اخوانی‌هایی که پا به کاخ ریاست می‌گذارند

همه مردان آقای رئیس جمهور

۱۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۶ کد : ۱۹۰۳۸۲۱ اخبار اصلی
اکنون که مرسی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است،همراهان او نیز خواهان سهمی از کیک قدرت هستند.
همه مردان  آقای رئیس جمهور
دیپلماسی ایرانی: برای کسی قابل قبول نیست که محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب مصر و نماینده اخوان المسلمین حالا که به قدرت رسیده اخوانی‌ها را از گردونه حکومت دور کند. افرادی که همگی برای رساندن وی به کرسی ریاست جمهوری تلاش کردند و در حقیقت رایزنی‌ها، ممارست‌ها و پشتیبانی‌های آنها بود که مرسی را رئیس جمهوری مصر کرد. حالا که مرسی رئیس جمهور شده به نظر می‌رسد که آنها نیز باید از کیک قدرت سهمی ببرند و رئیس جمهوری منتخب مصر از آنها در امور مختلف به خصوص تجربه‌های اقتصادی آنها برای کاهش بحران اقتصادی کشور و از تجربه‌های سیاسی آنها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بهره بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، یکی از آنها خیرت الشاطر است، کسی که نامزد اصلی ریاست جمهوری مصر بود ولی از سوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شد و کنار رفتنش عرصه را برای آمدن محمد المرسی مهیا کرد. وی را مرد معاملات پشت پرده دنیای سیاست مصر می‌دانند. معاون اول رهبر جماعت اخوان المسملین است و مذاکره‌کننده‌ای قوی با فرماندهان شورای نظامی به خصوص در زمینه نهاد ریاست جمهوری. وی نخستین فردی بود که بر استقلال پارلمان از ارتش تاکید کرد که به انحلال پارلمان و اعلام کمیته مکمل قانون اساسی و تسلیم کامل قدرت توسط نظامیان منجر شد.

بر کسی پوشیده نیست که وی تا چه اندازه بر کوچک و بزرگ اخوان مسلط است و نفوذی شگرف در ساختار جماعت اخوان المسلمین دارد. علاوه بر این شاطر سیاستمداری تمام عیار است که قدرت چانه‌زنی‌اش نزد مصری‌ها مثال‌زدنی است. وی خوب می‌داند که سکان رهبری اخوان به کدام جهت بچرخد تا بیشترین منافع نصیب اخوان المسلمین شود. دلایل و نشانه‌های بسیاری وجود دارد که ثابت می‌کند شاطر رئیس دیوان ریاست جمهوری بدون دریافت حکم قانونی یا رسمی خواهد شد، وی کاخ ریاست جمهوری را نه از داخل آن بلکه از دفتر اخوان اداره خواهد کرد.

محمود عزت، معروف به "ارابه‌ران" اخوان المسلمین، مردی که محرک اصلی جذب جوانان اخوان است، مرد شماره دو اخوانی‌ها محسوب می‌شود و بسیار تلاش می‌کند که وارد هیاهوی رسانه‌ها نشود. زمانی که خیرت الشاطر در زندان مبارک در "طره" بود، وی رابط انتقال برنامه‌ها و توصیه‌های شاطر به اعضای دفتر اخوان المسلمین بود. پیش‌بینی می‌شود وی نیز به زودی جایگاهی در میان یاران نزدیک رئیس جمهوری جدید بگیرد. به رغم این که کمتر در میان سیاستمداران مصری نامی از وی برده می‌شود اما روزنامه‌ها عزت را خوب می‌شناسند. عزت همچنین مسئول تماس‌ها و هماهنگی‌های سری اخوان محسوب می‌شود. به رغم علاقه رسانه‌ها به پوشش تحرکاتش خود را از آنها دور می‌کند و تلاش دارد تا اخوان را یک جریان سیاسی پویا و فعال نشان دهد.

عزت همچنین رابط اصلی کادر رهبری اخوان با جوانان آن محسوب می‌شود. آرزوی دیرینه‌اش رسیدن اخوان به قدرت بود و حالا که مرسی به قدرت رسیده رویای خود را تحقق یافته می‌بیند و اکنون تلاش خود را بر وارد کردن رجال اخوان به داخل کاخ ریاست جمهوری متمرکز کرده است.

حسن مالک، مشهور به "اوناسیس" اخوان و کسی که عقل اقتصادی این جنبش محسوب می‌شود. از زمانی که حسنی مبارک از قدرت کنار رفت و وی از زندان آزاد شد، ترجیح می‌دهد که چندان در انظار عمومی نباشد. اگر چه کلیدهای خزانه‌های مالی اخوان المسلمین را در دستان خود دارد. وی در نشست‌ها و کمپین‌های علنی اخوان المسلمین حاضر نمی‌شود و نقش اقتصادی قوی خود را پشت درهای بسته و در جلسه‌های سری اخوان ایفا می‌کند.

ریاست جمعیت مصری توسعه اقتصادی و بازرگانی "ابدا" را بر عهده دارد و هدفش تشکیل یک لابی قدرتمند از مردان اقتصادی اخوان به ریاست خودش است، به خصوص پس از فروپاشی امپراطوری بازرگانی مبارک تلاش وی برای قدرت بخشیدن و گسترش دادن این لابی بیشتر شده است. اما به هیچ وجه هدفش این نیست که قدرت و پول را با یکدیگر مخلوط کند و آن‌چه مبارک و بازرگانان وابسته به او انجام دادند را دنبال کند.

محمود حسین، معروف به "مرد خوش مشرب" اخوانی‌ها، مردی که رئیس جمهوری جدید مصر احترام بسیاری برای او قائل است و یکی از قویترین شخصیت‌های داخل جماعت اخوان المسلمین محسوب می‌شود، چندان از هسته اصلی نهاد ریاست جمهوری دور نیست، وی را مردی با ظرفیت بالا می‌دانند که هر وقت انتقاد دیگران را می‌شنود با خوش‌رویی بسیار با آنها برخورد می‌کند، ویژگی‌ای که باعث شده تا اخوانی‌ها هر وقت در تنگناهای سیاسی گرفتار می‌شوند او را به میدان می‌فرستند.

به رغم این که زیاد در رسانه‌ها خود را نشان نمی‌دهد و بسیاری وی را نمی‌شناسند، جماعت اخوان المسلمین به او پناه آوردند تا در کنار خیرت الشاطر سخنگوی این جریان باشد. هنگامی که شورای مکمل قانون اساسی توسط شورای عالی نیروهای مسلح مصر اعلام شد، وی انتقادهای شدیدی را متوجه شورای عالی نیروهای مسلح کرد و این شورا را متهم کرد که چهره اخوان را تخریب می‌کند تا به این وسیله پارلمان را منحل کرده و قدرت را به کنترل کامل خود در آورد تا عملا حاکم مطلق کشور باشد.

عصام العریان، "وزیر اطلاع‌رسانی" اخوان که در مقابل شریف که سال‌ها سخنگوی رسمی مبارک و نظام او بود، تلاش می‌کند که با استفاده از خبرگی و اعتماد به نفسی که دارد سخنگوی رسمی اخوان المسلمین باشد. وی را حرافی زیرک می‌دانند که خوب می‌داند چه واژه‌هایی استفاده کند تا بیشترین منافع از آن اخوان المسلمین شود. وی یک بار در دفاع از ارتش، قضات و پلیس مصر گفت: «ارتش مصر در قلب ما جای دارد، تاج سر ما و همه است، ولی ما به هیچ وجه به آنها نیاز داریم که بخواهند به مسئولیت کامل خود عمل کرده و به حمایت تمام قد از کشور برخیزند.»

درباره هیئت قضایی کشور نیز گفته بود: «لازم است که نهاد قضایی مستقل با تمامی حقوق و مسئولیت‌هایش باشد. آنها باید از سیاست و سیاست‌بازی به دور باشند تا بتوانند محل و آغوش امنی برای ملت باشند.»

وی انتظار دارد که مرسی او را به عنوان سخنگوی دولت انتخاب کند اگر چه بسیاری بر این اعتقادند که وی در مقر اخوان المسلمین سخنگوی دولت مرسی خواهد شد.

 

نظر شما :