تلاش برای دور زدن تنگه هرمز

خط لوله قدیمی عربستان فعال شد

۰۸ تیر ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۹۰۳۳۹۷ اخبار اصلی
عربستان سعودی که خطر تهدید ها را درک می کند خط لوله قدیمی را برای انتقال نفت فعال کرده و در 5 ماه گذشته بارها آن را آزمایش کرده است. مقامات مطلع از این پروژه اعلام کرده اند که عربستان این خط لوله را فعال کرده تا در صورت تهدید تنگه هرمز ،منابع جایگزین امن برای صادرات نفت در اختیار داشته باشد.
خط لوله قدیمی عربستان فعال شد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که امارات متحده عربی در آستانه افتتاح خط لوله ای قرار دارد که به یکی از بزرگترین بنادر این کشور در خلیج عمان منتهی می شود تا بدون نیاز به تنگه هرمز، نفت تولیدی امارات به بازار های جهانی برسد، عربستان نیز خط لوله قدیمی خود را دوباره فعال کرده تا در صورت تهدید تنگه هرمز ، راهی جایگزین برای انتقال نفت در اختیار داشته باشد.

عربستان که در ماه های اخیر با افزایش سطح تولید خود غرب را در اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران همراهی کرده و تاکید دارد همچنان به تامین منابع مورد نیاز بازار ادامه می دهد، خط لوله نفت قدیمی که توسط عراق ساخته شده و خطوط کشتیرانی خلیج فارس توسط آن دور زده می شود را دوباره فعال کرده است. به این ترتیب ریاض می تواند مقادیر بیشتری نفت را از طریق ترمینال ها در دریای سرخ صادر کند و در مقابل احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، ایمن تر باشد.

این خط لوله که از آن با نام اختصاری آی پی اس ای یاد می شود، در سال های 1980 توسط عراق در عربستان سعودی احداث شد. البته این خط لوله از سال 1990 زمانی که صدام حسین به کویت حمله کرد، دیگر نفت عراق را انتقال نداده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان در سال 2001 این خط لوله را توقیف و بدهی های بغداد بابت این خط لوله را پرداخت کرد. پس از آن نیز در چند سال اخیر برای انتقال گاز به نیروگاه ها در غرب کشور از این خط لوله استفاده می کرد.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی در دی ماه گذشته تهدید کردند در صورت افزایش فشار تحریم های آمریکا و متحدان اروپایی اش، تنگه هرمز را مسدود می کنند. اکنون در حالی که تحریم های بانکی آمریکا از امروز ( پنجشنبه) علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعمال می شود و تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران نیز از یکشنبه آینده اجرایی خواهد شد، بار دیگر نگرانی ها در خصوص بسته شدن تنگه هرمز تشدید شده است. از سوی دیگر مقامات اسرائیلی نیز تاکید دارند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای با ایران باید از گزینه نظامی استفاده کرد.

در این شرایط عربستان سعودی که خطر تهدید ها را درک می کند خط لوله قدیمی را برای انتقال نفت فعال کرده و در 5 ماه گذشته بارها آن را آزمایش کرده است. مقامات مطلع از این پروژه اعلام کرده اند که عربستان این خط لوله را فعال کرده تا منابع جایگزین امن برای صادرات نفت در اختیار داشته باشد. گفته می شود این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و 650 هزار بشکه نفت برخوردار است.

تهدید صادرات نفت از طریق تنگه هرمز یکی از مهمترین نگرانی ها برای کشور های تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس به شمار می رود. حدود یک سوم صادرات نفتی دریایی جهان از طریق این تنگه انجام می شود.عربستان، ایران، کویت، عراق ، امارات متحده عربی و قطر از تنگه هرمز برای صادرات نفت خود به بازار های جهانی استفاده می کنند. به همین دلیل اغلب این کشور ها در جستجوی مسیر های جایگزین هستند تا در صورت تهدید تنگه هرمز از آنها استفاده کنند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :