با اعمال محدودیت دسترسی به فیس بوک

ترکیه به جمع ایران ، چین و سوریه می پیوندد؟

۱۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۰۱:۳۶ کد : ۱۹۲۹۷۵۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در شرایطی که دولت ترکیه به استناد سخنان رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور اقدام به مسدود کردن فیس بوک کند، این کشور هم به زمره کشورهایی چون ایران ، سوریه و چین می پیوندد که استفاده از این شبکه مجازی اجتماعی در انها ممنوع است .
ترکیه به جمع ایران ، چین و سوریه می پیوندد؟

دیپلماسی ایرانی : نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان که در جریان اعتراض های عمومی سال گذشته در این کشور از تویتر به عنوان "بلا " یاد کرده بود ، درمصاحبه ای تلویزیونی که پنجشنبه شب پخش شد اعلام کرد که دولتش در حال بررسی ممنوعیت استفاده از فیس بوک  و یوتیوب است . وی دلیل این حرکت را اثرات منفی دانست که این شبکه های مجازی بر سلامت جامعه می گذارند. این سخنان در حالی از سوی اردوغان بیان می شود که اخیرا تلاش ها برای تصویب قانونی در این کشور در خصوص اعمال محدودیت بر فعالیت ها در اینترنت سر وصدای بسیاری به راه انداخته است . در صورت تصویب این قانون ، دولت می تواند بسیاری از فعالیت های افراد در شبکه های مجازی را محدود کند. تلاش برای تصویب این قانون با اعتراض های گسترده مردمی همراه شده و بسیاری دولت را به تلاش برای ممانعت از جریان اطلاعات ازاد متهم می کنند.

روزنامه تودی زمان ترکیه با اعلام این خبر می نویسد : در صورت موفقیت اردوغان در فیلترینگ فیس بوک ، ترکیه به جمه کشورهای چین، ایران و سوریه می پیوندد. چین پس از شورش ها در سال 2009 میلادی و تبدیل شدن فیس بوک به محلی برای تعیین محل تجمع های مخالفان دولت اقدام به فیلترینگ این شبکه کرد. در اواسط سال 2013 میلادی بود که یک روزنامه چینی از احتمال دسترسی های محدود به فیس بوک بدون نیاز به فیلترینگ گزارش داد اما در نهایت سیاست کلان دولت در این خصوص تغییری نکرد.

سوریه نیز در سال 2007 میلادی به دلیل درج انتقادهایی به دولت مرکزی در فیس بوک ، اقدام به فیلترینگ این شیکه مجازی کرد. سه سال پس از این تاریخ در ابتدای سال 2011 میلادی این شبکه رفع فیلتر شد اما از زمان اغاز ناآرامی ها در این کشور باز هم فیس بوک در زمره شبکه های ممنوعه مجازی در این کشور به حساب می آید که مشمول فیلترینگ شده است .

فیس بوک در ایران هم از سال 2009 میلادی مشمول قاعده فیلترینگ شده است البته وزیر ارشاد دولت جدید اخیرا در چند موضع گیری متفاوت تاکید کرده است که این محدودیت به زودی برداشته خواهد شد . مصر هم سابقه چندین بار اعمال محدودیت بر دسترسی بر فیس بوک در چند سال اخیر را در پرونده خود دارد اما این مساله هیچ گاه به یک رویه در این کشور تبدیل نشد. دولت تاجیکستان هم چندین بار اقدام به اعمال محدودیت و سپس لغو آن بر شبکه فیس بوک کرده بود.

 

کلید واژه ها: فیس بوک


نظر شما :