ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از نگرانی اوکراین از احتمال آتش گرفتن چرنوبیل تا کشف رد پای داعش در مغرب

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۷۱۱۴ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
نگرانی اوکراین از احتمال آتش گرفتن چرنوبیل، کشف رد پای داعش در مغرب، شایعه خروج مشاوران نظامی ایران از سوریه، مهاجرات 17 هزار مهاجر غیر قانونی به ایتالیا و خودداری قاهره از دادن ویزا به مخالفان اخوانی سوریه از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از نگرانی اوکراین از احتمال آتش گرفتن چرنوبیل تا کشف رد پای داعش در مغرب

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تلاش ناکام بشار اسد برای انتقال خانواده اش به خارج

سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی در یادداشت های سالانه اش درباره سفرش به امریکا در روزنامه النهار که دیپلماسی ایرانی نیز آنها را منتشر می کند، به نقل از یکی از سوری های مقیم امریکا که با خانواده اسد ارتباط مستقیم دارد، می نویسد: بشار اسد سال گذشته میلادی تلاش کرد خانواده اش را از طریق فرودگاه مزه به خارج منتقل کند اما نتوانست.

به گفته وی هدف بشار اسد از این کار تنها حفظ سلامتی خانواده اش بود و هیچ نیت دیگری نداشته است. اما اکنون هم که نتوانسته این کار را بکند به هیچ وجه نگران نیست و خانواده اش در حال حاضر در سوریه در کنار او هستند.

 

شایعه خروج نیروهای ایرانی از سوریه

مطبوعات عربی شایع کرده اند که نیروهای ایرانی که عموما مشاوران نظامی هستند از سوریه خارج شده اند تا به گروه های حوثی در یمن کمک کنند.

یکی از این روزنامه ها روزنامه العرب، چاپ لندن است که ادعا کرده ایران نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و امور سوریه را به دست نیروهای حزب الله و مجاهدان عراقی سپرده است.

العرب ادعا کرده شکست های اخیر ارتش سوریه در برابر مخالفان به دلیل خروج نیروهای ایرانی از سوریه بوده است.

 

اختلاف نیروهای سوری با حزب الله

روزنامه العرب، چاپ لندن ادعا کرده است که با تسلط نیروهای حزب الله در سوریه بر امور و پر کردن خلاء خروج نیروهای ایرانی از این کشور اختلافاتی میان آنها با مقامات سوری به وجود آمده است.

به ادعای این روزنامه عمده اختلافات بر سر چگونگی هدایت میدان های مبارزه است که نیروهای حزب الله تلاش دارند به همراه نیروهای عراقی امور را در دست داشته باشند در حالی که نیروهای سوری همچنان اصرار دارند که فرماندهی عملیات بر عهده آنها باشد.

 

شکایت اسد از حزب الله

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین ادعا کرده است که مقامات نزدیک به دفتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گلایه کرده اند که بشار اسد از این که تلفنش توسط نیروهای امنیتی حزب الله شنود می شود، به شدت ناراحت است و مراتب اعتراض خود را به اطلاع مقام های ارشد حزب الله نیز رسانده است.

این پایگاه مدعی شده که حزب الله به طرف سوری اعلام کرده است برای این که بتواند در جریان کامل امور امنیتی باشد ناچار است تمامی تلفن ها را با نظارت و آگاهی نهاد امنیتی سوری شنود کند.

لازم به یادآوری است علی رغم وجود برخی شکست های میدانی نیروهای سوری در شمال غرب سوریه، نیروهای سوری در دیگر نقاط در حال پیشروی هستند و این شایعات می تواند برای پوشش اخبار پیروزی های ارتش سوریه باشد.

 

سناریوی جدید ترکیه و قطر و عربستان علیه سوریه

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که ترکیه و قطر و عربستان در حال طراحی سناریوی تازه ای برای حمله به سوریه هستند.

بنا به این گزارش آنها تصمیم دارند مشابه طوفان قاطع در سوریه پیاده کنند و حملات هوایی به آن جا انجام دهند. در عین حال ترکیه اعلام آمادگی کرده در صورت پیش رفتن کار حاضر است نیروی زمینی خود را نیز وارد عمل کند. ترکیه همچنین پیشنهاد داده در سوریه منطقه پرواز ممنوع اعمال شود و گفته است که این منطقه می تواند توسط محور عربی به همراه ترکیه به تنهایی هم اعمال شود.

گفته می شود سفر هفته پیش شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر به ترکیه در همین راستا بوده است.

 

تظاهرات طرفداران مالکی علیه حیدر العبادی

روز دوشنبه جمعی از مخالفان عراقی که گفته می شود به تحریک و با حمایت نوری مالکی به خیابان ها آمدند علیه حیدر العبادی تظاهرات کرده و او را متهم به ناتوان در اداره کشور کردند.

به گزارش پایگاه خبری المسله، این افراد نسبت به پیشروی اندک نیروهای عراقی در نبرد موصل و الانبار شکایت دارند و معتقدند تا کنون کارنامه حیدر العبادی در مبارزه با تروریسم قابل قبول نبوده است.

طرفداران حیدر العبادی این تظاهرات را ساخته و پرداخته طرفداران مالکی دانسته اند و نسبت به آن موضع منفی گرفته اند. به اعتقاد آنها مالکی با این کارها قصد دارد دوباره خود را به پست نخست وزیری عراق برساند.

 

خودداری مصر از دادن ویزان به مخالفان اخوانی سوری

ائتلاف مخالفان سوری اعلام کردند به دلیل مخالفت دولت مصر با دادن ویزا به مخالفان اخوانی سوری از برگزاری نشست خود در قاهره باز مانده اند.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، اعضای ائتلاف مخالفان سوری می گویند رایزنی های آنها با حکومت مصر برای دادن ویزا به اعضای اخوانی مخالفان سوری به نتیجه نرسیده است و نشست آنها در قاهره برگزاری نمی شود.

ائتلاف مخالفان سوری گفته اند که این نشست در حقیقت آماده سازی برای نشست ژنو 3 است.

 

چرنوبیل در معرض تهدید آتش جنگل های شرق اوکراین

وزیر کشور اوکراین اعلام کرد به دلیل آتش گرفتن جنگل های شرق اوکراین بیم آن می رود که گستردگی این آتش سوزی به منطقه متروکه چرنوبیل برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارسین افاکوف، وزیر کشور اوکراین در صفحه فیسبوک خود نوشت "تا ساعت 15:30 به وقت گرینویچ وضعیت آتش سوزی جنگل ها در شرق کشور به مرحله ای از بحران رسیده است که بیم آن می رود که دامنه این آتش به چرنوبیل و حتی نیروگاه متروکه چرنوبیل برسد."

 

کشف یک گروه وابسته به داعش در مغرب

نیروهای امنیتی مغرب اعلام کردند که یک گروه تروریستی وابسته به داعش را در مغرب دستگیر کرده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، نیروهای امنیتی مغرب چهار نفر را دستگیر کرده اند که گفته می شود گروهی وابسته به داعش را در مغرب به وجود آورده بودند و قصد داشتند عملیات های تروریستی ای را در این کشور انجام دهند.

افراد دستگیر شده در شهر العیون، بزرگترین شهر در مناطق بیابانی مغرب فعالیت می کردند.

 

مهاجرت 17 هزار خارجی به ایتالیا ظرف یک ماه

فرمانده ناو جنگی سان گوستو اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور از 12 مارس تا کنون دست کم 17 هزار پناهنده غیرقانونی را نجات داده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، وی این اظهارات را در جریان حضور ماتیو رینزی، نخست وزیر ایتالیا و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و فدریکو موگرینی، مذاکره کننده ارشد اروپایی که به ناو سان گوستو آمده اند، بیان کرد.

وی همچنین گفت که از دیگر کشورهای اروپایی می خواهیم که برای پذیرش این پناهندگان به ما کمک کنند.

 

سفر اردوغان به کویت برای آشتی برای عربستان

روزنامه العرب، چاپ لندن، گزارش داد سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به کویت برای کمک گرفتن از این کشور برای عادی سازی روابط با عربستان است.

بنا به این گزارش عربستان از این که ترکیه و پاکستان از ائتلاف "طوفان قاطع" علیه یمن خارج شده اند به شدت عصبانی است و این دو کشور را متهم به خیانت کرده است.

اردوغان در این سفر از کویت خواسته است که پا در میانی کند و اختلافات به وجود آمده میان دو کشور را حل و فصل کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: مغرب نیروهای ایرانی نیروهای سوری


نظر شما :