ارزیابی از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران

۲۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۲۸۴۸۵ سرخط اخبار

زتاب سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارکنان و افسران نیروی هوایی، ارزیابی ها از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعزام ناوهای جنگی ایران به نزدیکی مرز آبی آمریکا، تمایل شرکت لوک اویل روسیه برای بازگشت به ایران و تلاش ترکیه برای ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

ارزیابی از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران


به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان و افسران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بازتاب بسیار گسترده ای در سطح مطبوعات جهانی داشته است.

روزنامه «عرب نیوز» از جمله آخرین مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد به گفته رهبر ایران، در صورتی که آمریکا می توانست جمهوری اسلامی را سرنگون کند، این کار را انجام می داد، زیرا این کشور دیدگاهی مداخله گرانه نسبت به ایران دارد.

این روزنامه همچنین می نویسد، به اعتقاد رهبری ایران، مقامات دولتی که در پی احیای اقتصاد کشور هستند، نباید اتکای خود را بر رفع تحریم ها قرار دهند و به جای آن، باید بر نوآوری و ابتکار داخلی تکیه کنند.

ارزیابی از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران


موضوع سفر هیأت آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و مذاکره این هیأت با مقامات ایرانی، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه امروز درباره ایران است. خبرگزاری کویت در این زمینه با استناد به سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد، روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران، «خوب، سازنده و رو به پیشرفت» بوده و قرار است این مذاکرات روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کند.

بهروز کمالوندی در سخنان خود از شکل گیری همکاری میان ایران و آژانس در راستای حل و فصل مسائل مبهم درباره برنامه هسته ای ایران خبر داده است. در همین حال، معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز در سخنانی تأکید کرده، هیچ یک از تأسیسات هسته ای ایران تعطیل نخواهد شد.

ارزیابی از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران


سخنان یکی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره هدف ناوهای ایرانی اعزام شده به اقیانوس اطلس، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از امیر افشین رضایی حداد، فرمانده ناوگان شمال جمهوری اسلامی ایران می نویسد، ناوهای جنگی ایرانی که به اقیانوس اطلس فرستاده شده اند، برای نخستین بار تا نزدیکی مرزهای دریایی آمریکا پیشروی خواهند کرد.

به گفته وی، این ناو ها هم اکنون از طریق آب های مجاور آفریقای جنوبی به اقیانوس اطلس وارد شده اند. آسوشیتدپرس هدف ایران از این کار را نشان دادن توانایی خود برای اعمال قدرت در منطقه و فرا تر از منطقه می داند. 

ارزیابی از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران


در مطلبی اقتصادی، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از مذاکره شرکت نفتی روسی «لوک اویل» با ایران برای بازگشت به فضای اقتصادی ایران در دوره پس از تحریم ها خبر داده است.

این سایت به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه هم اکنون در حال مذاکره با مقامات وزارت نفت ایران است تا شرایط لازم برای بازگشت به ایران را برای خود فراهم کند.

بلومبرگ اشاره می کند، شرکت لوک اویل در مارس ۲۰۱۰ وو به واسطه آنچه فشارهای بیش از حد ناشی از تحریم های ایران می خواند، فعالیت خود را در ایران متوقف کرد.

مدیر ارشد اجرایی لوک اویل چند ماه پیش نیز از تمایل این شرکت برای بازگشت به ایران در صورت برداشته شدن تحریم ها خبر داده بود.

ارزیابی از روز نخست مذاکرات ایران و آژانس در تهران


در پایان در مطلبی دیگر در همین حوزه، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از تلاش دولت آنکارا برای رسیدن به توافقی با ایران برای ساخت خط لوله انتقال گاز از ایران و از طریق ترکیه به اروپا خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، دولت ترکیه با وجود نامشخص بودن آینده تحریم های اقتصادی علیه ایران، تلاش دارد تا چنین طرحی را تحقق بخشد. به نوشته این روزنامه، ترکیه هم اکنون گام های مهمی برای ساخت این خط لوله ـ که قرار است گاز ایران را از ترکیه به آلمان برساند ـ برداشته است. شرکتی که ساخت این خط لوله را عهده دار شده، مشوق های مالیاتی چشمگیری از دولت دریافت کرده است.

کلید واژه ها: ایران


نظر شما :