تجمع معترضان به بیانیه سوئیس مقابل مجلس

۱۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۴۶ کد : ۱۹۴۶۱۹۶ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع
جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران در اعتراض به بیانیه هسته ای سوئیس مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش «تابناک» جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران همزمان با حضور محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی در جلسه غیر علنی امروز مجلس جهت توضیح در خصوص جزییات بیانیه سوئیس و پاسخ به سوالات و ابهامات نمایندگان در این رابطه مقابل ساختمان بهارستان تجمع کردند و دغدغه ها و انتقاداتشان را در قالب 30 سوال از وزیر منتشر کردند.

این دانشجویان که از تشکل های انجمن اسلامی، بسیج، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل هستند با در دست داشتن پلاکاردهایی انتقادشان را به مفاد بیانیه لوزان مطرح کردند.

سوالات تجمع کنندگان به شرح زیر است:

«1- آیا می دانید اگر با اغماض تحریم های هسته ای را همان تحریم های منع اشاعه در نظر بگیریم تنها شامل چند تحریم بسیار کم اهمیت می شود و هیچ کدام از قوانین اصلی تحریم و تحریم های نفتی و بانکی را شامل نمی شود، گفت؟

2-آیا می دانید طبق توافق لوزان همین تحریم های ناچیز هم به هیچ وجه لغو نمی شود و فقط به صورت موقت اجرایشان متوقف خواهد شد و در هر زمان با اراده طرف مقابل کاملا قابل برگشت است؟

3-آیا متوجه هستید علاوه بر این، قید تحریم های ثانویه که در مورد تحریم های آمریکا پذیرفته اید منجر می شود که علاوه بر افراد و شرکت های آمریکایی هر شرکت بین المللی که حتی یک درصد سهامش در اختیار آمریکایی ها باشد (یعنی تقریبا همه شرکت های مهم دنیا) شامل تعلیق تحریم ها هم نشود؟

4-آیا می دانید که همین تعلیق موقت و برگشت پذیر چند تحریم کم اهمیت بعد از انجام تمام تعهدات هسته ای ایران از جمله کاهش، تعطیلی یا نابودی فعالیت ها و تأسیسات هسته ای ایران و اجرای پروتکل الحاقی و پس از تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی اتفاق می افتاد؟ آیا نمی توان پیش بینی کرد که این فرایند سال های متمادی به طول خواهد انجامید و حتی هیچ وقت نوبت به همان تعلیق نیم بند تحریم ها هم نمی رسد؟

5-آیا شنیده اید رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی با مردم در روز 14 فروردین علیرغم تمام این موارد گفت: «در روز اجرای توافق تمام تحریم ها لغو خواهد شد»

6-به کدام دلیل وزارت خارجه ایران حاضر نشده به صورت رسمی اقدام به تصویب مفاد متن رسمی منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا با عنوان «آرامش های برنامه نهایی مشترک اقدام» کند و موارد خلاف واقع آن را به طور دقیق اعلام نماید؟

7-انتشار گسترده متن تفسیر وزارت خارجه از توافق لوزان در رسانه های داخلی و قرار دادن چند ساعته در روی سایت وزارت خارجه و سپس حذف آن به چه علت بوده است؟

8-آیا نشنیدید که رهبر انقلاب تیرماه 93 در جمع  مسئولان عالی نظام با ذکر نیاز قطعی به 190 هزار سو گفتند آمریکا با زیاده خواهی می خواهد ایران را به 10 هزار سانتریفیوژ قانع کند؟ ولی در لوزان با 5 هزار سانتریفیوژ نسل یک قانع شدید؟

9-آیا می دانید پذیرش تعهد موضع سخاوتمندانه «روشن کردن همه مسائل گذشته و حال» به معنای پرداختن به MPD و مسائل فراتر از آن است و صنعت موشکی، وضعیت دفاعی و امنیت کشور را با تهدید جدی مواجه می کند؟

10-آیا می دانید آژانس بین المللی انرژی اتمی به راستی آزمایی تعهدات ایران و در نتیجه رفع تحریم ها منوط به تأیید آن شده همان نهادی است که اطلاعات دانشمندان هسته ای ما را در اختیار سرویس های جاسوسی قرار داد و منجر به سعادت آنها شد و در اکثر گزارش های گذشته خود جانب غربی ها را گرفته و غلام حلقه به گوش آمریکا و اسرائیل است؟

11-آیا می دانید بعد از پذیرش پروتکل الحاقی هیچ نقطه ای از کشور را نمی توانید از بازرسی مستثنی کنید و باید امکان نظارت آنلاین فعالیت های دانشمندان و تأسیسات کشورمان را ایجاد کنیم؟

12-آیا متوجه شده اید در توافق ژنو ایران هنوز حق غنی سازی 5 درصد را داد ولی طبق لوزان دیگر غنی سازی بیشتر از 3.67 درصد را هم نخواهد داشت و این یعنی از توافق ژنو هم عقب تر رفته ایم؟

13-آیا می دانید با قطعی کردن توافق نامه نهایی از طریق قطعنامه نهایی شورای امنیت ذیل فصل 7 و با توجه به برخی تعهدات ابدی در این توافق نه تنها پرونده ایران از شورای امنیت خارج نمی شود بلکه برای همیشه در آنجا باقی می ماند.

14-آیا می دانید قرار است اکثر تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت با هم تجمیع شده و این بار در یک قطعنامه جدید و آن هم با امضا و همکاری امریکا علیه ایران وضع شود؟

15-آیا بعد از خداحافظی با نیمی از صنعت هسته ای کشور در توافق ژنو، کوچکترین گزارشی در وضعیت تحریم ها صورت گرفت؟ آیا از این تجربه نباید درس بگیریم؟

16-آیا می دانید برخی تعهدات این توافق از جمله پذیرش پروتکل الحاقی و نداشتن حق بازفراوری و تحقیق و توسعه در مورد آن به صورت دائم و تا ابد برای مردم ایران از مذاکرات دوره شما باقی خواهد ماند؟

17-آیا می دانید این بیانیه با توجه به مفاد و عباراتش یک توافقنامه بین المللی است و طبق اصل 77 و 125 قانون اساسی هر گونه توافق یا تعهد بین المللی باید به تصویب مجلس برسد؟

18-آیا می دانید میزان ذخیره اورانیوم غنی شده کشور از 10 هزار کیلوگرم فعلی با از بین رفتن 9700 کیلوگرم که صرفا 300 کیلوگرم برای مصارف آزمایشگاهی و تحقیقاتی خواهد رسید؟ و حداقل تا 10 سال در همین سطح باقی می ماند و آیا می دانید برای تأمین فقط نیروگاه بوشهر به 30 هزار کیلو سوخت در سال نیاز است.

19-آیا متوجه شده اید ایران علاوه بر اینکه باید حدود 14 هزار سانتریفیوژ خود را جمع کند و به انباری منتقل نماید باید زیرساخت های آنها را هم در نطنز و فوردو از بین ببرد و این باعث می شود برای بازگشت به همین نقطه کنونی چند سال وقت صرف شود؟

20-آیا می دانید تمام موارد فکت شیت آمریکا در مورد توافق ژنو که ابتدا تکذیب می کردیم اکنون مو به مو در توافق لوزان تأیید شده است؟

21-آیا می دانید دیگر در فوردو که یک روزی مرکز غنی سازی و ضامن امنیت تأسیسات هسته ای ایران است اکنون دیگر حق غنی سازی و حق تحقیق در مورد غنی سازی و حتی فراتر از آن حق نگهداری هیچ سوخت شکافته پذیری را نخواهیم داشت؟ که در این نتیجه آن را بیشتر شبیه یک شهر بازی با تعدادی دستگاه چرخ فلک کرده اید؟

22-آیا می دانید قلب رآکتور اراک از همان ابتدا باید منهدم شود یا به خارج از کشور منتقل شود و از طرف دیگر می دانید با توجه به تجربه بازطراحی راکتور بوشهر بازطراحی راکتور اراک حداقل 20 سال به طول می انجامد؟ و اینها به معنی تعطیلی عملی و چراغ خاموش راکتور اراک نیست؟

23-آیا توجه کرده اید که علاوه بر پذیرش پروتکل الحاقی که دائمی است دسترسی های بیشتر و وجود فناوری های مدرن نظارتی را هم پذیرفته ایم و این سطح نظارتی را تا به حال هیچ کشوری در تاریخ نپذیرفته است؟

24-آیا توجه کرده اید که در متن بیانیه ای که در لوزان قرائت کردید آمده سطح و برنامه تحقیق و توسعه هسته ای ایران باید با مذاکره با طرف مقابل تعیین شود و آیا این همان محدود شدن تحقیق و توسعه صنعت هسته ای و تعطیلی عملی آن نیست؟

25-شما که در اظهارات تان در برنامه نگاه یک ژاپن را یک الگوی اعتمادسازی قرار داده اید آیا می دانید که این کشور در حالی که زیر چتر حمایتی آمریکا است 30 سال فرایند اعتمادسازی اش طول کشید و اکنون نیز تحت سلطه آمریکاست؟

26-آیا متوجه شده اید که در مورد عادی شدن وضعیت غنی سازی در ایران بعد از مدت 10 سال یا حتی 25 سال هیچ چیزی در توافق گفته نشده در حالی که تعهدات ایران به صورت دقیق، وسیع و همه جانبه الزام آور شده است؟

27-آیا می دانید طبق متن منتشره وزارت خارجه ایران در مرکز سابق غنی سازی فوردو فقط قرار است هزار سانتریفیوژ باقی بماند. در آنها هم هیچ نوع گازی تزریق نشود؟ و حتی تمام این سانتریفیوژها هم حق چرخیدن نمایشی نخواهند داشت و تنها دو زنجیره آن می تواند بچرخد؟

28-شما که می گویید در مذاکرات به خاطر حرف های دو پهلوی جان کری واژه TERMINATE را در مورد تحریم های اروپا استفاده کرده ایم چرا در مورد تحریم های آمریکا از این واژه استفاده نکرده اید و واژه توقف موقت اجرا را آورده اید؟

29-آیا می دانید با رفتن توافق ذیل قطعنامه شورای امنیت دیگر 6 کشور مقابل ایران نیستند و تمام کشورهای عضو سازمان ملل مقابل ما قرار می گیرند و عملا با دست خودمان اجماع جهانی علیه ایران درست می کنیم؟

30-آیا می دانید که با پذیرش بازرسی های فراتر از پروتکل الحاقی امکان دستیابی به زنجیره تأمین صنعت هسته ای کشور را برای دسته های جاسوسی طرف های غربی فراهم کرده ایم که حتی در صورت برگشت به حالت کنونی امکان اخلال در تأمین قطعات و خرابکاری گسترده در صنعت هسته ای را فراهم می کند؟»

همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس برای صحبت با دانشجویان در محل تجمع آنان در مقابل مجلس حاضر و با آنها به صحبت و گفت وگو پرداختند.
 

 

کلید واژه ها: لوزان پروتکل الحاقی صنعت هسته ای سانتریفیوژ


نظر شما :