هشدار متفکر مشهور فرانسوی به اردوغان:

کوبانی سقوط کند، ترکیه از ناتو اخراج می شود

۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۳۹۶۴۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
برنار هنری لیوی گفت: «کوبانی سرنوشت آینده ترکیه در اتحادیه اروپا و عضویتش در پیمان آتلانتیک شمالی را مشخص خواهد کرد. اگر کوبانی سقوط کند نمی‌توانم تصور کنم که ترکیه همچنان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی باقی بماند.»
کوبانی سقوط کند، ترکیه از ناتو اخراج می شود

دیپلماسی ایرانی: برنار هنری لیوی، متفکر، فیلسوف، فعال سیاسی و نویسنده مشهور فرانسوی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرگزاری فرانس پرس از سیاست های ترکیه در قبال کوبانی انتقاد کرد و هشدار داد در صورتی که این شهر توسط داعش سقوط کند و ترکیه هیچ توجهی به آن نکند، آن گاه باید منتظر سرنوشت خود در بودن یا نبودن در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، باشد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، لیوی در همین رابطه مقاله ای را نیز نوشته که قرار است روز دوشنبه تحت عنوان "ندای آخر برای نجات کوبانی" در روزنامه لیبراسیون فرانسه و به طور زمان در 7 روزنامه معتبر امریکایی و اروپایی به چاپ برسد که در آن نسبت به سیاست های ترکیه در قبال کوبانی هشدار داده و گفته است که ترکیه باید بابت مخالفتش با جامعه جهانی و گروکشی در قبال کوبانی با پرونده های دیگر منطقه ای جواب گو باشد و هزینه های این کار را بپردازد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانس پرس در این رابطه گفت: «در صورتی که کوبانی سقوط کند موقعیت ترکیه در پیمان آتلانتیک شمالی نیز متزلزل خواهد شد. آن گاه تردید دارم که ناتو حاضر باشد ترکیه را در جمع خود بپذیرد. جواب این سوال را مقام های ترکیه باید ظرف ساعت های آینده بدهند. آیا آنها واقعا می خواهند کوبانی سقوط کند؟»

لیوی در ادامه افزود: «نیروهای دولت اسلامی ساعت به ساعت در حال پیشروی هستند و خیابان به خیابان را به تصرف خود در می آورند. آخرین راه حل این است که ترکیه در چارچوب عضویتش در پیمان آتلانتیک شمالی وارد عمل شود و اجازه ندهد کوبانی سقوط کند یا این که اجازه دهد هزاران کردی که معطل در مرزها مانده اند و داوطلبانه آمادگی دفاع از شهر خود را دارند، وارد عمل شوند.»

این متفکر مشهور فرانسوی همچنین گفت: «اما ترکیه تحرکی از خود نشان نخواهد داد. من بعید می دانم که ترکیه کاری کند. آنکارا تلاش دارد بر اساس منازعات حقوقی و قانونی تعلل کند. آنکارا منتظر سقوط کوبانی است. و اگر کوبانی سقوط کند، دولت ترکیه مستقیما مسئول سقوط آن خواهد بود.»

وی تاکید کرد، ترکیه بستر و منطقه متمرکز پیمان آتلانتیک شمالی در جبهه شرقی محسوب می شود. ما در لحظه ای حساس نسبت به حضور و بقای آن در پیمان آتلانتیک شمالی هستیم.

لیوی تصریح کرد، نمی توانیم بگوییم که داعش تهدیدی جهانی است و هم زمان اجازه دهیم که پیمان نظامی جهانی تشکیل شده علیه آن تضعیف شود، پیمانی که اساسا برای این تشکیل شده است که در مقابل آن بایستد. ما بارها در مواقع حساس و حیاتی دیده ایم که اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به مسئولیت خود عمل نکرده است.  

لیوی که خود از مدافعان سرسخت دخالت نظامی غرب در انقلاب لیبی علیه معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 بود، همچنین گفت: «من از هم پیمانان ترکیه در داخل پیمان آتلانتیک شمالی می خواهم که اردوغان را در برابر مسئولیت هایش قرار دهند و به او گوشزد کنند که واقعا چه مسئولیت هایی به گردنش است. کوبانی سرنوشت آینده ترکیه در اتحادیه اروپا و عضویتش در پیمان آتلانتیک شمالی را مشخص خواهد کرد. اگر کوبانی سقوط کند نمی توانم تصور کنم که ترکیه همچنان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی باقی بماند.»

کوبانی که یکی از شهرهای مهم کردنشین سوریه در مرز با ترکیه است نزدیک به سه هفته است که در مبارزه تنگاتنگ با داعش به سر می برد و توسط این شبکه محاصره شده است. این در حالی است که دولت ترکیه با وجود این که تانک های خود را در اطراف این شهر مستقر کرده است نه تنها کاری از پیش نمی برد بلکه حتی به داوطلبان کرد و حتی داوطلبان کوبانی اجازه ورود به این شهر و دفاع از آن را نمی دهد و تنها نظاره گر سقوط آن است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای رسیدن به جاه طلبی های سیاسی خود در منطقه برای سقوط کوبانی لحظه شماری می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه : جمعه 25 مهر 1393 / باز انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1393

کلید واژه ها: کوبانی پیمان آتلانتیک شمالی تركيه


( ۱ )

نظر شما :