بشار اسد قدرتمندتر از همیشه

۰۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۹۲۳۳۲۵ سرخط اخبار

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره شرایط سوریه نوشت؛ بشار اسد اکنون احساس امنیت بیشتری می کند و بحث تغییر رژیم در این کشور دیگر به حاشیه رانده شده است.

 به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگران نوشت، در حالیکه فشارهای بین المللی کاهش یافته است بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اکنون قدرتمندتر از گذشته به نظر می رسد.

چند هفته پیش آمریکا سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد اما اکنون شرایط کاملا متفاوت است.

براساس این گزارش، بیشتر این شرایط مرهون توافق آمریکا و روسیه در زمینه منهدم کردن تسلیحات شیمیایی سوریه است به گونه ای که به بشار اسد این اطمینان را داده است که به صراحت اعلام کند، بعد از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال آینده در انتخابات شرکت می کند.

اسد همچنین گفته که به نظر او هنوز شرایط مذاکرات صلح که قرار است به همت سازمان ملل و با حمایت آمریکا و روسیه ماه آینده در ژنو برگزار شود فراهم نیست.

«شادی حمید» رئیس مرکز تحقیقات بروکینگز در دوحه می گوید: اشتباه نیست اگر بگوییم که بشار اسد اکنون احساس امنیت بیشتری می کند.

وی افزود: هرگونه مذاکرات قبلی برای تغییر رژیم در سوریه به حاشیه رانده شده و اکنون بشار اسد شریکی برای جامعه بین المللی است.

رئیس بروکینگز در قطر همچنین می گوید؛ درحالیکه بیشتر غربی ها از خواسته مخالفان برای کنار رفتن اسد از قدرت حمایت می کنند اما دیگر جایی صحبت از تغییر رژیم در بین مردم نیست.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: نفود روزافزون گروههای تندروی وابسته به القاعده در میان معارضان سوری، ایالات متحده را به این نتیجه رسانده است که به دنبال پیشبرد راه حل سیاسی در بحران سوریه باشد.

شادی حمید در این زمینه گفت؛ همزمان شما شاهد این هستید که بشار اسد از حمایت کامل متحدان خود یعنی ایران و روسیه برخوردار است.

حمید همچنین می گوید؛ اما در عین حال معارضان هیچ ارتباطی با هم ندارند. دچار انشقاق و چند دستگی هستند و نفوذ گروههای تندرو بیش از همیشه بر روی آنها تاثیر گذاشته است آنقدر که کسانی که می خواهند از طرف آنها به مذاکرات ژنو بروند با آنهایی که در جنگ زمینی سوریه می جنگند هیچ نقطه اشتراکی ندارند.

براساس این گزارش، فاکتور دیگری که باعث تقویت قدرت بشار اسد شده است توافق مسکو و واشنگتن بعد از حمله شیمیایی 21 اوت در اطراف دمشق بود.

حمید در این زمینه می گوید؛ از زمان حمله شیمیایی 21 اوت طی 2 ماه گذشته همه چیز به نفع اسد پیش رفته است.

توافق درباره انهدام سلاحهای شیمیایی سوریه یک پیروزی بزرگ برای اسد بود و از آن پس اسد به دنبال بازسازی حیثیت خود است.

«نیکلاس ون دام» کارشناس سوریه و سفیر سابق هلند در چند کشور عربی نیز می‎گوید؛ امتناع بشار اسد برای توافق با هر یک از گروههای مخالفان وابسته به خارج چیز جدیدی نیست. آنچه که برای اسد واقع گرایانه است اخراج گروههای اصلی مخالفان از سوریه با کمک نیروهای نظامی خود است.

بنابراین امتناع اسد از توافق با ائتلاف اصلی مخالفان سوری نشان می دهد که او به دنبال افزایش قدرت با استفاده از چانه زنی و فشار است و شرایط او در جنگ زمینی این امکان را به او خواهد داد.

کلید واژه ها: بشار اسد


نظر شما :