اعلام علت جاسوسی آمریکا از آسوشیتدپرس

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۹۱۶۲۱۵ سرخط اخبار

اریک هولدر دادستان و وزیردادگستری آمریکا دلیل جاسوسی از خبرگزاری آسوشیتدپرس را اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت انگلیسی بی بی سی اریک هولدر گفت آنچه سبب شد تا دولت به شنود تلفن های خبرگزاری آسوشیتدپرس اقدام کند، رخنه ای بوده که آمریکا را در معرض خطر قرار داده بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی فاش کرد بیش از بیست خط تلفن این خبرگزاری به مدت دو ماه در خلال سال 2012 توسط وزارت دادگستری به صورت مخفیانه شنود می شده است.

اریک هولدر روز سه شنبه گفت این کار به امنیت ملی آمریکا مربوط بوده و به این خبرگزاری رخنه ای شده بوده است که می توانسته آمریکا را به خطر بیندازد.

رخنه اطلاعاتی مورد اشاره اریک هولدر مربوط به انتشار خبری توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس است که در آن به خنثی کردن طرحی تروریستی اشاره شده و در آن جزئیات عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یمن برای متوقف کردن طرح القاعده برای بمبگذاری در هواپیمایی به مقصد آمریکا اشاره شده بود.

به گزارش خبرآنلاین در این گزارش عملا یکی از پایگاه های هوایی مخفی سازمان سیا در شبه جزیره عربستان لو رفت و این مسئله سازمان سیا را بسیار خشمگین کرد. از این رو به نظر می رسد که شنود تلفن های آسوشیتدپرس به منظور کشف منبع اطلاعاتی این خبرگزاری بوده است.

در همین حال وب سایت بی بی سی فارسی نوشته است گری پروت، مدیرعامل خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که این اقدام دولت آمریکا به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

مقام های آمریکایی پیشتر خاطرنشان کرده بودند که تحقیقاتی جنایی را برای یافتن افرادی که این اطلاعات را در اختیار نویسندگان گزارش قرار داده بودند، آغاز کرده است.

مقام های آمریکایی جزئیات تلفن های پنج خبرنگار و یک دبیر سرویس خبرگزاری آسوشیتدپرس را که در تهیه این گزارش دست داشتند، در اختیار دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ضبط تلفن ها و فکس دفاتر این خبرگزاری در نیویورک، هارتفورد، کانکتیکت، واشنگتن و مجلس نمایندگان آمریکا اقدامی غیر معمولی و بی سابقه بود.
دارل ایسا، از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست کمیته نظارت و اصلاحات دولتی را نیز به عهده دارد، از اقدام وزارت دادگستری انتقاد کرده است.

پاتریک لیهی، رییس کمیته قضایی سنای آمریکا نیز در نامه ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که خواهان شنیدن توضیحات دولت در این باره است.

انجمن آزادی های مدنی آمریکا هم دولت آمریکا را به "ارعاب رسانه ها" متهم کرده است.

کلید واژه ها: آمریکا خبرگزاری آسوشیتدپرس


نظر شما :