عراقچی: اصول سیاست خارجی تغییرناپذیر است

۰۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۱۷۸۰۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تماس تلفنی علی اکبر صالحی با همتای مصری اش در روز دوشنبه خبر داد و گفت: آقای صالحی در تماس شان با وزیر خارجه مصر درباره مسائل سوریه و قتل فجیع یکی از رهبران شیعه و همراهانش گفت وگو کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری اش با خبرنگاران داخلی و خارجی که صبح امروز (سه شنبه) در محل وزارت خارجه برگزار شد، درباره تظاهراتی که قرار است به زودی در مصر در مخالفت با سیاست های محمد مرسی انجام شود، گفت: ما مسائل داخلی مصر را نظاره گر هستیم و البته ثبات و آرامش در مصر به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای اسلامی و محور در جهان اسلام را مهم می دانیم و امیدواریم مردم مصر که یک انقلاب را صورت داده اند و به حیات رژیمی دیکتاتور و وابسته به آمریکا خاتمه دادند تحولات بعدی را هم کنترل کنند.

وی در رابطه با تماس های میان مصر و ایران درباره سوریه، اظهار کرد: ما به مشورت هایمان درباره سوریه با مصر ادامه می دهیم و در همین راستا روز گذشته (دوشنبه) 3 تیر آقای صالحی با همتای مصری شان گفت وگوی تلفنی داشتند و درباره مسائل سوریه و قتل فجیع یکی از رهبران شیعه در مصر و همراهانش گفت وگو کردند. ایران علاقه مند به همکاری با دولت مصر درباره سوریه است و مصر را در کنار ترکیه و عربستان در این بحث موثر می داند.

عراقچی همچنین گفت: ما گفت وگوهای چهارجانبه میان ایران، مصر، عربستان و ترکیه درباره سوریه را مهم ارزیابی می کنیم و در گفت وگوی دیروز آقای صالحی هم این مساله مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به کشته شدن یکی از رهبران شیعه و همراهانش در مصر با اشاره به بیانیه محکومیت این اقدام از سوی وزارت خارجه، تاکید کرد: ما هرگونه حرکت تفرقه انگیز در جوامع اسلامی را محکوم و آن را توطئه و جزئی از اهداف خارجی می دانیم. وحدت ملی بین طوایف مختلف مصر اهمیت زیادی دارد و دشمنان مصر از انقلابی که در این کشور صورت گرفته صدمه دیده و امروز به دنبال فتنه مذهبی هستند.

وی اضافه کرد: همان طور که شیخ الازهر این اقدام را محکوم کرد ما هم آن را محکوم می کنیم و امیدواریم جهان اسلام با چنین فتنه ای که امروز در عربستان، لبنان و پاکستان خود را نشان می دهد و در آن گروه های تکفیری آلت دست برخی کشورهای خارجی شده اند هر چه سریعتر خاتمه یابد و آنها گرفتار چنین توطئه ای نشوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید پس از انتخابات ریاست جمهوری نسبت به تغییر رویکردها در حوزه سیاست خارجی با توجه به کاهش نرخ ارز و استقبال مردم و کشورهای دنیا از انتخاب آقای روحانی انتظار زیادی وجود دارد، تصریح کرد: فکر می کنم درباره اینکه چه تغییری در رویکردها صورت خواهد گرفت بهترین مرجع شخص رییس جمهور منتخب هستند که در کنفرانس مطبوعاتی خود به طور شفاف نظرشان را بیان کردند.

عراقچی ادامه داد: اصول و اهداف سیاست خارجی و تلاش برای احقاق حقوق مردم ایران امری تغییرناپذیر است. اینکه نوع برخورد با مسائل در این حوزه چگونه خواهد بود با توجه به سلایق دولت ها متفاوت است و تاثیر خاص خود را خواهد داشت. در هر حال در مراحل بعدی آقای روحانی و گروه سیاست خارجی شان در این باره بیشتر صحبت خواهند کرد.

وی همچنین درباره تحولات ترکیه، گفت: ما همچنان تحولات در ترکیه را یک مساله داخلی این کشور می دانیم و معتقدیم با درایت رهبران این کشور می تواند ناآرامی ها حل و فصل شود و آرامش و ثبات به ساختار سیاسی ترکیه باز گردد.

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :