اطلاعاتی که کار دست پنتاگون داد

جنگ روانی داعش علیه نیروهای نظامی آمریکا

۳۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۴۳۳۲۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
در یکی از توییت‌ها می‌خوانیم: «سربازان آمریکایی، ما داریم می‌آییم. پشت سرتان را نگاه کنید. داعش»
جنگ روانی داعش علیه نیروهای نظامی آمریکا

دیپلماسی ایرانی: این هفته مقامات پنتاگون به ژنرال های بازنشسته ارتش اطلاع دادند که آدرس خانه هایشان، ایمیل های خصوصی شان و دیگر اطلاعات شخصی شان توسط گروهی که مدعی است از داعش حمایت می کند، در سطح جهان منتشر شده است. این تماس ها پس از آن صورت گرفت که حساب های توییتر و یوتیوب فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده توسط هکرهایی که ادعا می کنند عضو داعش هستند، هک شد. پنتاگون این هک را کم اهمیت جلوه داد و از آن به عنوان «خرابکاری سایبری» یاد و اعلام کرد که این خرابکاری موجب انتشار هیچ کدام از اطلاعات طبقه بندی نظامی نشده است.

این درست است که هک کردن رسانه های اجتماعی پنتاگون، دستاورد چندان بزرگی در جنگ های سایبری نیست، اما هک کردن در حقیقت نوع دیگری از تروریسم است. در این مورد، هک کردن اطلاعات شخصی افسران بازنشسته ارتش قسمتی از استراتژی ای است که بر اساس آن در میان مردان و زنان عضو ارتش ایجاد وحشت می شود. در واقع این پیام بیش از این نمی توانست روشن کننده باشد. در یکی از توییت ها می خوانیم: «سربازان آمریکایی، ما داریم می آییم. پشت سرتان را نگاه کنید. داعش»

در میان اسنادی که فرماندهی مرکزی در توییتر منتشر کرده بود، گزارشی 52 صفحه ای با عنوان «لیست اسامی ژنرال های بازنشسته ارتش» وجود داشت. این لیست شامل آدرس ها، ایمیل ها و تاریخ بازنشستگی تعدادی از ژنرال های سابق می شود. از این رو پنتاگون این هفته با بسیاری از آنها تماس گرفت و این موضوع را به اطلاع آنها رساند.

نماینده مایکل ترنر (جمهوری خواه از اوهایو) که رئیس کمیته فرعی نیروهای تاکتیکی هوایی و زمینی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان است، اعتقاد دارد که ممکن است هکرها از آدرس های شخصی استفاده کنند. وی در این رابطه می گوید: «با تهدید رو به رشد تروریست های وطنی این نوع از ارتباطات نه تنها یک تهدید است، بلکه یک لیست هدف هم هست.»

به نظر می رسد این گونه هشدارها درباره استفان شاربونیه، سردبیر مجله شارلی ابدو فرانسه که یکی از 12 قربانی حمله اخیر به دفتر آنها در پاریس بود هم اتفاق افتاده است. پیش از این یکی از مجلات اینترنتی انگلیسی زبان القاعده شبه جزیره عربستان وی را تهدید کرده و نوشته بود: «تحت تعقیب: مرده یا زنده».

به این صورت لیست ژنرال های بازنشسته تبدیل به یک هدف بسیار وسیع برای داعش و حامیان آن می شود. در 30 نوامبر، اف بی آی در اقدامی غیرمعمول به نظامیان برای استفاده از لباس نظامی در مدت زمان تعطیلات هشدار داد. در اکتبر در کانادا، دو حمله توسط افرادی که خودشان را جهادی معرفی کرده بودند به پرسنل نظامی انجام شده بود.

سناتور جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا گفته است که توسط پنتاگون از این موضوع اطلاع یافته که ارتش به دنبال پیگیری درباره این نشت اطلاعاتی در توییتر است، چون تروریست هایی که پیش از این با هک آشنایی نداشتند، هم اکنون به اطلاعات حساسی دسترسی دارند. وی در این رابطه می گوید: «من نگران هستم، به خاطر اینکه آن چیزهایی که منتشر شده نه تنها به درد افراد سازمان یافته می خورد بلکه به درد گرگ های تنها هم می خورد. این شبیه یک معامله تجاری بود، اما یک پیروزی روانی دیگر برای آدم های بد است.»

القاعده در گذشته در محافل نیمه خصوصی اش گفته بود که به دنبال کشتن آمریکایی های معروف است. در سال 2011، ای بی سی نیوز گزارش داده بود که القاعده لیست هدفی متشکل از 179 چهره رسانه ای، تجاری و سیاسی برجسته در اختیار دارد. این لیست شامل افرادی همچون بیل گیتس، رابرت مرداک و اریک پرنس، بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر می شد.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: هک پنتاگون داعش


نظر شما :