ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از احتمال اعزام ناظر انتخاباتی ایران به سوریه تا تمجید برلوسکونی از قذافی

۰۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۳۳۱۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمال اعزام ناظر انتخاباتی از ایران به سوریه، تمجید برلوسکونی از معمر قذافی، لغو نمایندگی نماینده مجلس بحرین، دستگیری دو دختر بلژیکی به اتهام تلاش برای سفر به سوریه و هشدار الجزیره به وضعیت جسمانی خبرنگارش در مصر از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از احتمال اعزام ناظر انتخاباتی ایران به سوریه تا تمجید برلوسکونی از قذافی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

محکومیت اولین انگلیسی آموزش دیده در سوریه

ماشودور شودری، جوان 31 ساله انگلیسی در دادگاهی در انگلیس به اتهام شرکت در فعالیت های تروریستی مرتبط با درگیری های جاری در سوریه مجرم شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شودری از اهالی شهر ساحلی پورتسموث در جنوب انگلیس است که در اکتبر گذشته با هدف آموزش در اردگاه های نظامیان مخالف سوری که در آنها تروریست ها آموزش می بینند، به سوریه سفر کرد.

وی نخستین متهم در انگلیس است که به دلیل مشارکت در فعالیت های تروریستی در سوریه محاکمه می شود.

وی در همان ماه به هنگام بازگشت از سوریه در فرودگاه لندن بازداشت شد و محکوم به شرکت در چندین حمله تروریستی شد. قرار است حکم شودری که دو فرزند نیز دارد در ماه جولای صادر شود.

لغو نمایندگی نماینده مجلس بحرین

مجلس نمایندگان بحرین روز سه شنبه عضویت اسامه جابر مهنا، نماینده این مجلس را بعد از شنیدن گزارش "کمیته امور قانونی و قانونگذاری" که در یک جلسه سری برگراز شد، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این برای نخستین بار از زمان تشکیل مجلس در بحرین از سال 2002 تا کنون است که عضویت نماینده ای در این کشور لغو می شود.

خلیفه الظهرانی، رئیس پارلمان بحرین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مجلس نمایندگان با اکثریت آرای 31 نماینده از جمع 40 نماینده مجلس رای به لغو نمایندگی مهنا دادند.

مهنا در جلسه 29 آوریل سال جاری با ایراد نطقی در صحن علنی مجلس از رفتار بدی که با زندانیان در زندان "جو المرکزی" در جنوب کشور می شود، انتقاد کرده بود که باعث خشم شماری از نمایندگان نزدیک به حکومت شد و کار به مشاجره لفظی میان وی با شماری از این نمایندگان کشید که در پی آن 25 نماینده مجلس خواستار لغو نمایندگی وی در پارلمان شدند.

اسامه مهنا یکی از 18 نماینده پارلمان بحرین بود که در اکتبر 2011 وارد مجلس شد تا جای نمایندگان جنبش الوفاق را بگیرد.

لغو لوایح اتهامی روحانیان درزی در اسرائیل

در پی اعتراض گسترده درزی های مقیم سرزمین های اشغالی نسبت به لوایح اتهامی ای که از سوی نهاد قضایی این رژیم متوجه روحانیون دینی درزی شد، این نهاد شکایت خود را از آن پس گرفت.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، این افراد متهم به زیارت اماکن مقدسی درزی ها در لبنان و سوریه در سال های 2007 و 2010 هستند.

بعد از مشورتی که میان مشاوران قضایی دولت رژیم صهیونیستی با نهاد قضایی این رژیم صورت گرفت، دستگاه قضایی رژیم اسرائیل تصمیم گرفت که اتهام خود را به آنها لغو کرده و در مقابل از روحانیون دینی درزی بخواهد که دیگر به لبنان و سوریه سفر نکنند.

درزی های مقیم اسرائیل اکثرا فلسطینی هستند که بعد از اشغال سرزمین فلسطین تحت سیطره رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

ایران ارسال ناظر به انتخابات سوریه را بررسی می کند

ایران روز سه شنبه اعلام کرد که امکان ارسال ناظران انتخاباتی به سوریه جهت نظارت بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که بررسی اعزام ناظران انتخاباتی به سوریه برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که قرار است در ماه جولای برگزار شود، تحت بررسی دارد.

پیش از این محمد اللحام، رئیس پارلمان سوریه گفته بود که پارلمان این کشور از 13 کشور دوست خواهد خواست تا جهت نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور ناظر انتخاباتی اعزام کنند. وی اشاره ای به نام این کشورها نکرده بود.

دستگیری دو دختر بلژیکی به اتهام تلاش برای سفر به سوریه

دو دختر جوان 17 و 19 ساله بلژیکی که تلاش داشتند از طریق ترکیه به سوریه سفر کنند توسط پلیس بلژیک در فرودگاه بروکسل دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو دختر متهم هستند که در 15 می با انجام پروازی به استانبول قصد داشتند از آن جا و از طریق مرزهای سوریه و ترکیه به سوریه سفر کنند.

این در حالی است که هنوز برای دستگاه قضایی بلژیک ثابت نشده که واقعا آنها قصد داشته اند برای جهاد به سوریه سفر کنند.

پلیس بلژیک همچنان در حال بررسی موضوع است تا در وقت مناسب رای خود را در این زمینه صادر کند.

برلوسکونی: قذافی محبوب بود

سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر اسبق ایتالیا گفت که معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی چهره ای جنجالی بود اما نزد مردمش بسیار محبوب بود.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، برلوسکونی همچنین گفت: «یک بار در ازمیر ترکیه در حال گفت وگو با قذافی در کنار دریا بودم که دیدم همه در برابرش می ایستادند و ستایشش می کردند و گوشه ای از لباسش را می بوسند. او مردی بود که می شد بر روی قول هایش حساب کرد، ما همیشه با او بر سر عبور غیر قانونی مهاجران از دریای مدیترانه توافقات بسیاری داشتیم.»

الجزیره: خبرنگار ما در مصر در خطر است

شبکه تلویزیونی الجزیره که مقر آن در دوحه است، خواستار دخالت جامعه جهانی برای آزادی خبرنگاران زندانی اش در مصر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الجزیره همچنین اعلام کرد، عبدالله الشامی، یکی از چهار خبرنگار زندانی اش در مصر در وضعیت سلامتی مناسبی به سر نمی برد چرا که وی از 21 ژانویه تا کنون در اعتراض به حبس انفرادی اش و اوضاع بد زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

الجزیره همچنین اظهار داشت که وضعیت جسمانی خبرنگار زندانی اش به هیچ وجه خوب نیست و مقام های مصری حاضر به همکاری نیستند و هیچ دلیل قانع کننده ای درباره این که چرا مراقبت های پزشکی مناسب از او نمی کنند، ارائه نمی دهند.

نگرانی عفو بین الملل از وضعیت پناهندگان سوری در لبنان

سازمان عفو بین الملل (امنستی) اعلام کرد که نقصان کمک های بین المللی و بهداشتی وضعیت پناهندگان سوری در لبنان را تهدید می کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این سازمان همچنین گزارش داده است که وضعیت بهداشت و درمان پناهندگان سوری مستقر در لبنان به هیچ وجه مناسب نیست و نیاز مبرم به کمک دارند. آنها همچنین نیاز فوری برای بازگشت به کشور و خانه و کاشانه شان دارند و احساس می کنند که جنگ زندگی آنها را ویران کرده و این مساله مشکلات روانی بسیار شدیدی را نزد آنها ایجاد کرده است.

این سازمان همچنین عملکرد مجامع جهانی در کمک به پناهندگان سوری مستقر در لبنان را خجالت آور دانسته و آنها را مسبب اوضاع جاری در لبنان در حق پناهندگان سوری دانسته است.

پسر طالبانی معاون نخست وزیر شد

پارلمان ایالتی کردستان به تعیین نیچروان بارزانی، به ریاست دولت ایالتی، و قباد طالبانی به معاونت نخست وزیر دولت ایالتی، رأی مثبت داد.

به گزارش السومریه نیوز، پارلمان ایالتی کردستان در جلسه روز سه شنبه خود با 99 رأی بارزانی را به نخست وزیری و با 78 رأی قباد طالبانی، فرزند جلال طالبانی، را به معاونت نخست وزیر کردستان، تعیین کرد.

با گذشت چند ماه از اجرای انتخابات ایالتی کردستان مذاکرات برای تشکیل دولت جدید ایالتی در این کشور تا امروز ادامه داشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: درزی پناهندگان سوری طالبانی بحرین


نظر شما :