24 ساعت تا تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا

بسته جدید تحریم ها علیه ایران در راه است

۰۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۰۳۳۶۷ اخبار اصلی
یک منبع در کنگره آمریکا اعلام کرده است اکنون نمایندگان کنگره و سنا در حال برگزاری نشست هایی برای نهایی کردن قانون تحریم جدید علیه ایران هستند. به گفته وی تلاش های در جریان است تا هرچه سریع تر برخی تفاوت ها بین الگوی کنگره و سنا برای تحریم ایران حل شده و نسخه نهایی آماده شود
بسته جدید تحریم ها علیه ایران در راه است

دیپلماسی ایرانی: برای مدتی طولانی از سال جاری میلادی، تهدید تحریم های سخت تر آمریکا علیه ایران به افزایش بهای نفت و تهدید چشم انداز اقتصاد جهانی منجر شد اما در هفته های اخیر ترکیب افزایش تولید نفتی عربستان سعودی با مشکلات اقتصادی چین و اتحادیه اروپا، 25 درصد از بهای نفت کاسته و پیامد تحریم ها را به ایران بازگردانده است.

درحالی که کمتر از 24 ساعت به فرارسیدن تاریخ 28 ژوئن باقیمانده و رئیس جمهور آمریکا می تواند به موجب قانون مصوب تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را اجرایی کند، واشینگتن در حال احیای تلاش های خود برای افزایش فشار بر ایران است. قانونگذاران در کنگره امیدوارند در ماه جولای بسته تحریمی جدیدی را نهایی کنند که فشار مضاعفی را برای محدود کردن درآمد نفتی ایران ایجاد می کند. این رویکرد کنگره پس از شکست مذاکرات مسکو در محدود کردن برنامه های هسته ای ایران با سرعت بیشتری دنبال می شود.

سوران ملونی، از موسسه بروکینگز خاطرنشان می کند که به لطف افزایش تولید عربستان و شرایط نابسامان اقتصادی در اتحادیه اروپا، آمریکا می تواند بار دیگر روند اعمال تحریم ها علیه ایران را با شتاب بیشتری دنبال کند. به گفته وی در شرایط کنونی آمریکا می تواند دست کم در دوره ای کوتاه مدت بهای اقتصادی سنگینی را بابت دنبال کردن اهداف هسته ای به ایران تحمیل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چشم انداز تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا موجب شده که هم اکنون صادرات نفتی ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد. البته ایران به عنوان یکی از مهمترین تولید کنندگان نفت در کارتل نفتی اوپک، صندوق اندوخته ای 80 تا 100 میلیارد دلاری در اختیار دارد که می تواند از کاهش بیش از پیش منابع در ایران جلوگیری کند اما همین نکته موجب می شود فشار تحریم ها بر ایران بیشتر شود. هوارد برمن، از کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادعا می کند که اکنون زمان اعمال کامل تحریم های فلج کننده علیه ایران است. وی در ادامه اظهار داشت باید روند قطع دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی، بستن راه های دور زدن تحریم ها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ، افزایش فشار علیه سپاه پاسداران و محدود کردن صنایع نفتی و کشتیرانی ایران، کامل شده و به پایان برسد.

این در حالی است که کنگره از کاخ سفید می خواهد باز هم در مورد ایران جدی تر باشد. در دسامبر گذشته، حتی پیش از اینکه اوباما قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به تصویب برساند، مجلس نمایندگان دو طرح دیگر برای اقدامات تنبیهی مضاعف علیه ایران را به تصویب رسانده بود که به تعبیر نمایندگان روشی برای بستن راه های دور زدن تحریم ها است.

از سوی دیگر سنا نیز از الگوی کنگره پیروی کرد و در همان ماه طرح مشابهی را به تصویب رساند. این تحریم ها به منظور قطع تبادل ها با شرکت های تانکری و نفتی ایران است و توانایی بانک های ایرانی برای انتقال وجه به صورت الکترونیک را کاهش می دهد.

یک منبع در کنگره آمریکا اعلام کرده است اکنون نمایندگان کنگره و سنا در حال برگزاری نشست هایی برای نهایی کردن قانون تحریم جدید علیه ایران هستند. به گفته وی تلاش هایی در جریان است تا هرچه سریع تر برخی تفاوت ها بین الگوی کنگره و سنا برای تحریم ایران حل شده و نسخه نهایی آماده شود. افزودن بند هایی به قانون تحریم ها به منظور اطمینان یافتن از بسته شدن راه های دور زدن تحریم ها و همچنین ممنوعیت بیمه محموله های نفتی از سوی آمریکا به جز در مورد کشور هایی که از تحریم ها معاف شده اند از جمله نکته های مورد نظر برخی قانونگذاران است. به گفته مندز، در نهایت یک یا دو اقدام دیگر به بسته تحریم ها افزوده خواهد شد و نسخه نهایی به زودی آماده می شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

نظر شما :