بازگشت هزاران کتاب ممنوعه به ترکیه

۱۷ دی ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۹۱۱۲۳۰ سرخط اخبار

هزاران کتاب ممنوعه در ترکیه به موجب قانون جدید در این کشور به بازارهای کتاب باز می گردند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، پس از لغو ممنوعیت انتشار هزاران کتاب در ترکیه از جمله «مانیفست حزب کمونیست» اثر «کارل مارکس و انگلس» و نیز آثار «ناظم حکمت» شاعر معروف ترکیه که به مدت چندین دهه ممنوع اعلام شده بودند، این کتاب ها به بازار  برمی گردند.

این در حالی است که پارلمان ترکیه اوایل ماه جولای سال گذشته میلادی قانونی را تصویب کرد که بنا بر آن همه احکام قضایی و اداری که پیش از سال 2012 صادر شده و به موجب آنها «کتاب ها یا نشریه ها مصادره، ممنوع یا از فروش یا توزیع ممنوع شده اند» در صورتی که هیچ دادگاهی طی شش ماه خواستار تمدید این ممنوعیت نباشد، خود به خود ساقط می شود.

«متین جلال متین اوغلو» رئیس اتحادیه ناشران ترکیه در این باره گفت که مهلت قانونی روز گذشته -شنبه- به پایان رسید و هیچ حکم قضایی برای تجدید ممنوعیت این کتاب ها و نشریه ها صادر نشد.

«کورسال کایرال» مدعی العموم ترکیه نیز ماه دسامبر گذشته اعلام کرده بود که بار دیگر ممنوعیت هیچ کتابی را در آنکارا تمدید نمی کند که به این ترتیب 453 کتاب و 645 نشریه که در فهرست پلیس قرار دارند، اجازه انتشار پیدا می کنند.

از طرف دیگر، به موجب قانون جدید تعداد زیادی از کتاب های کمونیست ها نظیر کتاب های «جوزف استالین»، «لنین» و نشریه هایی با موضوع  کردها و غیره اجازه انتشار پیدا می کنند.

از طرف دیگر، بر اساس برآوردهای وزرات دادگستری ترکیه قانون جدید شامل 23 هزار کتاب در خارج آنکارا می شود.

 

کلید واژه ها: کتاب ترکیه ممنوعیت نشریه


نظر شما :