جلیلی: اشتون پس از گفتگو با 1+5 با بنده تماس می گیرد

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۰ کد : ۱۹۱۴۶۳۸ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار مهر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری که بعدازظهر امروز در پایان مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی برگزار شد گفت: جمهوری اسلامی ایران 10 ماه پیش در مسکو طرح جامعی رابرای پیشبرد روند گفتگوها ارائه کرد و در این دوره از گفتگوها جمهوری اسلامی ایران برنامه عملیاتی خود را در چارچوب طرح مسکو ارائه کرد.

جلیلی افزود: این برنامه عملیاتی پیشنهاد تجدیدنظر شده 1+5 در آلماتی و ملاحظات نشست کارشناسی که در بین دو دور مذاکرات آلماتی 1 و 2 برگزار شد را در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از ابتکارات ما در پاسخ به پرسش های 1+5 در آلماتی 1 بود که از ظرفیت تغییر برای حرکت رو به جلو برخوردار است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت:  در دو روز گذشته بحث های تفضیلی و مشروع برای ابعاد عملیاتی طرح پیشنهادی ایران صورت گرفت. مسئولین شش کشور سئوالاتی مطرح کردند که به تفضیل پاسخ داده شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حقوق مشروع ملت ایران از جمله حق غنی سازی از گفتگو برای همکاری استقبال می کند.

وی تاکید کرد: دو محور اساسی در این گفتگوها ، شناسایی حق غنی سازی و خاتمه دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران است، بود.

به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی بر مبنای این دو محور پیشنهادهایی برای حرکت  در مسیر سازنده مطرح کردیم. نمایندگان 1+5 با طرح نظرات دولت های خود خواهان ارزیابی بیشتر طرح پیشنهادی ایران شدند و خواستند نتایج گفتگوها را به کشورهای خود منتقل کنند.

جلیلی تاکید کرد: خانم اشتون پس از گفتگو با نمایندگان شش کشور با اینجانب تلفنی گفتگو می کند.

وی گفت: مذاکرات خوبی در این دوره انجام شد و با ارائه پیشنهادات ما ، 1+5 اکنون باید اراده و صداقت خود را برای گام های مناسب در آینده نشان دهد.

کلید واژه ها: آلماتی گفتگوها


نظر شما :