حمایت از یورو در پرتو حمایت از رشد ملی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۰۱۰۹۰ نگاه ایرانی
گفتاری از دکتر مرتضی ابوطالبی، تحلیل گر مسائل اقتصاد بین الملل برای دیپلماسی ایرانی.
حمایت از یورو در پرتو حمایت از رشد ملی
دیپلماسی ایرانی :  بسیاری از تحلیل گران با روی کار آمدن اولاند در فرانسه از خطر فروپاشی پول واحد اروپایی تحت تاثیر سیاست های او سخن گفتند. اما سیاست های اعلام شده از طرف اولاند می تواند تا حدی از سیاست های آقای سارکوزی که در گذشته برای وضعیت اقتصادی فرانسه و یا وضعیت اقتصادی در اروپا در نظر می گرفت، تفاوت داشته باشد. اما به نظر می رسد این تفاوت ها بیشتر در شکل ظاهری سیاست ها به چشم می خورد و این سیاست ها در محتوا چندان متفاوت نیستند. به عبارت دیگر آقای اولاند هم وقتی با واقعیت مربوط به اجرای سیاست های اعلام شده از سوی خود مواجه می شود، متوجه خواهد شد که اجرایی کردن برخی سیاست هایی که در تبلیغات مطرح شده، کار سختی است. بنابراین اگرچه این سیاست ها در ظاهر با سیاست های آقای سارکوزی بعضا متفاوت است اما ولی در عمل اولاند هم با چالش هایی مواجه می شود که نتیجه آن چالش ها باعث خواهد شد عمل آقای اولاند با اقدامات آقای سارکوزی تفاوتی نداشته باشد.

اما آن چه که فعلا از سوی آقای اولاند مطرح شده این است که هدف او افزایش رشد  اقصادی هم در فرانسه و هم در خارج از این کشور یعنی مجموعه اقتصاد اروپا همراه با حمایت از یورو به عنوان پول واحد اروپایی است. یعنی آقای اولاند حمایت از یورو را در طول حمایت از رشد اقتصادی در اروپا و رشد اقصادی فرانسه می بیند. بنابراین به نظر می رسد به این معنا تناقضی وجود ندارد. اگر آقای اولاند به دنبال رشد اقتصاد فرانسه باشد یا به دنبال رشد اقتصاد اروپا باشد، حاصل این رشد اقتصادی  تقویت یورو و یا حمایت از آن خواهد بود.بنابراین این سیاست در عرض سیاست حمایت از یورو نخواهد بود و به این ترتیب می توان گفت که سیاست های اعلامی آقای اولاند در محتوا چندان تناقضی با سیاست های آقای سارکوزی که از یورو حمایت می کرد، ندارد. اولاند معتقد است اگر قرار است از یورو حمایت کنیم و یا از پیمان مالی 2012 مصوب کشورهای اروپایی حمایت کنیم، لازم است حتما به موضوع حمایت از رشد اقتصادی اروپا بپردازیم و به این دلیل است که او بر بحث حمایت از رشد اقتصادی فرانسه تاکید می کند.

اولاند در اجرایی کردن این سیاست ها به طور همزمان، معتقد است که باید توزیع عادلانه ثروت را در چارچوب ملی نظر بگیریم. یعنی امروز به درخواست های عمومی مردم و جامعه توجه بیشتری داشته باشیم و به جای این که با سیاست های انقباضی و ریاضتی مردم را تحت فشار قرار دهیم، بهتر است که رشد اقتصادی را برای کشور برنامه ریزی کنیم که به این ترتیب به وضعیت رفاه مردم بیشتر رسیدگی کنیم و از طریق رسیدگی به وضعیت رفاهی مردم بتوانیم رشد اقتصادی مورد نظر برای کشور را به وجود بیاوریم. به نظر ایشان ابزار اولیه رسیدن به این هدف نیز افزایش مالیات از قشر ثروتمند جامعه و توزیع مجدد این ثروت های حاصل از این مالیات ها میان عموم جامعه است. این سیاستی است که آقای اولاند در چارچوب اقتصاد ملی فرانسه به آن می اندیشد.

آقای اولاند معتقد است حمایت از یورو را به نحوی انجام دهیم که در عرض این سیاست ملی در فرانسه قرار نگیرد. فرانسه باید تا حدی از یورو حمایت کند که باعث اخلال در سیاست ایجاد رفاه برای مردم و توزیع عادلانه ثروت در چارچوب ملی فرانسه نشود. بنابراین فرانسه تلاش می کند حمایت های خود را از یورو با روش های جدید و ابزار های جدید انجام دهد. برای اجرای این سیاست ها باید از شکل سنتی که در ذهن کشورهای اروپایی در گذشته وجود داشته فاصله گرفت و حمایت از یورو را مشروط به حمایت از رشد اقتصادی دانست.

این مجموعه تفاوت های سیاست های آقای اولاند و آقای سارکوزی است. بنابراین از این سیاست آقای اولاند و البته اجرایی شدن این سیاست در آینده می توان نتیجه گرفت که یورو هم چنان مورد حمایت آقای اولاند مانند آقای سارکوزی خواهد بود. البته اولاند تلاش می کند روش های حمایت از یورو را مخصوصا با هماهنگی و مذاکره با آلمان، روزآمد و جدید کند. در واقع فرانسه تلاش خواهد کرد که آلمان ها را تشویق کند که با استفاده از روش هایی متفاوت از روش هایی که در گذشته به دنبال می کردند و نتیجه مطلوب به بار نیاورده، اولویت با رشد اقتصادی ملی و در طول آن حمایت از یورو باشد. به این ترتیب فرانسه با راضی کردن آلمان ها هم از یورو حمایت شده می کند و هم مردم اروپا که امروز نسبت به رفتار و سیاست های دولت ها انتقاد می کنند، رضایت نسبی پیدا کنند. از این طریق شرایطی ایجاد می شود که هم در داخل کشورها و هم در چارچوب اتحادیه اروپا به نحوی مطلوب تر از گذشته پیش خواهد رفت./12

 


نظر شما :