استراتژی‌ای که اوباما در مبارزه با داعش به آن فکر می‌کند

درمان زخم شیعه - سنی و ایجاد پیمان بزرگ بین‌المللی

۱۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۷۶۸۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اوباما می‌خواهد استراتژی مبارزه با دولت اسلامی را با مشارکت دیگر طرف‌های منطقه‌ای و با ایجاد حکومت وحدت ملی در بغداد به وجود آورد تا به این ترتیب بتواند زخم به وجود آمده میان شیعه و سنی عرب و کرد را درمان کند.
درمان زخم شیعه - سنی و ایجاد پیمان بزرگ بین‌المللی

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با رد وجود برنامه ای برای حمله هوایی به دولت اسلامی در سوریه این فرصت را برای منتقدانش فراهم کرد که او را متهم کنند که حتی در مبارزه با تروریسم و تهدیدهای ناشی از آن نیز مردد است. تا آن جا که کاخ سفید روز جمعه مجبور شد اظهارات اعتراف آمیز رئیس جمهوری امریکا مبنی بر این که "ما استراتژی ای برای حمله به گروه های تندرو در سوریه نداریم" را توجیه کند و اصلاحیه ای به آن اضافه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، کاخ سفید برای توجیه اظهارات باراک اوباما گفت که هدف وی از این اظهارات این بود که به مشاوران نظامی اش فرصت دهد تا درباره دیگر گزینه ها نیز فکر کنند. اما از آن جا که کاخ سفید اعلام نکرد که جدول زمانی اش برای این فرصت دهی چقدر است، همچنان باب انتقادها را از خود باز گذاشت.

این در حالی است که وی از روز جعه تا پایان هفته را در مراسم مختلف تدارک دیده شده برای دوران تعطیلاتش خواهد گذراند به این ترتیب که روز جمعه را در مراسم جمع آوری کمک های مردمی برای حزب دموکرات شرکت خواهد کرد و روز شنبه را نیز در مراسم عروسی آشپز سابق کاخ سفید خواهد گذراند. روز دوشنبه نیز به ویسکونسن خواهد رفت و از آن جا به استونی پرواز خواهد کرد و سپس خود را برای شرکت در نشست پیمان آتلانتیک شمالی در ولز که این هفته برگزار خواهد شد، آماده خواهد کرد.

جان ایرنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: «بعضی ها از رئیس جمهور می خواهند که دستور به حمله نظامی در سوریه دهد اما رئیس جمهور چنین تصمیمی نمی گیرد و به هیچ وجه کاری در سوریه انجام نخواهد داد. اگر هم بخواهد تصمیم به این کار بگیرد زمانی خواهد بود که این تصمیم به دقت مورد بررسی قرار گرفته باشد.»

این در حالی است که مشاوران عالی رتبه سازمان امنیت ملی امریکا صحبت از اقدام سریع علیه دولت اسلامی می کنند و می گویند اگر واشنگتن فورا علیه آن وارد عمل نشود معلوم نیست دامنه تهدیدهای دولت اسلامی تا کجا ادامه یابد.

چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا هفته پیش دولت اسلامی را گروهی دانست که "از همه چیز عبور می کند" و ژنرال مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش مشترک امریکا نیز این جماعت را تهدیدی دانست که باید به سرعت فکری برای آن کرد بدون این که به این مساله توجه کرد که بخشی از آن در سوریه است.

در همین رابطه جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، نوشت: «ایجاد پیمانی یکپارچه و گسترده به رهبری ایالات متحده با همکاری دیگر کشورها ممکن است.»  

مشاوران عالی رتبه سازمان امنیت ملی امریکا صحبت از اقدام سریع علیه دولت اسلامی می کنند و می گویند اگر واشنگتن فورا علیه آن وارد عمل نشود معلوم نیست دامنه تهدیدهای دولت اسلامی تا کجا ادامه یابد.

وی در توضیح نظرات خود نوشت که هیگل در جریان نشست پیمان ناتو درباره چگونگی تشکیل چنین پیمانی با شرکای غربی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

کری همچنین خبر از پیشنهاد استراتژیک اوباما علیه دولت اسلامی در جریان نشست شورای امنیت به ریاست ایالات متحده در ماه سپتامبر داد.

کری در این باره نوشت: «در این نشست از فرصت استفاده می کنیم و تلاش می کنیم که پیمان گسترده ای به وجود آوریم تا بر خطری که این افراد مسلح خارجی به ویژه کسانی که به دولت اسلامی پیوسته اند، تاکید کنیم. ما باید برای ایجاد این پیمان از همه ابزارهای سیاسی و انسانی و اقتصادی و قانونی و امنیتی برای حمایت از تحرک نظامی استفاده کنیم.»

وی تاکید کرده است، به زودی به همراه چاک هیگل بعد از نشست پیمان آتلانتیک شمالی راهی خاورمیانه خواهیم شد تا حمایت بیشتری را از کشورهایی که به طور مستقیم مورد تهدید دولت اسلامی هستند، به عمل آوریم. ما اجازه نمی دهیم سرطان دولت اسلامی به کشورهای دیگر گسترش یاید و دنیا در آخر باید با این وبا درگیر شود و در نهایت آن را از بین ببرد.

با این حال بسیاری از منتقدان اوباما بر این اعتقادند که بی توجهی وی به هشدارها و عدم آمادگی اش برای درگیر شدن در بحران خاورمیانه باعث می شود تا فکر رویارویی با دولت اسلامی و گروه های افراطی به حالت تعلیق در آید.

در حالی بعضی دیگر بر این اعتقادند که وی همچنان می خواهد به مخالفت خود با جنگ در عراق که از همان ابتدا و از زمان سلفش، جورج دبلیو بوش ابراز می داشت پایبند بماند و نمی خواهد خود آن سناریو را مجددا تکرار کند. اوباما می خواهد استراتژی مبارزه با دولت اسلامی را با مشارکت دیگر طرف های منطقه ای و با ایجاد حکومت وحدت ملی در بغداد به وجود آورد تا به این ترتیب بتواند زخم به وجود آمده میان شیعه و سنی عرب و کرد را درمان کند. از سویی بر این اعتقاد است که انجام حمله هوایی از سوی ایالات متحده علیه مواضع دولت اسلامی در سوریه باعث تقویت بشار اسد خواهد شد و این چیزی است که امریکا از آن اجتناب می کند.

ویل مکانتس، کارشناس امور خاورمیانه در مرکز بروکینگز در این باره می گوید: «اتخاذ چنین تصمیمی از سوی اوباما بسیار سخت است. چرا که به اعتقاد من او بر این باور است که این بار اگر وارد بحران سوریه شود راه خروجی پیش رویش نیست.»

وی در ادامه می افزاید: «او احساس می کند در برابرش تنها دو راه وجود دارد، یا حمله به دولت اسلامی و مسلح کردن مخالفان سوری برای مبارزه با آن یا کنار آمدن با اسد که اتخاذ هر کدام از این تصمیم ها برای او دردناک است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دولت اسلامی باراك اوباما داعش


نظر شما :