دولت تکنوکراتش را ظرف 30 روز کاری تشکیل دهد.

جریان صدر نیز اعلام کرده که اعلام انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام ممکن است. اتفاقی که اگر بیفتد (که البته با توجه به وضعیت سیاسی حاکم بر عراق بعید است بیفتد) می تواند تمامی معادلات سیاسی در عراق را تغییر دهد.

حیدر العبادی گفته است که در اصلاحات خود همه اعضای کابینه را تغییر خواهد داد.

دکتر هانی عاشور، تحلیلگر مسائل سیاسی در این رابطه به پایگاه خبری تحلیلی ایلاف گفت: «اگر چه بیانیه هایی که جریان های سیاسی صادر می کنند نشان از تایید تغییر در دولت عبادی است اما این به تنهایی کافی نیست، چرا که در هر صورت در نهایت آنها به دنبال اعمال نظر خود در دولت آینده هستند، به ویژه در مناصب بالا خواهان اعمال نظر و پیشبرد رویکرد خود هستند و می خواهند افرادی متمایل به خودشان منصوب شوند. این مساله در آخر باز هم به تشکیل دولتی مبتنی بر سهم بندی های سیاسی منجر خواهد شد.»

وی در ادامه به تشکیل دوباره دولتی مبتنی بر سهم بندی های سیاسی و طایفه ای هشدار داد و گفت: «برخی گروه های سیاسی نامزدهای خود را قبل از این که در مجلس بر سر آنها بحث شود در رسانه ها مطرح می کنند تا دولت در عمل انجام شده قرار بگیرد و مجبور شود آنها را به عنوان وزیر معرفی کند. آنها به این ترتیب به دولت فشار می آورند که با خواسته های آنها موافقت کند.»

این در حالی است که اختلاف گروه های سیاسی با حیدر العبادی در این رابطه افزایش یافته است. رحیم الدراجی، نماینده فراکسیون شهروند که مجلس اعلای اسلامی عراق در پارلمان را نمایندگی می کند در این باره گفت: «با حضور عبادی در پارلمان و بحث و جدل هایی که میان او با نمایندگان مجلس و اعضای گروه های مختلف سیاسی در گرفت روشن شد که دولت نمی تواند برنامه ای برای اداره کشور ارائه دهد، اگر چه در این جلسه او تلاش کرد ماهیت تغییرات دولت را بیان کند. این مساله می تواند مشکلات کشور را افزایش دهد.»

در همین رابطه نیازی معمار، نماینده مجلس گفت: «العبادی به مذاکرات خود با نمایندگان مجلس ادامه می دهد تا به موجب آن بتواند کابینه اش را تغییر دهد و اصلاحات مورد نظر را مطابق با مهلت وعده داده شده 30 روز انجام دهد.»

حیدر العبادی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دولت پیشنهاد گروه های سیاسی برای تشکیل دولت تکنوکرات را بر نمی تابد و این شخص نخست وزیر است که وزرای تکنوکرات جدید را برای رای اعتماد به مجلس معرفی می کند. وی روز شنبه با حضور در مجلس از نمایندگان خواست اختیار تام برای تشکیل دولت تکنوکرات به او بدهند.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: تشکیل دولت تکنوکرات حیدر العبادی


نظر شما :