دیپلمات های ایرانی و آمریکایی دغدغه مشترکی دارند

میز مذاکرات وین با نیم نگاهی به عراق

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۸:۳۲ کد : ۱۹۳۴۳۸۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
در حالی که دیپلمات های ایرانی و آمریکایی به میز مذاکرات وین باز می گردند،می کوشند از اینکه بحران عراق به سرفصل دیگری برای پیچیده تر کردن مذاکرات تبدیل شود، جلوگیری کنند.
میز مذاکرات وین با نیم نگاهی به عراق

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دیپلمات های ایرانی و آمریکایی به میز مذاکرات وین باز می گردند،می کوشند از اینکه بحران عراق به سرفصل دیگری برای پیچیده تر کردن مذاکرات تبدیل شود، جلوگیری کنند. هر دو کشور منافع مشترکی در جلوگیری از سقوط دولت عراق دارند که گروه افراطی سنی داعش در شمال بغداد درگیری است. اما ایران و آمریکا به طور جدی با نقشی که هر یک در عراق ایفا می کنند مخالف اند و این در حالی است که مذاکرات به نقطه حالی رسیده است.

مذاکرات هفته جاری از روز دوشنبه تا جمعه برگزار می شود و هدف از آن دستیابی به توافق هسته ای جامعی است که بخشی از برنامه های هسته ای ایران را در مقابل لغو تحریم ها محدود می کند. ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) تا 20 جولای ( 29 تیر) برای دستیابی به توافق هسته ای نهایی فرصت دارند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اخیرا احتمال همکاری ایران و آمریکا در مورد عراق را منتفی ندانسته و خاطرنشان کرده در صورتی که دولت اوباما بخواهد نقشی مستقیمی در میدان نبرد در عراق ایفا کند، تهران هم می تواند در مورد آن فکر کند.

مقامات دولت اوباما تا کنون به پرسش ها در زمینه احتمال همکاری با ایران پاسخ نداده اند. آنها همچنین مذاکره با طرف ایرانی در مورد عراق را نیز تکذیب کرده اند. رابرت دنین، دیپلمات کارآزموده آمریکایی در خاورمیانه در مصاحبه ای که هفته گذشته انجام شد اعلام کرد آنچه که باید در مورد نقش ایران در عراق انجام شود یکی از دشوار ترین موضوعات در این زمینه است. به گفته وی هر چند ایران در موقعیت خوبی برای کمک به مالکی قرار دارد، به نظر نمی رسد دولت آمریکا بخواهد ایران نیز در کمک به دولت مالکی برای خروج از بحران جاری مشارکت داشته باشد ، زیرا در این صورت نفوذ ایران در عراق بیش از پیش افزایش می یابد.

هر چند ایران در موقعیت خوبی برای کمک به مالکی قرار دارد، به نظر نمی رسد دولت آمریکا بخواهد ایران نیز در کمک به دولت مالکی برای خروج از بحران جاری مشارکت داشته باشد ، زیرا در این صورت نفوذ ایران در عراق بیش از پیش افزایش می یابد.

 

گفتنی است هر گونه همکاری بین ایران و آمریکا می تواند عربستان سعودی و اسرائیل را که هم اکنون نیز از توافق هسته ای ایران و آمریکا نگران اند را نگران تر کند. به هر ترتیب پرهیز از مذاکره با ایران در مورد تصمیم های احتمالی آمریکا در خصوص عراق بسیار دشوار است. در صورتی که دولت آمریکا در موردحمله هوایی تصمیم گیری کند آنگاه مقامات واشینگتن باید با مقامات تهران مذاکره کنند.

دولت اوباما در سه سال گذشته همواره تلاش کرده است که از تاثیرگذاری بحران سوریه بر مذاکرات هسته ای جلوگیری کند. واشینگتن از موضعی که تهران در حمایت از اسد اتخاذ کرده ، رضایت ندارد اما در عین حال می داند که ادامه مذاکرات هسته ای به نفع آمریکاست.

این در شرایطی است که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ماه گذشته پیشرفتی نداشته اما همچنان دو طرف می گویند به حصول نتیجه تا 29 تیر متعهد هستند.

منبع: لس آنجلس تایمز/ تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مالکی ایران و آمریکا


نظر شما :