تازه ترین ادعای مقام های آمریکایی

تهران در خلیج فارس تحریم را تلافی می کند

۳۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۹۰۴۳۹۱ اخبار اصلی
یافته های اخیر نشان می دهد که چرا مقامات نظامی همچنان روی ایران به عنوان جدی ترین نگرانی امنیت ملی آمریکا در منطقه متمرکز هستند آن هم در شرایطی که بحران در سوریه به اوج خود رسیده و دیگر تنش ها مانند آشوب در لیبی نیز ادامه دارد.
تهران در خلیج فارس تحریم را تلافی می کند

دیپلماسی ایرانی: جنگ روانی علیه تهران همراه با تشدید تحریم ها ادامه دارد. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری در کشورش تمام تلاش خود را برای دلربایی از رای دهندگانی که تهران را جدی ترین تهدید امنیتی برای آمریکا می دانند، آغاز کرده است. شدیدترین تحریم ها علیه ایران در سه دهه گذشته در روزهای ریاست جمهوری مردی تحمیل می شود که با شعار تغییر به روی کارآمد و ادعا کرد که دستانش را برای دوستی با تهران دراز کرده است. اگر آمریکایی ها در افغانستان و عراق جنگی تمام عیار را آغاز کردند در ایران این قدرت نرم واشنگتن است که حلقه را هر روز بر اقتصاد این کشور تنگ تر می کند. تحریم ها ابتدا با بهانه قرار دادن برنامه هسته ای ایران آغاز شد و اکنون نیز موج این تحریم ها دخالت در مسائل سیاسی کشورهای همسایه ایران و متحدان تهران را نیز شامل شده است. آمریکایی که در بحرین در برابر هرگونه نقض حقوق بشر سکوت اختیار کرده و اشغال این کشور مستقل توسط نیروهای عربستان را نادیده می گیرد در سوریه نیز سهم طلبی سیاسی خود را دارد و البته دست در دست آل سعود عربستان سعی در قبضه خلیج فارس نیز داشته و دارد. در اینچنین فضایی هرحرکت منطقی از سوی ایرانی ها برای دفاع از تمامیت ارضی و مقابله با تحریم های روزافزون از سوی رسانه های غربی به بدترین شکل تعبیر می شود. نمونه این جنگ روانی را در مقاله ای منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال می توان دید:

مقامات دولت آمریکا با اشاره به برآورد های جاسوسی جدید مدعی شده اند که ایران طرح هایی را به منظور ایجاد اختلال در تجارت بین المللی نفت توسعه داده است که شامل حمله به پلتفورم ها و تانکر های نفتی می شود!! این مقامات ادعا می کنند اطلاعات نشان می دهد ایران می تواند حتی در صورت عدم وجود یک درگیری نظامی آشکار، علیه تاسیسات در داخل و خارج از خلیج فارس اقدام کند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که مقامات آمریکایی ایران را برای واکنش های احتمالی که به دور جدید تحریم ها و تهدید به جنگ از سوی اسرائیل نشان خواهد داد، تحت نظر دارند و از سوی دیگر روند مذاکرات بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز کند شده است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ، پنتاگون بارها به تهران در خصوص تهدید بستن تنگه هرمز هشدار داده است. به گفته مقامات و تحلیلگران آمریکایی، مقامات در تهران به واقع بر این باورند که مین گذاری در بستر این تنگه استراتژیک، آمریکا را به حمله فرامی خواند. یک مقام دفاعی آمریکا در این زمینه اظهار داشت: ایران بسیار غیر قابل پیش بینی است.

یافته های اخیر نشان می دهد که چرا مقامات نظامی همچنان روی ایران به عنوان جدی ترین نگرانی امنیت ملی آمریکا در منطقه متمرکز هستند آن هم در شرایطی که بحران در سوریه به اوج خود رسیده و دیگر تنش ها مانند آشوب در لیبی نیز ادامه دارد. البته مقامات دفاعی به طور محتاطانه ای تصریح می کنند شواهدی دال بر تقویت موقعیت های ایران به منظور حمله به تانکر های نفتی و دیگر سایت ها مشاهده نکرده اند اما در عین حال قصد ایران آشکار است.

هرچند این مقامات به منبع اخبار و اطلاعات جاسوسی خود اشاره نکرده اند اما تحلیلگران بر این باورند اظهارات مقامات ایرانی و نمایندگان مجلس در هفته های اخیر حاکی از آن است که ایران در واکنش به دور جدید تحریم ها به دنبال اقدام جدی در خلیج فارس است. این در حالی است که اخیرا یک قایق کروز متعلق به سپاه در نزدیکی یک تانکر نفتی در آب های جنوب ایران مشاهده شده است.

از سوی دیگر ارتش آمریکا به مطالعه اطلاعات جدید و مانور های نظامی داخلی به دنبال هماهنگی واکنش بین المللی در صورت حمله ایران به تانکر، پالایشگاه یا دیگر بخش های سیستم حمل و نقل نفتی است. یک مقام آمریکایی در این خصوص مدعی شد، جای تعجبی ندارد که ایران فهرستی از واکنش های احتمالی در خلیج فارس را تهیه کرده باشد. وی ادامه داد: البته این به معنی اقدام حتمی از سوی ایران نخواهد بود اما موضوعی است که باید به آن توجه کرد.

اهداف احتمالی

تحلیلگران دفاعی و مقامات به موارد زیر به عنوان اهداف احتمالی ایران اشاره می کنند:

- انفجار اتفاقی مین در خلیج فارس که می تواند یک تانکر نفتی را هدف قرار دهد

- حمله زیر آبی به تانکر ها در بندر از طریق نیرو های سپاه

-حمله با قایق های کوچک به تانکر ها در خلیج فارس

- حمله ب تاسیسات نفتی عربستان از طریق نیرو های نیابتی

- حمله به پالایشگاه نفتی در بحرین

- حمله به خط لوله نفتی و دیگر تاسیسات نفتی در امارات متحده عربی

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا اخیرا تلاش های فراوانی را به منظور افزایش حضور نیرو های آمریکایی و تجهیزات نظامی در منطقه انجام داده است و به همراه 20 کشور دیگر در ماه سپتامبر مانور مین روبی را در منطقه برگزار می کند.

به گزارش نیویورک تایمز، ایران در ایجاد اختلال در منابع نفتی در گذشته نیز سابقه دارد که مهمترین آن به دوران جنگ ایران و عراق در سال های 1980 باز می گردد. در سال 1987، نیروی دریایی آمریکا گشت زنی در خلیج فارس را آغاز کرد و ایران نیز نسبت به مین گذاری در بستر خلیج فارس اقدام کرد تا حرکت ناو های جنگی را کند کرده و در صورت نیاز صادرات نفت اعراب را متوقف کند.

برخی تحلیلگران امور دفاعی ادعا می کنند، ایران آموزش نیروی قدس سپاه پاسداران به منظور انجام حملات در زیر آب را آغاز کرده است. از سوی دیگر تهران می تواند از گروه های نظامی شیعه در عراق، عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی استفاده کند. شماری از مقامات آمریکایی می گویند ، طرح های ایران به منظور ایجاد اختلال در تجارت نفتی زمانی قوت گرفت که تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران آغاز شد.

ترجمه : تحریریه دیپلماسی ایرانی/10


نظر شما :