یک موضع گیری هسته ای دیگر از محسن رضایی

راه طولانی پیش رو است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۹۰۱۰۷۳ اخبار اصلی
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز خوش بینی کرد که مذاکرات هسته ای ایران در بغداد به نتیجه برسد اما در ضمن راهی طولانی برای حل مساله هسته ای جمهوری اسلامی را پیش بینی کرد.
راه طولانی پیش رو است

 دیپلماسی ایرانی: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه ابراز خوش بینی کرد که مذاکرات هسته ای ایران در بغداد به نتیجه برسد اما در ضمن راهی طولانی برای حل مساله هسته ای جمهوری اسلامی را پیش بینی کرد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران حل سریع و آسان مسائل مطرح بر سر پرونده هسته ای ایران را وعده داده است.

رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته یکی از چهره های سیاسی با نفوذ ایران است که تا کنون کمتر در خصوص رویکرد جمهوری اسلامی در مساله هسته ای سخن می گفت اما اخیرا موضع گیری های وی دی این خصوص به رویکرد اصلی تهران تبدیل می شود.

پیش از برگزاری مذاکرات استانبول در اوایل آوریل، رضایی ترکیه را میزبان نامناسبی برای این مذاکرات توصیف کرده و پیشنهاد داده بود کشور های دیگری مانند عراق یا سوریه و حتی لبنان میزبان مذاکرات باشند.

هرچند سرانجام پس از 15 ماه مذاکرات ایران در استانبول از سرگرفته شد اما از همان آغاز هم بحث میزبانی بغداد مطرح بود و طرفین توافق کردند دور بعدی مذاکرات را در بغداد برگزاری کنند که پیش تر رضایی آن را پیشنهاد داده بود.

وی که با توجه به سمت خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام از مشاوران نزدیک مقام رهبری به شمار می رود در تازه ترین موضع گیری خود در پرونده هسته ای اعلام کرده که در مورد دستاورد نشست بغداد خوش بین است اما همچنان راه درازی برای حل موضوع باقی مانده است.

اظهار نظری که در تضاد با مواضع مقامات دیگر از جمله وزیر امور خارجه قرار دارد. از سوی دیگر شماری از تحلیلگران بر این باورند که موفقیت نشست آتی ایران با 6 قدرت جهانی و اقدام فوری تهران در جهت پاسخگویی به سئوالات باقی مانده، تاثیر زیادی به تعیین خط مشی آمریکا و متحدانش در قبال ایران خواهد داشت.

اتحادیه اروپا و آمریکا اعمال تحریم های نفتی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به اوایل تابستان موکول کرده اند و عملکرد تهران برای حل سریع موضوعات می تواند در تعدیل مواضع غرب برای به تاخیر انداختن تحریم های جدید موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رضایی که زمانی فرماندهی سپاه را بر عهده داشته بر این باور است که اعتمادسازی دوجانبه اولویت مذاکرات بین تهران و قدرت های جهانی است. وی همچنین این نکته را خاطرنشان ساخته که روند حذف تحریم ها روندی طولانی خواهد بود.

سابقه موضع گیری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مکان برگزاری مذاکرات هسته ای، نشان می دهد که اخیرا دیدگاه وی تاثیر ملموسی بر رویکرد جمهوری اسلامی در سیاست هسته ای دارد. اظهارات اخیر وی در خصوص پیش بینی راهی طولانی برای حل مساله هسته ای ایران نیز می تواند نشانه ای از این واقعیت باشد که بر خلاف انتظار غرب، تهران خود را برای سلسله نشست های طولانی بر سر برنامه های هسته ای آماده می کند.

این در حالی است که تندرو های آمریکایی و مقامات در تل آویو، واشینگتن و بروکسل را برای اقدام هر چه سریعتر علیه ایران تحت فشار قرار داده اند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

نظر شما :