سرپوش گذاری غرب بر تسلیحات هسته ای اسرائیل

تل آویو به هیروشیمایی دیگر می اندیشد؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۰۱۱۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
رهبران نظامی رژیم اسرائیل - به شکلی غیر مستقیم- قویا اشاره کرده اند که حملات هوایی که علیه سوریه انجام می شود، تمرین نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به ایران- همچنین استفاده از بمب های سنگرشکن- است.
تل آویو به هیروشیمایی دیگر می اندیشد؟

دیپلماسی ایرانی : هفته گذشته شصت و هشتمین سالگرد کشتار جنگ جهانی دوم در شهرهای هیروشیما ( 6 آگوست) و ناکازاکی ( 9 آگوست) بود- که اولین و تنها مورد به کارگیری سلاح هسته ای در تاریخ بشر است- لحظاتی پس از انفجار هسته ای  200 هزار نفر جان خود را از دست دادند، ده ها هزار نفر هم از مسمومیت ناشی از مواد رادیو اکتیو در عرض دو هفته جان خود را از دست دادند و اثرات آن همچنان ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، معتقد است که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد چنین سرنوشی در انتظار اسرائیل است. چنین چیزی از طریق غنی سازی اورانیوم با درجه بالا امکان پذیر می شود. به گفته بی بی  برای جلوگیری از تحقق چنین اتفاقی باید اقتصاد ایران را به واسطه تحریم ها  فلج کرده و چهارمین ذخیره نفتی جهان را از بازارهای جهانی محو کنیم- به طوریکه که حوزه های نفتی در وضعیت بدتری قرار گیرند.این در حالی است که  اسرائیل تنها عضو منطقه است که عملا سلاح هسته ای در اختیار داشته و سد  هرگونه تلاش برای ایجاد منطقه آزاد هسته ای در خاورمیانه شده است. بر این اساس اسرائیل باید مسلح به آخرین و پیشروترین سلاح های  آمریکایی باشد و به طور قطع آمریکا باید پشت تنها و قابل اعتماد ترین متحد خود در خاورمیانه بایستد.رژیمی که می تواند با اراده خود به ایران حمله کند و این حمله در حالت ایده آل منجر به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران خواهد شد.

نتانیاهو همواره تهدید هسته ای شدن ایران ( اصطلاحی که تفاوت بین کاربرد نظامی و غیرنظامی فن آوری هسته ای را مشخص نمی کند)  را بیشتر به " آشویتس" تعبیر می کند تا به " هیروشیما و ناکازاکی". با این حال اصطلاح دوم مقایسه مناسب تری است. احتمال آشویتسی دیگر در صورتی قابل پیش بینی است که اسرائیل نتواند و یا نخواهد از خود دفاع کند که منجر به قتل عام شش میلیون یهودی خواهد شد. اما اگر اسرائیل یا ایالات متحده-  یا هردو- تصمیم برعکس گرفته و به ایران حمله کنند، " هیروشیما و ناکازاکی" مشابهی برای ایران خواهد بود.

بمباران کشوری که حمله از جانب او شروع نشده باشد جنگ تلقی می شود - همان طور که آمریکا خاطر نشان کرد بمباران پرل هاربر توسط ژاپن اعلام جنگ بوده است- و حمله ناگهانی نیز شامل این تعریف می شود. در نامه 19 جولای که در رابطه با گزینه های آمریکا در سوریه بود، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا خاطرنشان کرد:" استفاده از نیروی نظامی تصمیمی نیست که ما با رضایت بگیریم و جنگ نیز همین طور."

اگر به کارگیری سلاح اتمی در هیروشیما و ناکازاکی در زمان جنگ از لحاظ اخلاقی و نظامی پرسش برانگیز است، ممکن است تصور شود که حمله نظامی به ایران-  که نه اسرائیل و نه آمریکا با آن در جنگ نیستند- توجیه ضعیف تری داشته باشد. البته کسانی هم هستند که مخالفند. آمریکا مشغول جنگ علیه تروریسم است، ایران از سال 1984 از سوی آمریکا به عنوان سردسته حامی تروریسم نامگذاری شده است. بنابراین آمریکا در حال جنگیدن با ایران است. ( یا حداقل باید باشد.)

" تمام گزینه ها روی میز است" با در نظر گرفتن اینکه آمریکا دستیابی ایران به سلاح هسته ای را متوقف می کند شعاری کاربردیست. اما اگر تهران مورد بمباران قرار گیرد، این بمباران از چه نوعی خواهد بود؟ در واقع 30،000 پوند ام اُپی) نفوذگر مهمات انبوه) که می تواند علیه تاسیسات هسته ای ایران به کار گرفته شود، از آن جا که توانایی نفوذ 200 فوت بر زمین بتن آن ناشی از اورانیوم ضعیف شده است، سلاح هسته ای محسوب می شود. علاوه بر این برخی از اسرائیلی ها به تلخی اشاره کردند که اگر اسرائیل به تنهایی با ایران مقابله کند و اگر چنین چیزی به معنی تفاوت بین پیروزی و شکست باشد، احتمال رسیدن به زرادخانه هسته ای مخفی زیاد است.

با توجه به آن چه گفته شد، مقایسه خسارتی که به ایران وارد می شود با تخریب هیروشیما و ناکازاکی دور از انتظار نیست. همچنین برخی از تشابهات نگران کننده را آشکار می کند. سال های قبل تر از بمباران پرل هاربر در 1914 توسط ژاپنی ها، فرانکلین دی. روزولت، رئیس جمهور وقت آمریکا، در پاسخ به آنچه آمریکا به عنوان توسعه طلبی ژاپن تلقی کرده بود، در سال 1937 تحریم های اقتصادی بر ژاپن اعمال کرد. درست قبل از ورود ایالات متحده به جنگ، نفت صادراتی ژاپن نیز تحریم شد که ژاپن به کلی به آن وابسته بود.

در سال 1945، کاملا مشخص بود که ژاپن خود را برای تسلیم آماده می کرد و مسئله مهم وضعیت امپراتوری این کشور بود. آن زمان برای پایان دادن به جنگ نه نیاز سیاسی و نه نظامی وجود داشت که از سلاح اتمی استفاده شود. برای انداختن بمب اتم در ژاپن به توجیهات متعددی متوسل شدند، اما تقریبا تمام آن ها در عرض چند سال پس از پایان جنگ یا بی اعتبار شدند و یا به چالش کشیده شدند. همین طور که با دورنمای جنگ با ایران رو به رو می شویم سه دلیل تا به امروز درخور توجه هستند.

حفظ جان مردم: وزیر دفاع آمریکا، هنری استیمسون، توجیه استفاده از بمب اتم را با عنوان " انتخابی با کم ترین میزان فاجعه" نام برد زیرا نه تنها میلیون ها سرباز امریکایی -که ممکن بود در حمله زمینی در ژاپن جان خود را از دست دهند- جان سالم به در بردند، همچنین زندگی صدها هزار شهروند ژاپنی که ممکن بود در بمباران های آتش زا جان خود را از دست بدهند، نجات یافت. پرزیدنت هری ترومن همچنین مدعی شد که " جان هزاران نفر حفظ خواهد شد" و " یک چهارم از یک میلیون جان جوانان دسته گل ما به چند شهر ژاپنی می ارزد." اما اندرو دیلک خاطر نشان کرد که هیچ گونه شواهد و مدارکی مبنی بر این اظهارات وجود ندارد.

نتانیاهو در  سخنرانی خود در ورشو لهستان دو روز قبل از انتخابات ایران، با توجه به اتهام ایران برای توسعه تسلیحات هسته ای اعلام کرد که این انتخابات " چیزی را تغییر نمی دهد" - نتانیاهو از گشایش یادبود آشویتس برای اثبات این موضوع استفاده کرد. او گفت:" ایران دولتی است که با هدف نابودی شش میلیون یهودی در اسرائیل در حال ساختن سلاح اتمی است!" وی افزود:" ما چنین اجازه ای نمی دهیم. ما هرگز اجازه وقوع هولوکاستی دیگر را نخواهیم داد." نتانیاهو درباره ایرانیانی که در صورت حمله اسرائیل نابود می شوند، هیچ نگفت.

توجیه هزینه ها: هزینه برآورد شده پروژه منهتن- پروژه تحقیق و توسعه ساخت بمب اتم در ژاپن- در سال 1945 حدود دو میلیارد دلار بوده است که معادل امروزی آن بیش از 30 میلیارد دلار است. به گفته جان دور، استاد بازنشسته دانشگاه ام. ای. تی. وزیر امور خارجه وقت آمریکا، جییمز بایرنز، به پرزیدنت هری ترومن که کاندید دور دوم انتخابات در سال 1948 بود خاطرنشان کرد که از سوی جمهوری خواه ها برای صرف چنین هزینه ای برای سلاحی که بی استفاده مانده بود سرزنش خواهد شد.

در گزارشی که اخیرا توسط سرویس تحقیقات کنگره انجام شده، امده است که اسرائیل بزرگترین دریافت کننده کمک از ایالات متحده است – مبلغی بالغ بر  118 میلیارد دلار - که بیشتر آن برای هزینه های نظامی  صرف می شود. دولت بوش و دولت اسرائیل در سال 2007 روی بسته کمک نظامی 30 میلیون دلاری توافق کردند که بر اساس آن تا سال 2018  اسرائیل تامین مالی خواهد بود. باراک اوباما در زمان بازدید از اسرائیل در مارس 2013 وعده داد که ایالات متحده به تامین اسرائیل با تعهدات چند ساله نظامی که به تصویب کنگره رسیده است ادامه خواهد داد. اگر نخواهیم دست دیگران را از پشت ببندیم، کنگره دست و دلباز نه تنها با افزودن کمکی که اوباما وعده داده بود موافقت کرد که حتی آن را افزایش داد. با کمک نظامی که اسرائیل دریافت می کند ایران آن قدرها هم خطرناک نخواهد بود. چه راهی بهتر از اینکه در عمل نشان دهند چه قدر به پول مالیات دهندگان نیاز است؟

تحقیق و توسعه فناوری: یکی از گیج کننده ترین سوالات درباره تصمیم برای استفاده از سلاح اتمی علیه ژاپن این است که چرا سه روز بعد از ویرانی کامل هیروشیما دومین بمب اتم به ناکازاکی انداخته شد. از دیدگاه نظامی چنین حرکتی غیرضروری بود. شاید پاسخ این سوال در این باشد که پروژه منهتن انواع مختلفی از بمب اتم را تولید کرده بود: قدرت مخرب " لیتل بوی" که روی ناکازاکی فرود آمد از اورانیوم  و قدرت " فَت مَن" که در ناکازاکی منفجر شد از پلوتونیوم ساخته شده بود. چه راهی بهتر از استفاده از هر دو برای مقایسه "علمی" میزان خرابی آنها؟

فیلم مستند اسرائیلی " آزمایشگاه"، برنده جایزه فیلم ساندنس، نشان می دهد که اسرائیل از لبنان و غزه به عنوان یک بستر آزمایشی برای توسعه تسلیحات خود استفاده می کرد. جاناتان کوک می نویسد:" فیلم حملاتی مانند "عملیات سرب گداخته" -  جنگ غزه  2008-2009 - و یا  "عملیات ستون دفاعی" در سال گذشته اینگونه نشان می دهد که استفاده از لبنان و غزه بیش ازتجربه آزمایشی برای ارزیابی و اصلاح اثربخشی روش های جدید نظامی- هم استراتژی و هم تسلیحاتی- بوده است. رهبران نظامی اسرائیل - به شکلی غیر مستقیم- قویا اشاره کرده اند که حملات هوایی که علیه سوریه انجام می شود، تمرین نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به ایران- همچنین استفاده از بمب های سنگرشکن- است.

پنتاگون، که گزارش شده 500 میلیون دلار برای توسعه و بازسازی ام اُپی " سنگرشکن" سرمایه گذاری کرده است، اخیرا میلیون ها دلار خرج ساخت ماکتی از مرکز تحقیقات هسته ای فردو ایران کرده است تا به اسرائیلی ها نشان دهد که تاسیسات هسته ای ایران را می توان در زمان مناسب نابود کرد.

ژنرال دمسی، روز دوشنبه برای مذاکره با بنی گانتز رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و رهبران سیاسی این کشور وارد اسرائیل شد. اعضای کنگره از هر دو حزب- دموکرات ها هفته گذشته و جمهوری خواه ها این هفته-  نیز از در رابطه با ماموریت مورد حمایت آی پک به اسرائیل سفر کردند. بدون شک آن ها بار دیگر از رهبران اسرائیلی می شنوند که تل آویو  نمی گذارد آشویتسی دیگر اتفاق افتد. البته جهان  نمی تواند اجازه دهد هیروشیما و ناکازاکی هم یک بار دیگر تکرار شود./15

منبع: لوبلاگ( فارن پالیسی)

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران


نظر شما :