طلای سیاه ایران در گیر و دار تحریم

تحویل تانکر ها به تعویق افتاد

۰۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۹۰۳۳۳۱ اخبار اصلی
ایران قراردادی یک میلیارد و 200 میلیون دلاری با چین دارد که به موجب آن 12 تانکر نفتی جدید به ایران ارسال می شود. اما باوجود اینکه قرار بوده نخستین تانکر در ماه می از راه برسد، این تحویل به تعویق افتاده است. به گفته مقامی ناشناس از شرکت ملی تانکر ایران به دلیل شرایط بازار تحویل تانکر به تعویق افتاده است .
تحویل تانکر ها به تعویق افتاد

دیپلماسی ایرانی: شرکت ملی تانکر ایران که بزرگترین اپراتور تانکر تجاری در ایران به شمار می رود، توسعه ناوگان نفتی خود را به تاخیر انداخته است. منابع شرکتی و صنعتی می گویند تحریم های غرب علیه ایران، توانایی کسب درآمد اقتصادی جمهوری اسلامی را کاهش داده و به همین دلیل توسعه ناوگان تانکری نیز در شرایط کنونی امکانپذیر نیست.

به تعویق افتادن زمان دریافت تانکرهای سفارش داده شده از سوی ایران در حالی است که با توجه به تحریم های اتحادیه اروپا علیه بیمه تانکر های حامل نفت ایران، جمهوری اسلامی به تعداد بیشتری تانکر نفتی نیاز دارد. از سوی دیگر تعداد زیادی از تانکر های ایرانی نیز به عنوان ذخایر شناور مورد استفاده قرار گرفته اند چرا که کاهش میزان واردات از سوی مشتریان آسیایی نفت ایران موجب شده مقادیر زیادی از نفت تولید شده در ذخایر فراساحلی انباشته شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام شرکت ملی تانکر ایران گزارش می دهد ، ایران قراردادی یک میلیارد و 200 میلیون دلاری با چین دارد که به موجب آن 12 تانکر نفتی جدید به ایران ارسال می شود. اما باوجود اینکه قرار بوده نخستین تانکر در ماه می از راه برسد، این تحویل به تعویق افتاده است. به گفته این مقام ناشناس به دلیل شرایط بازار تحویل تانکر به تعویق افتاده است چرا که بازار برای مالکین کشتی ها جذاب نیست. اما کارشناسان صنعتی ادعا می کنند دلیل این تعویق، تحریم هایی است که علیه ایران اعمال می شود.

برخی مقامات در صنعت کشتیرانی نیز ادعا می کنند شرکت ملی تانکری ایران  مشکل تامین مالی دارد و برای پرداخت صورتحساب های خرید تانکر ها با دردسر مواجه شده است. به همین دلیل زمان تحویل آنها به تعویق افتاده است.

این در حالی است که چین بخش قابل توجهی از تجارت نفتی خود با ایران را از طریق معامله پایاپای انجام می دهد. تحریم ها موجب شده که پکن در مقابل بخشی از واردات نفت از ایران، اجناس تولیدی خود را روانه بازار ایران کند. اما اکنون موضوع پرداخت وجه صورتحساب ها از سوی ایران به یک مشکل تبدیل شده است. در حالی که ایران مقادیر قابل توجهی نفت را روزانه به چین صادر می کند و در مقابل آن اجناس چینی دریافت می کند.

رویترز در ادامه گزارش خود می نویسد، شرکت ملی تانکری ایران در سال جاری بدهی خود را به بانک بی ان پی فرانسه پرداخت کرده است. بدهی که گفته می شود در حدود یک میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که شرکت ملی تانکری ایران در سال گذشته میلادی حمایت بیمه ای اتحادیه اروپا را نیز از دست داده است. در حالی حاضر این پوشش بیمه ای از سوی شرکت های خصوصی ایرانی و شرکت های آسیایی تامین می شود. این شرکت اعلام کرده است که پوشش بیمه ای یک میلیارد دلاری در اختیار دارد تا امکان حرکت 39 تانکر ایرانی در آب ها وجود داشته باشد.
  ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

 

نظر شما :