ارتباط حمله به سوریه با پرونده هسته ای

۱۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۲۱۱۷۶ سرخط اخبار

توجه بین المللی به فعالیت های وزرای دولت در شبکه های اجتماعی، اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره رابطه ایران با حمله به سوریه، اظهارات مدیرکل آژانس و نیز سخنگوی کاترین اشتون درباره مذاکرات آتی هسته ای و افزایش صادرات نفت ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
پیشنهادات 1+5 در مذاکرات هسته‌ای آتی چیست؟
 
به گزارش «تابناک»، فعالیت وزرای دولت یازدهم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، موضوعی است که این روزها مورد توجه بسیاری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد در اقدامی که به عنوان حرکت به سمت گشایش بیشتر فضا در ایران تلقی می شود، همه اعضای کابینه ایران برای خود در شبکه اجتماعی «فیسبوک» صفحه باز کرده اند. با این حال، این روزنامه اشاره می کند که در ایران برای مشاهده این صفحات باید از فیلترشکن استفاده کرد. گالف تودی با اشاره به مطلب یک روزنامه ایرانی می نویسد «ممکن است کلید روحانی، قفل فیلترینگ را باز کند».
 
پیشنهادات 1+5 در مذاکرات هسته‌ای آتی چیست؟
 
اما موضوع دیگری که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب داشته، اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره ارتباط میان حمله به سوریه و موضوع هسته ای ایران است. سایت خبری «آروتز شوا» می نویسد سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده اذعان کرده که اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، تا حدی به منظور فرستادن پیامی برای ایران صورت می گیرد. وی افزوده: «ما اجازه نخواهیم داد که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند. همان گونه که رئیس جمهور گفته، همه گزینه ها روی میز است. اما برای اینکه تلاش های ما موفقیت آمیز باشد، رهبران ایران باید بدانند که آنچه آمریکا می گوید، معنا دارد». 
 
پیشنهادات 1+5 در مذاکرات هسته‌ای آتی چیست؟
 
اظهارات روز گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، موضوع دیگری است که در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. روزنامه «نشنال» امارات ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد مدیر کل آژانس اظهارات مثبتی را درباره ایران مطرح کرده، اما در عین حال گفته ایران باید به سرعت نسبت به رفع نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای خود اقدام کند. یوکیا آمانو گفته آژانس به همکاری سازنده با ایران و دولت جدید این کشور برای حل مسائل موجود به شیوه ای دیپلماتیک پایبند است. 
 
پیشنهادات 1+5 در مذاکرات هسته‌ای آتی چیست؟
 
این در حالی است که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشته در مذاکرات هسته ای جدید، هیچ پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه نخواهد شد. به نوشته خبرگزاری «ترند»، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، برخی گزارش های منتشر شده در رسانه ها مبنی بر اینکه گروه 1+5 پیشنهاد جدیدی برای ایران دارد را رد کرده است. وی تأکید کرده آنچه مطرح است، همان پیشنهاداتی است که در مذاکرات آلماتی اشاره شده بود. مان افزوده گروه 1+5 مایل است مذاکرات هسته ای ایران هر چه سریعتر از سر گرفته شود؛ اما نمی توان گفت که گام بعدی در این زمینه چه خواهد بود. 
 
پیشنهادات 1+5 در مذاکرات هسته‌ای آتی چیست؟
 
در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «تایمز عمان» از افزایش ظرفیت صادرات نفت ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد بر اساس داده های موجود کشتیرانی که «بلومبرگ» به دست آورده، مجموع ظرفیت های نفتکش های خروجی از ایران، از ماه ژوئیه تاکنون 6.4 درصد افزایش داشته است. در این چارچوب، حجم نفت خروجی از ایران به وسیله نفتکش ها از 1.01 میلیون بشکه در روز به 1.07 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

کلید واژه ها: آمریکا


نظر شما :