مسکو توان نظامی خود را به نمایش گذاشت

جدال نظامی غیر مستقیم روسیه-آمریکا

۰۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۰۳۳۰۳ اخبار اصلی
فارغ از تنش های میان سوریه و ترکیه، آنچه در مرز این دو کشور رخ داد فرصتی برای روس ها بود تا میزان قدرت، کارامدی و دقت تجهیزات نظامی خود را در برابر چشمان آمریکا به نمایش بگذارند
جدال نظامی  غیر مستقیم روسیه-آمریکا
دیپلماسی ایرانی: سرنگونی جنگنده ترک توسط نیروی هوایی ترکیه اگر چه باعث افزایش تنش میان سوریه با ترکیه و هم‌زمان سوریه با جهان غرب شد اما از سوی دیگر نقطه قوتی برای روس‌ها محسوب شده است. چرا که به اعتقاد آنها این اتفاق توانسته میزان قدرت، کارامدی و دقت تجهیزات نظامی روس‌ها را به نمایش بگذارد. تجهیزاتی که روس‌ها در اختیار سوری‌ها قرار داده‌اند و منتظر بودند تا حادثه‌ای رخ دهد تا توانایی‌های نظامی خود را به رخ غربی‌ها بکشانند. به ویژه که غربی‌ها همیشه روس‌ها را به دلیل عقب بودن از تکنولوژی روز دنیا و قدیمی بودن تجهیزات نظامی‌شان مورد مسخره و استهزا قرار می‌داده‌اند.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، به تحلیل این موضوع پرداخته و نوشته است: سرنگونی جنگنده فانتوم اف – 4 ترکیه‌ای که ساخت ایالات متحده امریکا است توسط سیستم پدافند ضدهوایی سوریه که در حقیقت ساخت روسیه است به نوعی رویارویی غیر مستقیم توانایی نظامی روسیه و امریکا را نشان می‌دهد. کارشناسان روسی بر این باورند که این حادثه نشان داد تا چه اندازه تجهیزات نظامی‌ای که روسیه در اختیار سوریه قرار داده کارامد است و می‌تواند از پس تکنولوژی پیشرفته امریکایی‌ها بر آید.

سعید امینوف، کارشناس مسائل نظامی در این باره به خبرگزاری ریانوستی می‌گوید: «اکنون سامانه ضدهوایی سوریه می‌تواند با اعتماد به نفس بیشتری از حریم هوایی خود دفاع کند چرا که سامانه‌های نظامی و ضد هوایی که مسکو در اختیار دمشق قرار داده توانسته است از پس این تهدیدها بر آید.»

وی که رئیس پایگاه تخصصی "ویستیک بی وی او" متخصص در اخبار حملات ضد هوایی است در ادامه می‌گوید: «جنگنده‌ای که مورد هدف ضدهوایی ارتش سوریه قرار گرفته در ارتفاع کم پرواز می‌کرده است. این یکی از مهم‌ترین مسائل در سیستم‌های دفاعی ضد هوایی محسوب می‌شود.»

سعید امینوف همچنین می‌گوید: «حادثه‌ای که اتفاق افتاد نشان داد که سامانه‌های ضد هوایی سوریه تا چه اندازه قدرتمند و موفق هستند، به خصوص با انرژی دهنده‌هایی مثل "بوک – ام 2 ای" و "بیچوارا – 2 ام" که هر دو تولید روسیه هستند که با سامانه‌های ضد هوایی "بانتسیر – اس 1" به خوبی هماهنگ شده و عمل کردند.»

ایگور کوروچنکو، یکی از اعضای "مرکز تحلیل فروش‌های بین‌المللی تسلیحات" نیز با نظر امینوف موافق است. وی نیز در این باره می‌گوید: «هدفی که در آن‌جا بیش از همه اهمیت دارد این است که ثابت شد انرژی‌دهنده‌های لازم برای فعال‌سازی رادارهای سوری قبل از این که وضعیت نظامی موجود در جبهه درگیری به مرحله حمله برسد، می‌توانند سریعا فعال شوند و عامل حمله کننده را فورا نابود کنند.»  

وی در ادامه افزود: «ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی است و ما به خوبی می‌دانیم که آنها در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار دیگر اعضای پیمان ناتو قرار می‌دهند و تبادل اطلاعات خواهند کرد، آنها مسائل امنیتی را از طریق اینترنت و سیستم‌های بیسیم به خوبی پیگیری می‌کنند و مسائل سوریه را به خوبی زیر نظر دارند و همه آنها را در اختیار اعضای ناتو قرار می‌دهند.»

روسیه سال‌های طولانی است که هم‌پیمان سوریه محسوب می‌شود و همچنان اعلام کرده است که تجهیزات نظامی در اختیار این کشور قرار می‌دهد. در طول هفته‌های اخیر نیز به رغم این که ناآرامی‌ها در سوریه شدت گرفته است، روسیه به هیچ وجه از ارسال تجهیزات نظامی به سوریه خودداری نکرده و حتی شماری از بالگردهای سوری را نیز پس از اصلاح و ترمیم مجددا به این کشور تحویل داده است. بالگردهایی که عموما در نبردهای هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسکو تاکید کرده است که این تسلیحات فقط در قبال تهدیدهای خارجی قابل استفاده است و عموما جنبه دفاعی دارند.

 تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :