عدم همراهی برن با تحریم نفتی ایران

سوئیس می خواهد بی طرف باشد

۱۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۰۳۷۳۱ اخبار اصلی
سوئیس در واقع هیچ واردات نفتی از ایران ندارد اما از آنجایی که یکی از قطب ای تجارت فیزیکی نفت در جهان به شمار می آید و شاخه هایی از شرکت ملی نفت ایران در این کشور فعالیت می کنند، موضع برن در قبال تحریم ایران حائز اهمیت است.
سوئیس می خواهد بی طرف باشد

دیپلماسی ایرانی: دولت سوئیس که حفاظت از منافع ایالات متحده در ایران را بر عهده دارد 4 روز پس از اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران اعلام کرد مجموعه اقدامات سختگیرانه این کشور شامل ممنوعیت تجارت نفتی با ایران نمی شود و به این ترتیب بر عدم همراهی خود با تحریم های نفتی اروپا علیه ایران صحه گذاشت.

این در حالی است که سوئیس در واقع هیچ واردات نفتی از ایران ندارد اما از آنجایی که یکی از قطب ای تجارت فیزیکی نفت در جهان به شمار می آید و شاخه هایی از شرکت ملی نفت ایران در این کشور فعالیت می کنند، موضع برن در قبال تحریم ایران حائز اهمیت است. پیش از این نیز شماری از تحلیلگران در خصوص عدم همراهی سوئیس با تحریم های اتحادیه اروپا هشدار داده بودند. از زمان انقلاب اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا، سوئیس همواره حفاظت از منافع آمریکا در ایران را بر عهده داشته است و نمی خواهد هیچ عاملی این جایگاه دیپلماتیک را از آن سلب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این اقدام سوئیس موجب می شود شرکت هایی مانند ترافیگورا و گلنکور از توجیه قانونی برای تجارت نفتی با ایران بهره مند باشند. گفتنی است دست کم یک سوم تجارت فیزیکی نفت در جهان در ژنو انجام می شود و شاخه خدماتی شرکت ملی نفت ایران که مسئول تجارت نفتی و سرمایه گذاری ها در بخش انرژی است نیز در این کشور شعبه دارد.

این در حالی است که سوئیس از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای پیروی از دور جدید تحریم ها علیه ایران تحت فشار قرار دارد. اما مقامات این کشور از موضع بی طرفی خود برای توجیه عدم همراهی با این تحریم ها استفاده می کنند. مقامات در ژنو تاکید دارند ، سوئیس یک کشور بیطرف است که نقش حافظ منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارد و این در حالی است که تحریم ها یک موضوع سیاسی هستند.

ماری گابریل، وزیر اقتصاد سوئیس در این زمینه اظهار داشت، در این مورد مهمترین نکته برای سوئیس حفظ بی طرفی خود است.

به گزارش رویترز، بی طرفی سوئیس به این معنی است که این کشور در جریان تحریم آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید به قطبی برای دور زدن تحریم ها تبدیل شده بود.

برخی کارشناسان بر این باورند که تصمیم سوئیس به عنوان یک کشور خارج از اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت نفتی با ایران به منظور حفظ شرکت های نفتی در خاک این کشور صورت گرفته است اما وزیر اقتصاد سوئیس این ادعا را رد می کند. به گفته وی منافع اقتصادی در این تصمیم گیری دخالت نداشته است و تنها حفظ بی طرفی ژنو اهمیت دارد.

این در حالی است که عدم همراهی برن با تحریم های غرب در بخش تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز نمایان است. کابینه این کشور در ماه آوریل تصمیم گرفت نام بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به فهرست موسسه های تحریم شده اضافه نکند و این درحالی است که آمریکا در اواخر دسامبر تحریم این بانک را تصویب کرده بود و از هفته گذشته نیز آن را اجرا می کند.

وزیر اقتصاد سوئیس در این زمینه خاطرنشان کرد، تحریم ها همه اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می دهند و این در حالی است که ما می خواهیم تحریم ها هدفمند باشند.

با این حال سوئیس نیز الگویی از تحریم های مخصوص به خود را علیه ایران اعمال می کند. تحریم ها سوئیس علیه ایران، صنعت پتروشیمی، تجهیزات ارتباطی و خرید و فروش فلزات گرانقیمت و الماس را نشانه گرفته است.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10


نظر شما :