العراقیه امیدوار، صدر سرخورده

مالکی بحران‌های سیاسی را مهار می‌کند

۱۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۰۳۵۱۴ اخبار اصلی
نماینده جریان صدر می‌گوید: «مالکی یک سیاستمدار واقعی و تمام عیار است، می‌داند چگونه و چه وقت مواضعش را تغییر دهد و چگونه دیگران را با مواضعش آشتی دهد.»
مالکی بحران‌های سیاسی را مهار می‌کند
دیپلماسی ایرانی: پس از آن که رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر و پس از آن تقاضای مالکی برای برگزاری انتخابات زودهنگام راه به جایی نبردند و شخصیت‌های سیاسی عراق هر کدام به نوعی این موضوع را رد کردند، مالکی به فکر گفت‌وگو با رهبران سیاسی مخالف خود بر آمده است. حقیقت این است که هنگامی که سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که این روزها از میدان‌داران فعال عرصه سیاسی عراق شده و در برابر رای عدم اعتماد به مالکی در کنار او ایستاد و این طرح را رد کرد، از مالکی خواست که از برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور صرف نظر کند و با مخالفانش به گفت‌وگو بنشیند، مالکی نیز پذیرفته است که این پیشنهاد را بپذیرد و با مخالفانش پای میز مذاکره بنشیند. اما سوال این جا است که در این فضای متشنج سیاسی که جریان‌های مخالف عزم خود را جزم کرده‌اند که دست به هر کاری بزنند فقط مالکی در قدرت نباشد، آیا او می‌تواند آنها را راضی کند که پای میز مذاکره بنشینند و قبل از این که مهره‌های بازی سیاست را به هم بریزند اختلافات را حل کنند؟

در این میان مالکی شرط مقتدا صدر، رهبر جریان صدر، متحد دیروز وی و دشمن امروزش را نپذیرفت تا مذاکره با نخستین فردی که باید پای میز مذاکره با او برای حل اختلاف‌ها بنشیند به چالش بخورد. مقتدا صدر از نوری مالکی خواسته بود که تعهد دهد برای بار سوم نامزد نخست‌وزیری نخواهد شد تا در مقابل برای حل بحران سیاسی کشور کمک کند که این پیشنهاد را مالکی رد کرد. جالب آن که به نظر می‌رسد در این کش‌مکش سیاسی دو جانبه این مقتدا صدر است که بازنده میدان سیاست شده چرا که ایاد السامرائی، یکی از رهبران فهرست العراقیه در موضعی جدید از سوی این فهرست که می‌توان آن را پاسخی مثبت به دعوت مالکی برای حل اختلاف‌ها قلمداد کرد، همه مشکلات را به گردن مقتدا صدر انداخت و گفت که طرح رای عدم اعتماد به مالکی طرح مقتدا صدر بوده و العراقیه در ابتدا با این طرح مخالف بوده است. به گزارش پایگاه خبری مجلس اعلای اسلامی عراق وی تاکید کرد که العراقیه و پیمان کردستانی حاضرند با پیمان ملی وارد گفت‌وگو شوند.

در این میان مالکی نیز برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات گفته است که حاضر است به هر نقطه‌ای از عراق برود و با مخالفان به مذاکره بنشیند. پیش از این وی دعوت مسعود بارزانی برای سفر به اربیل برای حل مشکلات را رد کرده بود و گفته بود که هر فردی که با او مشکل دارد باید به بغداد بیاید و با وی در بغداد گفت‌وگو کند. در حالی که اکنون که مالکی پذیرفته با مخالفان در هر جایی مذاکره کند به این معنا است که وی کمی از موضع سابقش کوتاه آمده با این هدف که راه حلی برای مشکلات سیاسی کشور یافت شود.

اما جریان صدر می‌گوید که نوری مالکی تحت فشارهای داخلی و خارجی پذیرفته است که با مخالفان مذاکره کند. ضیاء الاسدی، دبیر کل فراکسیون الاحرار، وابسته به جریان صدر در پارلمان عراق در این باره به وب‌سایت شبکه خبری الجزیره می‌گوید: «جریان‌های مختلف در درون پیمان ملی و طرف‌های خارجی یعنی ایرانی‌ها و امریکایی‌ها به مالکی فشار می‌آورند که با مخالفانش به گفت‌وگو بنشیند تا موضوع رای عدم اعتماد به او لغو شود.»

الاسدی می‌گوید: «مالکی یک سیاستمدار واقعی و تمام عیار است، می‌داند چگونه و چه وقت مواضعش را تغییر دهد و چگونه دیگران را با مواضعش آشتی دهد.»

وی در ادامه می‌گوید: «دعوت او به گفت‌وگو فقط برای ایجاد فضایی برای دور کردن جریان‌های سیاسی از طرح رای عدم اعتماد است، اما ما و به طور کل اعضای پیمان ملی می‌گوییم که دعوت صرف برای گفت‌وگو راه به جایی نمی‌برد و اطمینان دیگران را تامین نمی‌کند. ما نمی‌توانیم به مالکی و دعوت‌های او اعتماد کنیم.»

هادی والی الظالمی، سخنگوی حرکت الوفاق به ریاست ایاد علاوی فهرست العراقیه نیز چندان تمایلی به قبول دعوت مالکی از خود نشان نمی‌دهد و می‌گوید: «دعوت مالکی دیر است و فقط برای فرار از مشکلات پیش رو و متغیرهای داخلی و منطقه‌ای است.»

البته اظهارات الظالمی را نمی‌توان چندان جدی گرفت، اگر چه وی عضو جریان وابسته به ایاد علاوی است ولی از رهبران العراقیه نیست، در حالی که السامرائی آن اظهارات را بر زبان می‌راند، این مساله نشان می‌دهد که العراقیه بیش از آن که مخالف پیشنهاد مالکی برای گفت‌وگو باشد به دنبال امتیازگیری از اوست و همانند همیشه که به صرف توافق به خواسته‌هایش از حرف‌های سابقش منصرف شده، پیش‌بینی می‌شود که این بار نیز از مواضعش منصرف شود.

دکتر احسان الشمری، استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد در این باره می‌گوید: «مالکی با هوشمندی بسیار می‌داند که چگونه با مخالفانش رو در رو شود. وی در حالی حاضر به گفت‌وگو با مخالفان شده که محبوبیتش نزد مردم عراق بسیار افزایش یافته و می‌خواهد با حمایت مردمی پشت میز مذاکره با مخالفان بنشیند.»

وی تاکید می‌کند، مالکی با برگزاری این نشست بسیاری از تهدیدهای مخالفانش را به آسانی مهار خواهد کرد و می‌تواند به فکر آینده دولت جدیدش باشد.  

 

نظر شما :