ایران و روسیه به کمک حوثی‌ها می‌آیند

هماهنگی تهران و مسکو برای شکست هادی

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۲۱۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ولید الشیخ، نماینده سازمان ملل مذاکرات را در مسقط بدون هماهنگی با دولت هادی آغاز کرده که این گونه بر می‌آید او تحت فشارهای بین‌المللی و با هماهنگی ایالات متحده و روسیه و ایران و همچنین سازمان ملل این مذاکرات را آغاز کرده است.
هماهنگی تهران و مسکو برای شکست هادی

دیپلماسی ایرانی: مشاور عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن اعزام هیئتی از سوی حوثی ها و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن به مسقط برای آغاز گفت وگوها با دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری برکنار شده یمن را مطابق با آن چه اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن اعلام کرده است، دانست و گفت که این جزئی از سیاست فشاری است که برخی کشورها در راس آنها روسیه به دولت هادی می آورند تا به این ترتیب او مجبور شود امتیازهای بیشتری را به حوثی ها بدهد و مجبور به ترک مخاصمه در یمن شود.  

وی که با روزنامه العرب، چاپ لندن از ریاض، پایتخت عربستان صحبت می کرد همچنین گفت که نمایندگان دولت هادی که خود را تنها دولت قانونی یمن می دانند تا این لحظه تصمیمی برای رفتن به مسقط جهت انجام مذاکره با حوثی ها با میانجی گری عمانی ها نگرفته اند و همچنان نسبت به لزوم اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل بدون هیچ قید و شرطی از سوی حوثی ها و متحدشان صالح تاکید دارند.

او که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است، همچنین گفت: «تنها اجرای این شرط می تواند ما را راضی کند که پشت میز مذاکره با حوثی ها و صالح در مسقط بنشینیم و درباره راه های اجرای تصمیم های بین المللی مثل تصمیم های قانونی سازمان ملل مذاکره کنیم در غیر این صورت امکان ندارد با آنها به مذاکره بپردازیم.»

در همین رابطه یک منبع آگاه به روزنامه العرب گفت که ولید الشیخ، نماینده سازمان ملل مذاکرات را در مسقط بدون هماهنگی با دولت هادی آغاز کرده که این گونه بر می آید او تحت فشارهای بین المللی و با هماهنگی ایالات متحده و روسیه و ایران و همچنین سازمان ملل این مذاکرات را آغاز کرده است تا به این ترتیب حوثی ها و صالح بتوانند به دستاوردهای دیپلماتیک و سیاسی تازه ای دست یابند و نیروهای هادی تحت فشار قرار گیرند و مجبور به ترک مخاصمه شوند.

این در حالی است که هادی و متحدان عرب او به ویژه عربستانی ها مدعی اند که پیشروی های خود به سمت صنعا را آغاز کرده و به زودی وارد این شهر می شوند.

بامداد دوشنبه نیز اعلام شد هادی یکشنبه شب به طور سری رهسپار عدن شده است تا به این ترتیب به جمع دیگر اعضای متحد خود در این شهر بپیوندد. روز شنبه نخست وزیر هادی و 7 تن از وزرای دولت او به عدن رفته بودند.

برخی منابع آگاه می گفتند که یکشنبه شب نیروهای هادی تصمیم داشتند عملیات تسخیر صنعا از استان مآرب را آغاز کنند اما تا به این لحظه هیچ خبری در این رابطه منتشر نشده است.

روز یکشنبه هیئتی از حوثی ها متشکل از محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی ها و حمزه الحوثی، مدیر دفتر عبدالملک حوثی به همراه عارف الزوکا، معاون دبیر کل حزب کنگره ملی عام به ریاست علی عبدالله صالح صنعا را به سمت مسقط ترک کردند. آنها قبل از عزیمت به مسقط با ولادیمیر دیدوشتین، سفیر روسیه در یمن که در حال حاضر کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را نیز بر عهده دارد، دیدار کرد.

به موازات آن، ناظران تحرکات پشت پرده ایران را نیز در پیشبرد مذاکرات مسقط بسیار موثر می دانند. به ویژه تماس تلفنی ولید الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن با حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران را که در آن از همه طرف های خارجی و داخلی موثر در یمن خواست که از گفت وگوها حمایت کنند. این نشان می دهد که هماهنگی ای میان روسیه و ایران برای رها ساختن حوثی ها و صالح از تنگنای فعلی وجود دارد.

این در حالی است که رسانه های بین المللی خبر از آزادی سه غربی ربوده شده توسط حوثی ها که شامل دو بریتانیایی و یک امریکایی می شدند خبر دادند که به همراه هیئت یمنی صنعا را به مقصد مسقط ترک کردند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: الحوثي‌ها يمن ايران و يمن روسيه و يمن


نظر شما :