گروه‌های شبه نظامی شیعی مسئول تامین امنیت عراق می‌شوند

آشتی سیاسی مالکی برای بازگرداندن امنیت

۰۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۲۱۷۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نوری مالکی به عنوان فرمانده نیروهای مسلح دستور به تشکیل کمیته نظامی ویژه‌ای داده که شامل عناصری از سازمان بدر و دیگر گروه‌های شبه نظامی که با ایران روابط خوبی دارند، از جمله کتائب حزب الله و عصائب اهل حق به ریاست قیس الخزعلی شاخه جدا شده از جیش المهدی می‌شود.
آشتی سیاسی مالکی برای بازگرداندن امنیت

دیپلماسی ایرانی: روزهای تلخ تروریسم مجددا به عراق بازگشته است. دوباره نهادهای امنیتی بین المللی و سازمان ملل برای میزان قربانیان ماهانه این کشور شماره انداز گذاشته اند و کشور روزهای خونینی را می گذراند. در تازه ترین اظهار نظر نوری مالکی، نخست وزیر عراق اذعان کرد که نهادهای امنیتی به دلیل اختلاف های سیاسی داخلی و بی ثباتی شدید در کشور توانایی تامین امنیت کشور را ندارند و عراق از معضل سخت ناامنی رنج می برد.

در همین راستا روز دوشنبه هیئتی امنیتی و دفاعی از عراق به ریاست سعدون الدلیمی، سرپرست وزارت دفاع عراق به همراه رئیس ستاد ارتش این کشور و فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و هوایی عراق به تهران آمدند تا با همتایان ایرانی شان درباره چگونگی گسترش روابط دو جانبه در زمینه های دفاعی بحث و تبادل نظر کنند.

در همین رابطه روزنامه العرب، چاپ لندن خبر از اعمال طرحی ویژه توسط دولت عراق برای بازگرداندن امنیت به این کشور و مبارزه همه جانبه با تروریسم داد. بنا به این طرح گروه های مسلح شبه نظامی مورد تایید دولت عراق 15 استان این کشور به استثنای اقلیم کردستان را به کنترل خود در می آورند و تلاش خواهند کرد تا جلوی ورود جریان های مسلح به بغداد و شهرهای جنوبی عراق را بگیرند و از بروز خشونت در آن مناطق جلوگیری کنند. وضعیت امنیتی در عراق به اندازه ای بغرنج است که مقام های عراقی می گویند صدای ناقوس جنگ داخلی در کشور را به وضوح می شنوند.

در این میان عده ای از این طرح انتقاد کرده اند و می گویند که این مساله باعث می شود تا نیروهای شبه نظامی ای که با ابعاد طایفه ای تشکیل شده اند و ارتباطات خارجی منطقه ای دارند، قدرت بگیرند.

یک منبع آگاه نظامی عراقی که نخواست نامش فاش شود به روزنامه العرب گفته است که عملیات با بستن ورودی های استان ها و اعمال منع آمد و شد شبانه آغاز خواهد شد و پس از آن مرحله بررسی و بازجویی های مناطقی که انتظار می رود که پناهگاه و هسته اصلی افراد مسلح باشد، انجام خواهد شد.

منابع آگاه می گویند که نیمی از شهر موصل تحت کنترل جبهة النصرة به ویژه از جانب شرقی شهر است و بخشی از موصل به مکانی مناسب برای فعالیت های آنها تبدیل شده است.

دولت عراق با هادی العامری، رهبر سازمان بدر و وزیر حمل و نقل عراق، مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عمار حکیم، جیش المهدی به ریاست مقتدی صدر، کتائب حزب الله در عراق و جماعت اهل حق به توافق رسیده است تا تامین امنیت بغداد را با تشکیل کمیته ای ویژه بر عهده بگیرند.

این منبع آگاه بعید نمی داند که مقام های عراقی به محض آغاز عملیات فرودگاه های موصل، نجف و بغداد را ببندند. در عین حال وی بعید دانست که منع آمد و شد در دو استان بصره و بغداد به دلایل امنیتی و مسائل طایفه ای اعمال شود.

وی همچنین گفت که دولت، به ویژه پس از افزایش تهدیدهای امنیتی عراق که نهاد امنیتی را تا مرز فروپاشی برده، اقدام به ایجاد کمیته ای ویژه برای حمایت از بغداد کرده است. نوری مالکی به عنوان فرمانده نیروهای مسلح دستور به تشکیل این کمیته نظامی داده که شامل عناصری از سازمان بدر و دیگر گروه های شبه نظامی که با ایران روابط خوبی دارند، از جمله کتائب حزب الله و عصائب اهل حق به ریاست قیس الخزعلی شاخه جدا شده از جیش المهدی می شود.

به گفته این منبع یکی از رهبران سازمان بدر مسئولیت رهبری این کمیته نظامی را بر عهده خواهد داشت و عمده فعالیت آن حمایت از بغداد و تامین امنیت آن است.

روز یکشنبه هادی العامری، رئیس سازمان بدر و وزیر حمل و نقل عراق طی سخنانی بر لزوم دادن فرصت به اعضای این سازمان برای تامین امنیت بغداد تاکید کرد و گفت که اعضای سازمان بدر به دلیل خبرگی و تجربه نظامی و امنیتی ای که دارند می توانند امنیت را به سراسر عراق باز گردانند. وی امنیتی که از زمان سقوط صدام حسین تا کنون به طور نسبی بر مناطق جنوبی عراق حاکم بوده را دلیلی بر کفایت و تجربه اعضای سازمان بدر دانست. سازمان بدر از ابتدای سقوط صدام حسین، دیکتاتور مخلوع عراق عمدتا مسئولیت تامین امنیت جنوب عراق را بر عهده داشته است.

در پی ناتوانی پلیس و نیروهای امنیتی عراقی در تثبیت امنیت و تضمین ثبات در بغداد که باعث وقوع انفجارهای تقریبا روزانه و ترورهای مکرر در ماه های اخیر شده است، بسیاری از شهروندان ساکن در این شهر مجبور به مهاجرت اجباری از بغداد به کردستان و کشورهای همسایه شده اند.

در همین رابطه گفته می شود که دولت عراق با هادی العامری، رهبر سازمان بدر و وزیر حمل و نقل عراق، مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عمار حکیم، جیش المهدی به ریاست مقتدی صدر، کتائب حزب الله در عراق و جماعت اهل حق به توافق رسیده است تا تامین امنیت بغداد را با تشکیل کمیته ای ویژه بر عهده بگیرند.

گفته می شود نهادهای امنیتی و نظامی عراقی نسبت به تجربه و خبرگی اعضای سازمان بدر در زمینه های امنیتی و نظامی اطمینان کامل دارند.

پیش از این روابط جریان های ذکر شده با نوری مالکی و حزب الدعوه، حزب تحت ریاست او به دلیل مسائل سیاسی تیره شده بود که اکنون با توافقات جدید پیش بینی می شود روابط آنها با یکدیگر مجددا تقویت شود.

کلید واژه ها: سازمان بدر دولت عراق


نظر شما :