گزافه‌گویی‌های لیندسی گراهام

سناتور تندرویی که ایران را عامل حمله 11 سپتامبر می‌داند

گراهام ممکن است به طور فزاینده‌ای اظهارات عجیب و غریبش را افزایش دهد تا بتواند توجه رسانه‌ها را به خودش جلب کند، کمپین ریاست جمهوری در حال مرگش را احیا کند و از ادامه کمک‌های مالی جمهوریخواهان مطمئن شود.
سناتور تندرویی که ایران را عامل حمله 11 سپتامبر می‌داند

نویسنده: الی کلیفتن

دیپلماسی ایرانی: در طول هفته گذشته، مخالفت جمهوری خواهان با توافق ایران به طور قابل ملاحظه ای با شکست روبه رو شد. جمهوری خواهان سنا در این هفته دچار آشفتگی شدند و درباره رای گیری توافق دچار سردرگمی بودند به همین دلیل تجمعات ضد توافق را با افرادی همچون فرانک گافنی، اسلام هراس و دیک چنی، معاون رئیس جمهور سابق که در موسسه آمریکن اینترپرایز (موسسه ای که نومحافظه کاران پس از 11 سپتامبر در آن قهوه سیاه می نوشیدند و برنامه پیروزی در جنگ ایده ها و بعثی زدایی عراق را طراحی می کردند) سخنرانی داشت، برگزار کردند.

توجه بسیاری از رسانه ها در این نشست معطوف به سخنرانی پاتریک کلاوسون، مدیر تحقیقاتی موسسه واشینگتن برای سیاست های خاور نزدیک بود که در حین سخنرانی وی رفتار بسیار خشنی با فردی که یک پلاکارد اعتراضی در دست داشت، صورت گرفت. وی بر روی پلاکارد نوشته بود: «چنی درباره عراق اشتباه کرد، درباره ایران هم اشتباه می کند.» جمله او در ارتباط با اطمینان چنی از وجود تسلیحات کشتار جمعی صدام حسین و مخالفت قاطعانه با دیپلماسی با ایران است.

این مسائل مربوط به گذشته است و بیشتر توسط کسانی صورت گرفته که یک دهه پیش از حمله به عراق حمایت می کردند، اما این مسائل امروز بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولاینای جنوبی) سخنرانی ای در صحن سنا درباره توافق با ایران داشت و گفت: «این توافق منجر به ایجاد جهنم مقدس در خاورمیانه می شود.» وی در سخنرانی اش به این موضوع هم اشاره می کند که چرا محافظه کاران در ایران توافق را جشن نمی گیرند.

گراهام یکی از تندروهای رده بالا است که به همراه سناتور جان مک کین (جمهوری خواه از آریزونا) یکی از صداهای بانفوذ و موثر جمهوری خواهان در حوزه سیاست خارجی است. آن چه که گراهام در فراز بعدی سخنرانی اش گفت بسیار تعجب برانگیز است: وی ایران را مقصر حملات 11 سپتامبر معرفی می کند: «آنها وقتی با مردم خودشان برخورد می کنند، فکر می کنید با ما چه خواهند کار کرد؟ تنها دلیل این که سه هزار نفر در 11 سپتامبر کشته شدند این بود که آنها سلاح لازم برای کشتن سه میلیون نفر را نداشتند، اما در حال حاضر در این مسیر قرار گرفتند. ما هیچ مدرکی نداریم که ایران و حزب الله از قبل از برنامه حمله 11 سپتامبر آگاه بوده باشند. اعضای القاعده که از ایران عبور کردند، احتمالاً خودشان هم از جزئیات عملیات آینده شان آگاهی نداشتند.»

اگر لیندسی گراهام مدارک جدیدی در اختیار دارد باید آن را در اختیار عموم بگذارد. از سوی دیگر مواضع تندروترین فرد ضد ایرانی، حتی اگر حقیقت هم داشته باشد، ممکن است یک شگرد سیاسی باشد. کمپین ریاست جمهوری گراهام کاملاً شکست خورده است (رای وی در نظرسنجی ها در حال حاضر صفر درصد است).

گراهام به طور مکرر با شلدن ادلسن، حامی مالی بزرگ جمهوری خواهان دیدار می کند و در ماه آوریل پس از جلسه ای که با نوشیدن یک لیوان مشروب همراه بود، مدعی شد که کاندیدای مورد علاقه حامیان مالی اسرائیلی است. ربط دادن ایران به 11 سپتامبر می تواند موجب ترغیب حامیان مالی همچون ادلسن -کسی که خواهان حمله اتمی به ایران است- شود تا به کمپین این سناتور کمک مالی کنند.

گراهام ممکن است به طور فزاینده ای اظهارات عجیب و غریبش را افزایش دهد تا بتواند توجه رسانه ها را به خودش جلب کند. کمپین ریاست جمهوری در حال مرگش را احیا کند و از ادامه کمک های مالی جمهوری خواهان مطمئن شود. وقتی هیچ مسئولیتی برای دروغ هایی که منجر به جنگ عراق شد، وجود ندارد، بعید است که چنین استراتژی هایی حرکتی نزولی داشته باشد.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: 11 سپتامبر توافق هسته ای لیندسی گراهام


نظر شما :