بازگشت مصر به دوران قبل از انقلاب

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۷ کد : ۱۹۱۸۸۱۳ سرخط اخبار

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی درباره اوضاع مصر بعد از برکناری مرسی نوشت: فضای کنونی حکومت مصر بسیار آشناست و شبیه به دوران حکومت حسنی مبارک است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی راجع به اوضاع مصر بعد از برکناری رئیس جمهور منتخب مردم از قدرت نوشت؛ به دنبال برکناری محمد مرسی اولین رئیس جمهور منتخب مصر توسط ارتش، «حسن ابراهیم» یک گوسفند قربانی کرد و از فرط خوشحالی جشن به راه انداخت.

بر اساس این گزارش، حسن ابراهیم که از نمایندگان پارلمان در دوران حاکمیت حسنی مبارک و عضو حزب دموکراتیک ملی است که اکنون منحل شده است در طول یک سال حکومت محمد مرسی در حاشیه زندگی می کرد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: جابجایی جدید قدرت در مصر به دنبال کودتای 3 جولای که منجر به برکناری مرسی شد به طور مرموزی آشنا است و چهره غریبی ندارد. «رفته ها(برکنار شده ها) حاکمان اسلام گرای منتخب هستند که دوباره از قدرت منع شدند و برگشته ها از چهره های گارد قدیمی و افراد بسیار نزدیک به مبارک یا در ارتباط با حکومت سابق هستند.

این روزنامه در این باره می نویسد؛ ژنرال های قدرتمند و آرایش به ظاهر گسترده ای از مصری ها، این دقیقا همان مسیری است که آنها می خواهند.

براندازی حکومت محمد مرسی، فراخوانی مجدد یک حکومت نظامی است که اخیرا برانداخته شده بود و بازگشت قابل توجه به مسیر قبل از انقلاب 2011 علیه حکومت حسنی مبارک بود.

بزرگترین نشانه خیزش گارد قدیمی در کابینه جدید مصر جایی است که افراد دوران مبارک فراوان و اسلام گراها غایبند.

«ژنرال عبدالفتاح السیسی»  مردی که خبر برکناری و اخراج مرسی از قدرت را از تلویزیون ملی اعلام کرد در حال حاضر در نقش معاون نخست وزیر است ضمن اینکه همچنان وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح مصر نیز است.

در رسانه های دولتی مصر شاهد بازگشت ویژه ادبیات، اظهارات و سخنان مرتبط با گارد قدیمی و حکومت 30 ساله مبارک از جمله پخش کلیپ های وطن پرست انه و ستایش فراوان از نیروهای مسلح هستیم.

واشنگتن پست در پایان نوشت؛ فارغ از اعتراضات اخوان المسلیمن و هواداران مرسی، به نظر می رسد اعتراضات اندکی به بازگشت به مسیر قدیمی دیده می شود.

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :