آیا جنگ منطقه‌ای بر سر سوریه در راه است؟

۰۶ تیر ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۸ کد : ۱۹۱۷۸۸۶ سرخط اخبار

به فاصله کوتاهی پس از انتشار اخبار مربوط به گسترش دخالت های غربی در سوریه، منابع دیپلماتیک و نظامی روس، خبر خروج همه پرسنل نظامی و دیپلماتیک از سوریه و از جمله پایگاه دریایی طرطوس را تأیید می کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از وب سایت اسرائیلی دبکا، یکی از مقامات وزارت دفاع روسیه در مسکو گفته است: «روسیه به دلیل خطرات ناشی از درگیری های سوریه و همچنین ترس از بروز حادثه ای برای پرسنل نظامی روسیه که ممکن است به عواقب گسترده تر منجر شود، تصمیم گرفته پرسنل خود را از سوریه بیرون ببرد».

وی تأکید کرده است که گروهی متشکل از شانزده کشتی روسی در آب های مدیترانه شرقی باقی خواهد ماند و انتقال سلاح و از جمله سلاح های ضدهوایی بنا بر قرارداد به سوریه ادامه خواهد یافت.

دبکا نوشته است: در نشانه ای دیگر از بالا گرفتن درگیری ها در سوریه، نیروهای اسرائیلی روز چهارشنبه مانور از پیش اعلام نشده ای را در جولان آغاز کرده اند که نتانیاهو و فرماندهان ارشد اسرائیلی در آن هستند.

در لندن نیز دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور، نشست شورای امنیتی دولت انگلیس را درباره مسأله سوریه تشکیل داده و اد میلیبند، رهبر حزب مخالف را نیز به آن دعوت کرده است. این اتفاق تنها در مواردی می افتد که قرار است درباره موضوعات امنیتی با بالاترین درجه اهمیت بحث شود.

پیش از این، دبکا نوشته بود اوباما و پوتین در اجلاس اخیر گروه هشت در ایرلند شمالی کاملا در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و این به معنای آن است که تا دیدار بعدی آنها در ماه سپتامبر، درگیری ها در سوریه شدت خواهد یافت. در نگاه تحلیلگران اسرائیلی و آمریکایی، تحولات سوریه وارد هفت مرحله خطرناک خواهد شد:

1 ـ درگیری بسیار شدیدی بر سر شهر 2.2 میلیون نفری حلب سر خواهد گرفت. کارشناسان نظامی انتظار ندارند تا پس از اواخر ماه اوت در برابر نیروهای دولتی مقاومت کنند.

2 ـ نه نیروهای دولتی و نه شورشی ها، نیروی انسانی اضافه یا سلاح برتری ندارند که باعث تعیین تکلیف فوری نبرد شود؛ مگر این که اوباما یا پوتین تصمیم بگیرند موازنه را به هم بزنند.

3 ـ روسیه و آمریکا دخالت نظامی در سوریه را تا پیش از درگیر شدن مستقیم در خاک سوریه ادامه خواهند داد.

4 ـ ایران، حزب الله و عراق نیز کوتاه نخواهند آمد.

5 ـ این برخوردهای شدید در سوریه می تواند به گسترش اختلافات مذهبی در خاورمیانه منجر شود؛ افزون بر این که بر مذاکرات پنهانی احتمالی ایران و آمریکا بر سر موضوع هسته ای تأثیر بگذارد.

6 ـ کنفرانس ژنو 2 برای یک راهکار سیاسی برای مسأله سوریه، پیش از شروع مرده است.

7 ـ تا هنگامی که راهکار سیاسی برای مسأله سوریه نباشد، امکان گسترش درگیری های سوریه به یک جنگ منطقه ای هست.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :