عربستان، قبائل یمن را مسلح می‌کند

۲۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۴۲۴۵ سرخط اخبار

یک خبرگزاری آمریکایی از عزم عربستان سعودی برای مسلح کردن قبائل استان «مأرب» یمن و همچنین خیز مصر برای اعزام نیروهای نظامی به صنعاء پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، عربستان سعودی در حالی عزم خود را برای مسلح کردن قبائل استان «مأرب» علیه نیروهای جنبش مردمی «انصار الله» جزم کرده است، که مصر نیز در حال آماده کردن یک یگان «واکنش سریع» است تا در صورت تهدید شدن تنگه «باب المندب» به آن کشور اعزام کند. عربستان سعودی پیش از این نیز برای قبائل یمنی طرفدار ریاض اسلحه ارسال کرده بود.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» با بیان اینکه عربستان سعودی از طریق مرزهای جنوبی خود قبائل یمنی را علیه جنبش «انصار الله» مسلح می کند، مدعی شد که مسئولان امنیتی از وجود هماهنگی قبلی بین دو کشور سخن گفتند.

این خبرگزاری با اشاره به فرار برخی دیپلمات ها و کارکنان غربی از یمن، تاکید کرد که تنش و ناآرامی ها در این کشور فقیر رو به افزایش گذاشته است.. برخی از مسئولان یمنی که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند: قوی ترین متحد آمریکا (در منطقه) یعنی عربستان سعودی، اسلحه و اموال برای مردان قبائل استان مأرب واقع در شمال یمن ارسال کرده تا از آنها در مقابله با شورشیان حمایت کند.

این خبرگزاری به نقل از سه تن از مسئولان امنیتی مصر که نامی از آنها نبرده است، اعلام کرد: مصر یک یگان «واکنش سریع» را آماده ساخت تا در صورتی که راه های آبی دریای سرخ تهدید شوند، دخالت کنند.  این یگان به عنوان زیر مجموعه لشکر سوم ارتش مصر تشکیل شده است. این لشکر عملیات امنیتی و اطلاعاتی در دریای سرخ را از مقر خود استان «سوئز» واقع در شرق قاهره فرماندهی و مدیریت می کند.

بر اساس این گزارش، دولت های مصر و عربستان برای واکنش نظامی مشترک در یمن در صورت نیاز، با یکدیگر هماهنگی کرده اند.

این خبرگزاری در اقدامی تفرقه افکنانه همچنین مدعی شد که مصر و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشورهای سنی در منطقه از به قدرت رسیدن (شیعیان) الحوثی در یمن ناراحت بوده و چنین امری را به مثابه یک پیروزی ژئوپلتیک برای ایران می دانند.
این در حالی است که حوثی ها علاوه براینکه یکی از قبائل ریشه دار و پر طرفدار یمن محسوب می شود در عین حال تلاش کرده است تمامی قبایل و احزاب را متقاعد کند که در فرآیند سیاسی این کشور پس از دوران علی عبدالله صالح مشارکت نمایند. حوثی ها همچنین هر گونه رابطه با تهران را نفی کرده اند.

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :