به رغم فشارهای اعراب

سودان به تعمیق روابط با ایران فکر می‌کند

۲۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۴۱۵۱۰ آسیا و آفریقا ترجمه برگزیده خاورمیانه
اریک ریفز، کارشناس امور سودان در روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد روابط بسیار نزدیکی میان حکومت سودان با ایران وجود دارد و خارطوم اصرار دارد که این روابط بیش از پیش عمیق شود.
سودان به تعمیق روابط با ایران فکر می‌کند

دیپلماسی ایرانی: افشای یک نوار صوتی از شخصیت های عالی رتبه امنیتی و نظامی سودان نشان می دهد که تا چه اندازه روابط خارطوم با گروه های مسلح موجود در خاک خود نزدیک است و همچنین تا چه اندازه روابط استراتژیک مهمی با اخوان المسلمین و تهران دارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن در گزارشی که اریک ریفز، کارشناس امور سودان در روزنامه واشنگتن پست نوشته، آمده است که روابط بسیار نزدیکی میان حکومت سودان با ایران وجود دارد و خارطوم اصرار دارد که این روابط بیش از پیش عمیق شود.

به رغم این که کشورهای سنی منطقه با نفوذ روز افزون ایران در خاورمیانه مشکل دارند و آن را به مثابه تقویت جهان تشیع در برابر اهل تسنن می دانند، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان همچنان خود را شریکی مهمی با تهران در دستورالعمل های آن در حمایت از جریان های اسلامی سیاسی می داند.

بر اساس نوار صوتی افشا شده ژنرال هاشم عبدالله محمد، رئیس ستاد کل ارتش سودان در نشستی که روز یکشنبه 13 آگوست در خارطوم برگزار شده است، می گوید: «عربستانی ها کشتی سلاحی که ما از دریای سرخ برای عبدالملک الحوثی (رهبر جنبش حوثی ها در یمن) فرستادیم را کشف کردند.»

وی همچنین می گوید: «ما همچنین برای مجموعه فجر لیبی که از نیروهای نزدیک به اخوان المسلمین هستند نیز سلاح فرستاده ایم.»

گروه فجر لیبی در حال حاضر در حال نبرد با گروه شبه نظامی تحت کنترل سرهنگ بازنشسته، خلیفه حفتر، متحد فعلی دولت لیبی است. گروه حفتر مورد حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

روابط حکومت سودان با ایران و اخوان المسلمین همواره مورد سوء ظن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستانی ها بوده است. به همین دلیل همواره به دولت خارطوم بر سر این مساله فشار آورده اند. ابزار آنها برای این فشار کمک های اقتصادی مستمر به این کشور بوده که نزدیک به 25 سال است با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

دیپلمات های غربی در این باره می گویند که عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان می خواهد هم زمان بر روی دو بند راه برود. مساله ای که سرلشگر یحیی محمد غیر، وزیر دولت در امور دفاعی نیز تلویحا تایید کرده است. در اظهارتی که اخیرا از وی افشا شده است، او می گوید: «ما روابط خود با ایران و اسلام گرایان را فدای روابطمان با عربستانی ها و کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ نمی کنیم. شاید بتوانیم تلاش کنیم که به نوعی با آنها به تفاهم برسیم که مصالح اقتصادی ما از لحاظ سرمایه گذاری و نیروی کارمان تامین شود.»

از سوی دیگر در نوار صوتی افشا شده از سرلشگر محمد عطا، مدیر سازمان امنیت سودان او به ارتباطات خارطوم با جریان های افراطی و تروریستی اعتراف می کند و می گوید: «خارطوم با گروه های تندروی اسلامی ارتباط دارد با این هدف که از طریق آنها بتواند به اهداف خود برسد.»

عطا همچنین تاکید می کند، حکومت بر این اعتقاد است که عربستان از اعتراض های مردمی که در سپتامبر 2013 در سودان در گرفت، حمایت می کرد. اما عربستانی ها از این هم می ترسند که ما از گروه های جهادی در داخل کشورشان حمایت کنیم و آنها را بر آن داریم که علیهشان شورش کنند.

به اعتقاد وی سودان توانسته است از طریق گروه های "تروریستی" در سومالی، نیجریه، مالی و کشورهای شمال آفریقا و افغانستان در کنار لیبی به اهداف خود برسد.

واشنگتن پست در بخش دیگری از این گزارش می نویسد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش های بسیاری کردند که از طریق سازمان امنیت سودان از وضعیت جریان های تندروی تروریستی مطلع شوند اما خارطوم از انجام این کار خودداری کرد.

این در حالی است که در بعد جبهه داخلی حکومت سودان متهم به انجام جنایت های جنگی و قتل عام های دسته جمعی در منطقه جنوب کردفان است و گفته می شود در آن مناطق مرتکب جنایت علیه بشریت شده است. اطلاعات افشا شده می گوید که خارطوم از طرح "گرسنه نگه داشتن" اهالی جنوب کردفان به طور کامل حمایت می کرده است به این ترتیب که مانع از برداشت محصولات کشاورزی آنها در سال جاری شده است. به اعتقاد خارطوم با این کار اهالی کردفان دیگر نمی توانند از جریان های مسلح موجود در مناطق مرزی جنوب سودان حمایت کنند. خارطوم بر این باور است که این شیوه هزینه کمتری در مبارزه با شورشیان بر دوش دولت می گذارد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: شنبه 15 آذر 1393 / انتشار مجدد: پنج شنبه 20 آذر 1393

کلید واژه ها: سودان خارطوم عمر البشير ايران و سودان


نظر شما :