تلاویو از برنامه‌های نظامی جدیدش پرده برداشت

بمب‌های پرتوی، پروژه جدید اسرائیلی‌ها

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۴۸۵۵۴ ترجمه برگزیده خاورمیانه
اسرائیل تا کنون 20 بمب پرتوی که هر کدام از 250 گرم تا 25 کیلوگرم وزن داشته‌اند و حاوی ماده‌ای موسوم به "تکنیتسیوم 99 m" که معمولا در فعالیت‌های پزشکی استفاده می‌شوند، آزمایش کرده است.
بمب‌های پرتوی، پروژه جدید اسرائیلی‌ها

دیپلماسی ایرانی: روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که ارتش اسرائیل در طول چهار سال گذشته در حال آزمایش بمبی قدرتمند و بسیار مخرب در صحرای نقب بوده که در آن از تکنولو‍ژی پرتوی استفاده شده است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی آزمایش این بمبک در چارچوب طرحی موسوم به «چاه سبز» صورت گرفته که در آن جمعی از کارشناسان و پژوهشگران مشارکت داشته اند. هدف آنها از انجام این آزمایش بهبود وضعیت امنیتی اسرائیل در صورت هر گونه حمله احتمالی به آن توسط بمب یا موشک های مشابه اعلام شده است.

هاآرتص در توجیه این اقدام اسرائیل می نویسد بعد از حملات 11 سپتامبر اسرائیل به شدت نگران امنیت خود شد و به سراغ تولید و آزمایش چنین بمبک هایی رفت. در آن موقع اسرائیل به اطلاعاتی دست یافت که نشان می داد ایالات متحده در بحبوحه حوادث 11 سپتامبر در معرض تهدید بمب های پرتوی از سوی القاعده قرار داشته اگر چه القاعده هیچ گاه این تهدید خود را عملی نکرده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد که از سال 2006 وزارت بهداشت اسرائیل دستور به آموزش مراحل درمانی برای مقابله با حملات احتمالی موشک های پرتوی را صادر کرده است. وزارت بهداشت این دستور را خطاب به "جبهه داخلی" داده و خواستار ارائه آموزش های لازم در این رابطه به نیروهایش شده است.

هاآرتص همچنین در ادامه به نیت اسرائیل در ساخت بمب های پرتوی در مقابله با ایران اشاره می کند و می نویسد که در سال 2013 موشه یعالون، وزیر امنیت اسرائیل در جریان دیدار از کانادا نگرانی خود را از برنامه هسته ای ایران این گونه ادعا می کند: «ایرانی ها، زیر سایه استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای، تبدیل به کشوری هسته ای خواهند شد آن گاه از سلاح های خود در حملات تروریستی استفاده خواهند کرد! مثلا می توانند از موشک های پیشرفته خود برای اهداف مختلف استفاده کنند، برای همین صبر کردن در برابر آن چه می گذرد ممنوع است، ما باید مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شویم و جلوی برنامه هسته ای ایران را بگیریم!»

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هدفش از دستیابی به تکنولوژی هسته ای صرفا اهداف صلح آمیز است و به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست.

هاآرتص در بخش دیگری از گزارش خود درباره طرح موسوم به "چاه سبز" می نویسد: این طرح در سال 2014 به پایان رسیده و نتایج آن در کنفرانس ها و دیدارها و گردهمایی های علمی مرتبط با پژوهش ها و تجارب هسته ای ارائه شده است. در این چارچوب تا کنون 20 بمب پرتوی که هر کدام از 250 گرم تا 25 کیلوگرم وزن داشته اند و حاوی ماده ای موسوم به "تکنیتسیوم 99 m" که معمولا در فعالیت های پزشکی استفاده می شوند، آزمایش شده اند. این آزمایش با جدیدترین ابزارها از لحاظ تکنولوژی انجام شده است که عموما در تاسیسات هسته ای دیمونا کاربرد دارند.

در همین چارچوب پرتوها با دستگاه های ویژه ای با پرتوهای هسته ای تاسیسات هسته ای دیمونا نیز آزمایش شدند. اکثر این آزمایش ها در بیابان و در مراکز زیرزمینی به شدت بسته انجام شدند. آزمایش ها نشان دادند که این بمب ها قدرت پرتوی بسیار بالایی دارند و توانایی پخش گسترده ای به واسطه سیال بودن هوا دارند. پژوهشگرانی که بر این بمب ها نظارت داشتند نتیجه گرفتند که خطر اساسی این بمب ها بیش از همه تاثیر روانی آنها بر مردم است و این که ممکن است در اماکنی خاص از آنها استفاده شود که بسیار خطرناک باشند.

در همین رابطه هاآرتص نوشت که بمب های دیگری با نام "خانه سرخ" آزمایش شدند که هدف از آن ارسال مواد پرتوی در اماکن شلوغ بدون وقوع انفجار است.

گفتنی است دشمن صهیونیستی این طرح ها را در حالتی کاملا سری دنبال می کرده و این در حالی است که آزمایش های هسته ای اش در تاسیسات هسته ای دیمونا همچنان مخفی باقی مانده است. با این وجود برای همه روشن شده است که اسرائیلی ها حداقل 400 کلاهک هسته ای در اختیار دارند.

 

منبع: الاخبار/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: سه شنبه 19 خرداد 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 25 خرداد 1394

کلید واژه ها: تاسيسات هسته اي ديمونا بمب هاي پرتوي اسرائيل


نظر شما :