ایران باید مهم‌ترین اولویت اوباما باشد

۲۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۰۹۲۴۹ سرخط اخبار

 وزیر اسبق خارجه آمریکا در مقاله‌ای ضمن تأکید بر اینکه ایران باید اولویت اصلی آمریکا محسوب شود، گفت هنوز دیپلماسی خلاقانه به همراه یک استراتژی معین می‌تواند موثر واقع شود.

به گزارش فارس، «هنری کیسینجر» وزیر خارجه سابق آمریکا، در مقاله‌ای که در روزنامه «واشنگتن‌پست» به چاپ رسید، تأکید کرد که مسئله‌ای که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2012، با آن روبرو است این است که چگونه از تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کند.

وی با اشاره به سیاست‌هایی که تاکنون در قبال برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته شده است، افزود که تاکنون مذاکرات با ایران نتیجه چشمگیری نداشته است و اگر محدودیتی برای این فرایند قائل نشویم، پیشرفت‌های فنی ایران بر رخدادها غالب می‌شود.

کیسینجر در ادامه افزود: زمانیکه توازن هسته‌ای در شرایطی که دیگر تنش‌ها دوجانبه نبود به وجود آید و فناوری کشورهای در حال توسعه برای جلوگیری از رخدادها بسیار مقدماتی و پیش پا افتاده باشد، احتمال تبادل هسته‌ای به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد و به همین دلیل آمریکا خواستار محدودیت غنی‌سازی برای ایران است.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این مطلب که ایران باید اولویت اوباما باشد، تأکید کرد که تصمیم‌گیری در خصوص رویارویی با ایران باید توسط رئیس‌جمهور اتخاذ شود.

وزیر خارجه سابق آمریکا در خصوص دلیل لزوم مذاکره با ایران اینگونه گفت که شرایط به گونه‌ای نگران‌کننده است که استفاده از دیپلماسی احتمالاً می‌تواند پیامدهای مورد توافقی برای طرفین داشته باشد یا شکست دیپلماسی می‌تواند مردم آمریکا و جهان را بسیج کند.

وی تأکید کرد که استفاده از دیپلماسی می‌تواند دلایل شیوع بحران تا سطح فشار نظامی یا موافقت نهایی با برنامه هسته‌ای ایران را توضیح دهد که هر دو این پیامدها نیازمند این است که یک نفر تمایل داشته از طریق اجرایی شدن این شیوه شاهد نتیجه این پیامدها باشد.

کیسینجر اینگونه ادامه داد که تا این حد که ایران راستی‌آزمایی لازم‌الاجرا را بپذیرد، عامل اصلی نگرانی‌های امنیتی ایران از جمله کاهش تحریم‌ها باید جدی گرفته شود و در عین حال محدودیت‌هایی در خصوص غنی‌سازی اورانیوم ایران اجرایی شود اما زمان نیز مهم خواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد که یک دیپلماسی خلاقانه که با یک استراتژی معین همراه باشد، هنوز نیز قادر است از یک بحران جلوگیری کند به شرط آنکه آمریکا نقش مصممی را در تعریف پیامدهای مجاز آن ایفا کند.

کلید واژه ها: آمریکا


نظر شما :