توافق با ایران بزرگترین پاداش آمریکا

۱۱ دی ۱۳۹۳ | ۰۵:۴۱ کد : ۱۹۴۲۵۶۱ سرخط اخبار

 نوشت: هیچ پاداشی برای سیاست خارجی دولت آمریکا در سال 2015 بزرگ تر از پاداش دستیابی به یک توافق جامع هسته ای با ایران نخواهد بود.

 
به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت هیچ پاداشی برای سیاست خارجی دولت آمریکا در سال 2015 بزرگ تر از پاداش دستیابی به یک توافق جامع هسته ای با ایران نخواهد بود. باید توجه داشت که تفاهم با ایران بسیار مهم تر از تفاهم با کوباست. چرا که توافق با ایران در مورد استفاده از انرژی هسته ای در حساس ترین منطقه جهان است.
 
پیش تر قرار بود که ایران و غرب تا ضرب الاجل تعیین شده (24 نوامبر- 3 آذر) به یک توافق هسته ای جامع دست یابند که به دلیل دور بودن مواضع دوطرف از یکدیگر این امر تحقق نیافت. هم اکنون پس از چندین ماه مذاکرات فشرده و چندجانبه میان دیپلمات های کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران دو موضوع مهم مورد اختلاف دوطرف باقی مانده است که در واقع سرنوشت مذاکرات هسته ای برای رسیدن به توافق در مورد این دو موضوع است. 1- درصد غنی سازی اورانیوم موردنیاز ایران و 2- سرعت و نحوه برداشته شدن تحریم های غرب علیه ایران.
 
در این میان ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای خود نه تنها در مورد غنی سازی اورانیوم بلکه در مورد گسترش صنعت هسته ای خود نیز هست و هم چنین خواستار آن است که 10 هزار سانتریفیوژ کنونی خود را حفظ کرده و تعداد 9 هزار سانتریفیوژ دیگر خود را نیز به زودی فعال کند.
 
این درحالی است که آمریکا و متحدانش می گویند که تهران برای تامین سوخت هسته ای مورد نیاز راکتور هسته ای بوشهر به درصد بالای غنی سازی اورانیوم نیازی ندارد. چرا که بر طبق توافق با روسیه سوخت هسته ای این راکتور تا سال 2020 از طریق روسیه تامین خواهد شد.
 
غرب از این موضوع واهمه دارد که توسعه توانایی غنی سازی اورانیوم به ایران این امکان را می دهد که در کوتاه ترین زمان ممکن و پیش از آن که جامعه جهانی بتواند واکنش مناسبی در این باره نشان دهد بمب هسته ای بسازد. از طرف دیگر غرب مخالف برداشته شدن یک باره تحریم ها علیه ایران است.
 
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا تنها به صورت موقت قادر خواهد بود برخی از تحریم های کنگره علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد و کشورهای غربی نیز تنها می توانند برخی از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را به حالت تعلیق درآورند که مهم ترین آن ها تحریم نفت ایران است.
 
اگرچه هنوز هیچ یک از این پیشنهادات به مرحله اجرا درنیامده است اما هم اکنون هیچ یک از دوطرف نمی توانند میز مذاکره را رها کنند چرا که شکست مذاکرات باعث افزایش چشمگیر تنش میان ایران و اسراییل خواهد شد. شکست مذاکرات هم چنین می تواند باعث گسترش حرکت دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه به سمت دستیابی به تسلیحات هسته ای شود.
 
درست در زمانی که مذاکره کنندگان دوطرف پس از بحث و گفت وگو احساس می کنند که به پیشرفت های قابل توجهی در روند مذاکرات دست یافته اند با مخالفت منتقدان تندرو در کشور خود مواجه می شوند که این موضوع کاملا در مورد کنگره آمریکا درست است. کنگره جدید آمریکا با اکثریت جمهوری خواهان از ششم ژانویه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این مساله باعث به وجود آمدن اضطرار در رسیدن به توافق هسته ای تا قبل از شروع به کار کنگره خواهد شد که هم می تواند نکته مثبتی به شمار آید و از طرفی ممکن است با مخالفت نمایندگان مجلس ایران نیز مواجه شود. 

کلید واژه ها: غنی سازی اورانیوم


نظر شما :