ژنرال آمریکایی به افشای اطلاعات مربوط به ایران متهم شد

۰۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۹۱۷۹۱۱ سرخط اخبار
در شرایطی که ضعف در زمینه حفاظت اطلاعات، به معضلی جدی برای دولتمردان آمریکایی تبدیل شده و هر روز اطلاعات جدیدی از پروژه های سری آمریکا در رسانه های جهان منتشر می شود، دولت ایالات متحده نیز فشار خود را بر مظنونین احتمالی این وقایع افزایش داده است. در آخرین مورد، صحبت از بازجویی یک ژنرال ارشد بازنشسته است که مظنون به افشای اطلاعات پروژه استاکس نت می باشد.
 
به گزارش «تابناک»، اخبار منتشر شده در برخی رسانه های آمریکایی حاکی از آن است که «جیمز کاترایت»، ژنرال بازنشسته آمریکایی هم اکنون در معرض بازپرسی های وزارت دادگستری این کشور قرار دارد تا ارتباط احتمالی وی با انتشار اسرار مربوط به عملیات «استاکس نت» - ویروسی که در سال 2010 تأسیسات هسته ای ایران را هدف قرار داد – روشن شود. 
 
شبکه خبری «ان بی سی» گزارش داده کاترایت که زمانی دومین مقام بلندمرتبه نظامی آمریکا (معاون رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور) به شمار می رفت، به اتهام افشای اطلاعات محرمانه مربوط به استاکس نت، تحت بازجویی قرار گرفته است. گفته می شود استاکس نت در سال 2010 موجب توقف موقت فعالیت 1000 سانتریفیوژ ایران شد.
 
این بازجویی و تحقیق و تفحص، پس از آن انجام می گیرد که در ماه ژوئن سال گذشته میلادی، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش مفصلی را از عملیات استاکس نت منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که باراک اوباما از آغاز دوره ریاست جمهوری خود، تصمیم گرفت برنامه حملات سایبری آمریکا را که از زمان جرج بوش آغاز شده بود، سرعت بخشد. 
 
نیویورک تایمز مدعی بود این گزارش بر اساس 18 ماه مصاحبه با مقامات فعلی و گذشته آمریکایی و اروپایی دخیل در این عملیات و همچنین شماری از متخصصان دیگر به دست آمده است. 
 
به هر حال، انتشار این گزارش، انتقادات شدیدی را در میان سیاستمداران آمریکایی نسبت به ضعف حفاظت اطلاعات در این کشور برانگیخت و سبب شد «اف بی آی» مستقیماً وارد تحقیق این موضوع شود. اکنون جیمز کاترایت، ژنرال چهار ستاره بازنشسته آمریکایی که در فاصله سال های 2007 تا 2011 معاون رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور بود، در این زمینه در مظان اتهام قرار گرفته است. 
 
اما اخبار مربوط به بازجویی از کاترایت در حالی منتشر می شود که هم اکنون ایالات متحده تلاش دارد روسیه را به استرداد «ادوارد اسنودن»، همکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اطلاعات مربوط به بزرگترین پروژه جاسوسی این کشور را افشا کرد، قانع نماید. 
 
اسنودن چند روز پیش از انتشار رسمی اطلاعات افشا شده از سوی وی در روزنامه «گاردین»، از آمریکا به مقصد هنگ کنگ گریخت و اکنون نیز گفته می شود که از چند روز پیش، در سالن ترانزیت فرودگاه مسکو حضور دارد. 
 
به هر حال، همزمان شدن این دو رویداد با یکدیگر می تواند نشانگر نگرانی شدید دولت آمریکا از ضربه خوردن به حیثیت اطلاعاتی اش و تلاش برای کاستن از بار انتقادات در این زمینه باشد. بی تردید هم اکنون اوباما تحت فشار شدیدی از سوی جمهوری خواهان کنگره قرار دارد تا اقدامی مشخص را در این رابطه انجام دهد. 
 

کلید واژه ها: آمریکا


نظر شما :