جانشینان احتمالی کوفی عنان در سوریه

۱۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۸ کد : ۱۹۰۵۱۱۴ سرخط اخبار

فرستاده سابق سازمان ملل متحد در سوریه هنگامی که از کناره گیری خود خبر داد، در پاسخ به سوالی که جانشین احتمالی شما چه کسی خواهد بود، گفت: در این دنیا احمق های بسیاری پیدا می شوند.

به گزارش «ایران آباد» هر چند این پاسخ کوفی عنان دلالت بر سختی ماموریت محوله به وی و ناکامی اش در پایان دادن به آن دارد، اما به نظر می رسد یافتن جانشین او چندان هم سخت نباشد، افراد بسیاری هستند که پیش از این ماموریت هایی را از طرف سازمان ملل انجام داده اند و اکنون در لیست نامزدها قرار دارند.

به گزارش منابع خبری غربی در لیست پیشنهادی چهار نفر حضور دارند، میگل آنخل موراتینوس وزیر امورخارجه سابق اسپانیا یکی از مهمترین نامزدهای مطرح برای جانشینی عنان به شمار می رود. مارتی آهیستاری فنلاندی که در مساله کوزوو از طرف سازمان ملل متحد مامور شد، کارلا دل پونته سوئیسی و دادستان سابق دادگاه کیفری که به دلیل صدور کیفرخواست علیه سران اسبق یوگسلاوی و نقشش در محاکمه آنها عملاً مورد مخالفت شدید روسیه قرار گرفت و گزینه ای سوخته به شمار می رود.

چهارمین نفر اما استفان دومسیتورا فرستاده سازمان ملل به افغانستان است که نامش برای جانشینی کوفی عنان مطرح شده است. البته یکی از نزدیکان وی به روزنامه السفیر چاپ بیروت گفته است که وی در حال حاضر هیچ سمتی را قبول نخواهد کرد و تمام تلاشش برای انجام وظیفه به عنوان معاون وزیر امورخارجه ایتالیا است.

در این میان منابع خبری شانس موراتینوس 63 را بیش از دیگران ارزیابی کرده اند، او که پیش از این و در خلال سال های 1996 تا سال 2003 نماینده اتحادیه اروپا در مساله صلح فلسطینی ها و اسرائیل بود، تماس مستقیمی با اعراب به خصوص سوری ها داشته است و در دولت سوسیالست اسپانیا در سال های 2004 تا 2010 نیز سمت وزارت امورخارجه این کشور را عهده دار بوده است.

هر چند جانشینی کوفی عنان سخت ارزیابی می شود، اما گفته می شود موارتینوس به پاره ای دلایل می تواند ماموریت نیمه تمام عنان را به پایان برساند که شاید مهمترین دلیل آن نه حمایت اتحادیه اروپا از وی بلکه ارتباطات خوب او با سران حاکم در دمشق باشد، البته او ارتباطات نوظهوری هم با شیوخ قطری دارد که در حال حاضر نقش منفی در سوریه بازی می کنند.

باید دید فرستاده جدید سازمان ملل متحد به سوریه در حالی که تنها دو هفته به پایان ماموریت ناظران بین المللی در این کشور مانده چه کسی خواهد بود و آیا او خواهد توانست بحران رو به گسترش سوریه را کنترل کند و یا اینکه او نیز مانند سلفش در برابر دو نیروی قدرتمند حامیان شورشیان و دوستان دولت سوریه، ناکام خواهد ماند و راه به جایی نخواهد برد.

کلید واژه ها: سوریه عنان


نظر شما :