تصاویر: استقبال جالب از آقای رئیس جمهور

۰۱ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۳۴۰۳ سرخط اخبار

رئیس جمهور افغانستان ساعتی قبل وارد عشق آباد شد و برای اولین بار ترکمن ها یک مقام عالی رتبه سیاسی را با کاروان سوارکاران تا کاخ ریاست جمهور همراهی کردند.

به گزارش فارس ساعتی پیش «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان وارد عشق آباد پایتخت ترکمنستان شد و مورد استقبال «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان قرار گرفت، پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، روسای جمهور 2 کشور مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.

بردی محمداف در آغاز مذاکرات خصوصی خود ضمن تأکید بر اهمیت سفر امروز رئیس جمهور افغانستان به ترکمنستان گفت: سفر امروز در واقع فصل جدیدی را در روابط میان عشق آباد و کابل ایجاد می کند.

بردی محمداف افزود: ما برای روابط و همکاری با افغانستان اهمیت خاصی قائل هستیم و اطمینان داریم که بحران افغانستان باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک و صلح آمیز حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: ما سعی می کنیم که افغانستان را بیشتر به طرح های همگرایی اقتصادی از جمله خط لوله گاز «تاپی»، خط راه آهن ترکمنستان-افغانستان- تاجیکستان، انتقال برق ترکمنستان به افغانستان و نیز سایر طرح های حمل و نقل و ترانزیتی متمایل و همراه کنیم.

رئیس جمهور ترکمنستان با اظهار خرسندی از سطح مناسبات اقتصادی و تجاری میان 2 کشور، افزود: حجم مبادلات بازرگانی میان ترکمنستان و افغانستان در سال گذشته میلادی 2014 بالغ بر 1 میلیارد دلار بوده است که انتظار داریم که در سال جاری میلادی این میزان به 2 برابر افزایش یابد.

رئیس جمهور افغانستان نیز طی بیانات کوتاهی تأکید کرد: ملت افغانستان و ترکمنستان از اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند و ترکمنستان از همسایگان نزدیک افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه کابل از سیاست های دولت ترکمنستان در ارتباط با افغانستان حمایت می کند و به خاطر کمک های همه جانبه به ویژه اقتصادی، انسان دوستانه، آموزشی، بهداشتی و نیز صادرات انرژی برق تشکر می کند.

اشرف غنی با استقبال از طرح های زیر بنای بین المللی به ویژه خط آهن سه جانبه ترکمنستان افغانستان و تاجیکستان پیشنهاد کرد که افغانستان در آینده می تواند گاز ترکمنستان را از طریق خاک خود به چین نیز منتقل کند.

وی تصریح کرد: افغانستان علاوه بر گاز می تواند انرژی برق ترکمنستان را به کشورهای ثالث آسیا منتقل کند و می تواند خطوط ریلی ترکمنستان را به کشورهای آسیایی متصل کند و تعاملات فعال منطقه ای و فرامنطقه ای را داشته باشد.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که ترکمنستان و افغانستان از ظرفیت های بالای همکاری های اقتصادی، تجاری، اجرای طرح های زیربنایی، منطقه ای، حمل و نقل و ترانزیتی برخوردارند و این در حالی است که کشورهای منطقه و آسیا در 20 سال آینده به مراکز اقتصادی و انرژی تبدیل خواهند شد.

گفتنی است: مذاکرات هیئت همراه، امضای بسته اسناد همکاری، ضیافت شام، سخنرانی در دانشگاه اقتصاد ملی ترکمنستان و سفر به شهر «مرو» مرکز استان مرو در جنوب ترکمنستان از مهمترین برنامه های سفر رسمی دولتی افغانستان به ترکمنستان اعلام شده است گه گزارش ها متعاقباً تهیه و خدمت مخاطبان ارائه خواهد شد.

کلید واژه ها: ترکمنستان


( ۱ )

نظر شما :