مواضع ایران در روز های اخیر تند تر شده است

انعکاس بدبینی ناشی از عدم پیشرفت مذاکرات

۱۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۲ کد : ۱۹۰۳۶۶۵ اخبار اصلی
فرمانده بخش هوایی سپاه پاسداران خاطرنشان کرده برای حمله به 35 پایگاه آمریکا در منطقه در نخستین دقایق هر گونه درگیری، طرح هایی در نظر دارد. تحلیلگران بر این باورند که این لحن خصمانه، بدبینی ناشی از عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای را به تصویر می کشد.
انعکاس بدبینی ناشی از عدم پیشرفت مذاکرات

 دیپلماسی ایرانی: مذاکرات هسته ای کارشناسان ایران و 6 قدرت جهانی که روز سه شنبه در استانبول برگزار شده بود با توافق طرفین بر سر ادامه مذاکرات در سطح معاونان مذاکره کنندگان عالی خاتمه یافت. هرچند اظهارات هیات های مذاکره کننده هیچ نشانه ای از پیشرفت در گفت و گو ها را در بطن خود ندارد، اما این نکته واضح است که هیچ یک از طرف ها نمی خواهند بر شکست تلاش هایشان مهر تایید بزنند.

به بیان دیگر مذاکرات استانبول علیه مواضع جنگ طلبانه ایران و آمریکا برگزار شد که در 3 ماه اخیر به اوج خود رسیده و بار دیگر تنش ها در خاورمیانه را افزایش داده است. به دنبال اعمال دور جدیدی از تحریم های بانکی آمریکا علیه ایران و تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه تهران، مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده اند. تنگه ای که شریان حیاتی انتقال نفت در جهان به شمار می رود. از سوی دیگر، روز دوشنبه، یک روز پس از اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، مقامات آمریکایی اعلام کردند پتانسیل های نیروی های آمریکایی مستقر در نزدیکی تنگه هرمز را ارتقا می دهند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز این اقدام آمریکا پیام مستقیمی برای تهران است. چرا که ایالات متحده تا کنون بارها اعلام کرده است در صورت تهدید تنگه هرمز، از نیروی نظامی مستقر در منطقه برای باز کردن آن استفاده می کند. اقدامی که بدون تردید به درگیری های وسیع در خلیج فارس منجر خواهد شد.

این در حالی است که مانور موشکی 3 روزه ای نیز در ایران در حال انجام است و فرمانده بخش هوایی سپاه پاسداران خاطرنشان کرده برای حمله به 35 پایگاه آمریکا در منطقه در نخستین دقایق هر گونه درگیری، طرح هایی در نظر دارد. امیر حاجی زاده در این زمینه اظهار داشت تمامی این پایگاه ها در محدوده دسترسی موشک های ایران قرار دارند. به گفته وی اسرائیل نیز اهداف خوبی برای موشک های ایرانی ایجاد کرده است.

تحلیلگران بر این باورند که این لحن خصمانه، بدبینی ناشی از عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای را به تصویر می کشد. در بیانیه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکرات هسته ای با ایران در بیانیه ای که پس از نشست استانبول منتشر کرده تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده است که معاون وی، هلگا اشمیت در تاریخی نامشخص با علی باقری، معاون مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، ملاقات می کند. در رسانه های ایران نیز اخبار مشابهی در خصوص ملاقات اشمیت و باقری منتشر شده با این تفاوت که این رسانه ها وعده داده اند پس از این ملاقات، مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ایران و اروپا یعنی سعید جلیلی و کاترین اشتون با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.

این در شرایطی است که کارشناسان می گویند تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا شرایط اقتصادی دشوارتری را برای ایران رقم خواهد زد و در این وضعیت چشم انداز توافق بر سر برنامه های هسته ای نیز تیره تر خواهد بود. با این حال مقامات تهران تاکید دارند در مقابل تحریم ها تسلیم نمی شود. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در اظهارات روز سه شنبه خود تاکید کرد ایران در مقابل تحریم ها مقاومت می کند تا وابستگی خود به درآمد نفتی را قطع کند. درآمدی که 80 درصد بودجه ملی ایران را تا کنون تامین کرده است.

اتهام بی بی سی

همزمان با اوج تنش ها در منطقه به دنبال موضع گیری های تند مقامات ایرانی و برخی اقدامات آمریکا، تلویزیون دولتی ایران روز سه شنبه در وب سایت خود نظرسنجی را منتشر کرد که 63 درصد از ایرانیان موافق توقف غنی سازی در مقابل لغو تدریجی تحریم ها هستند. نتیجه ای که با اظهارات همزمان احمدی نژاد همخوانی نداشت. اما روز بعد این نظر سنجی از روی سایت تلویزیون دولتی ایران حذف شد و شبکه خبری بی بی سی به هک کردن سایت و تغییر آمار نظرسنجی متهم شد. تلویزیون اعلام کرد رقم واقعی حمایت کنندگان از توقف غنی سازی 24 درصد بوده است و اکثریت از اقدام متقابل حمایت می کنند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

نظر شما :