ایران گاز خود را با تخفیف به ترکیه خواهد فروخت؟

۲۴ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۲۸۶۳۷ سرخط اخبار

انتشار گزارش صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی ایران، واکنش ایران به ادعای آژانس درباره وجود فعالیت های هسته ای مخفی در ایران، سفر نخست وزیر رژیم اسرائیل به آمریکا و گفت و گو درباره ایران و ادعای احتمال ارائه تخفیف از سوی ایران به ترکیه در فروش گاز طبیعی، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

ایران گاز خود را با تخفیف به ترکیه خواهد فروخت؟


به گزارش «تابناک»، انتشار گزارش صندوق بین المللی پول درباره وضعیت اقتصادی ایران، از جمله مهم ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است.

«وال استریت ژورنال» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، بنا بر ارزیابی های صندوق بین المللی پول، به موازات روند مذاکرات هسته ای ایران ایران و غرب و کاهش تحریم های اقتصادی، اقتصاد ایران در حال احیا و بهبودی است. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی، رشد اقتصادی ایران در یک سال آینده، بین یک تا دو درصد خواهد بود. با این حال، در این گزارش آمده که چشم انداز اقتصاد ایران همچنان تا اندازه بسیاری «نامطمئن» است. 
 

ایران گاز خود را با تخفیف به ترکیه خواهد فروخت؟


در مطلبی در موضوع هسته ای، روزنامه «گالف نیوز» از درخواست ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارائه شواهد مربوط به ادعاهای این نهاد علیه ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد، ایران روز گذشته اعلام کرده ادعاهای آژانس را مبنی بر اینکه برنامه هسته ایش زمانی دارای ابعاد نظامی بوده، نمی پذیرد و خواستار دیدن اسناد سری است که ادعا می شود در این زمینه هست. 

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه گفته: «ما به آژانس گفتیم این امر پذیرفته نیست که شما بر مبنای یک تکه کاغذپاره که از سوی برخی افراد ارائه شده، ما را متهم کنید». 
 

ایران گاز خود را با تخفیف به ترکیه خواهد فروخت؟


در همین حال، قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، در ادامه تلاش های خود برای ضربه زدن به توافق هسته ای ایران، به آمریکا سفر کند. به نوشته «شانگهای دیلی»، کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مارس با نتانیاهو دیدار و درباره مذاکرات صلح با فلسطین و همچنین برنامه هسته ای ایران با وی گفت و گو خواهد کرد. 

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، این دیدار را نشانه «پیوندهای عمیق و پایدار» میان آمریکا و اسرائیل و همچنین رایزنی های نزدیک دو دولت درباره طیف گسترده ای از موضوعات امنیتی دانسته است. 
 

ایران گاز خود را با تخفیف به ترکیه خواهد فروخت؟


در پایان و در میان دیگر مطالب، روزنامه «تودی زمان» از احتمال ارائه تخفیف از سوی ایران در زمینه فروش گاز طبیعی به ترکیه خبر داده است. به نوشته این روزنامه «تانر ییلدیز»، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته، انتظار دارد ایران گاز طبیعی خود را با تخفیف به ترکیه عرضه کند. 
این در حالی است که پیش از این، ییلدیز از ناکامی مذاکرات با مقامات ایرانی بر سر بهای گاز و ادامه پیگیری این موضوع از سوی ترکیه از طریق دادگاه داوری بین المللی سخن گفته بود. ترکیه مدعی است، بهای گازی که از ایران خریداری می کند، بسیار بیش از بهای گاز خریداری شده از دیگر کشورهاست.

کلید واژه ها: ایران


نظر شما :