رسانه ها در تل آویو اعلام کردند

لغو انتخابات زودهنگام

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۰۰۹۸۹ اخبار اصلی
رسانه های اسرائیلی در نخستین ساعات بامداد امروز( سه شنبه) گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با حزب مخالف کادیما بر سر لغو برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیده است. اقدامی که به گزارش مجله تایم می تواند مساله اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
لغو انتخابات زودهنگام

دیپلماسی ایرانی: رسانه های اسرائیلی در نخستین ساعات بامداد امروز( سه شنبه) گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با حزب مخالف کادیما بر سر لغو برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیده است. اقدامی که به گزارش مجله تایم می تواند مساله اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

روز دوشنبه برخی منابع دولتی از تعیین زمان برگزاری انتخابات برای 4 سپتامبر خبر دادند. تاریخی که دست کم 6 ماه زودتر از زمان معمول انتخابات است که از آغاز بنا بود در سال 2013 برگزار شود. اما اکنون دفتر شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل نیز اخبار مربوط به لغو برگزاری انتخابات زودهنگام را تایید کرده است.

گزارش هایی که در رسانه های اسرائیلی به لغو برگزاری انتخابات زودهنگام اشاره می کند، حوالی ساعت 2 بامداد به وقت محلی منتشر شده است و هنوز مشخص نیست که دلیل اصلی لغو برگزاری انتخابات زودهنگام آن هم در زمانی که تاریخ احتمالی آن تعیین شده، چه بوده است.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست، نتانیاهو مدت کوتاهی پیش از برگزاری نشست مجلس با شائول موفاز، رهبر حزب مخالف کادیما در خصوص عدم برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیده است. گفتنی است انتخاب موفاز ، مقام سابق نظامی و امنیتی در بحران اسرائیل با ایران اهمیت زیادی دارد. زیرا وی یکی از اصلی ترین منتقدان حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران است و معتقد است اقدام یکجانبه پیامد های مخربی به همراه خواهد داشت.

البته شماری از کارشناسان بر این باورند که در صورت برگزاری انتخابات باز هم نتانیاهو و وزیر جنگش ایهود باراک در سمت های خود ابقا می شوند زیرا نظرسنجی ها نشان می دهد که افکار عمومی در اسرائیل همچنان به آنها تمایل دارد.

هرچند درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام به گمانه زنی ها در خصوص حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران ظرف چند ماه آینده دامن زده بود اما اکنون با لغو انتخابات زودهنگام، فضای گمانه زنی ها نیز تغییر کرده است.

در حال حاضر نتانیاهو همچنان به احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران اشاره می کند اما به طور علنی ایران را تهدید به حمله نکرده است.

پیش از اعلام خبر لغو انتخابات زودهنگام، برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که اسرائیل تا پیش از برگزاری انتخابات زود هنگام به ایران حمله می کند. در مقابل برخی دیگر نیز تاریخ اقدام نظامی علیه ایران را بلافاصله پس از برگزاری انتخابات پیش بینی کرده بودند.

اما منابعی در دفتر نخست وزیر اسرائیل در روزهای اخیر تاکید کردند که بین انتخابات زودهنگام در اسرائیل و مساله ایران ارتباطی وجود ندارد. در این صورت لغو برگزاری انتخابات زودهنگام، تنها یکی از تازه ترین فاکتورها در گمانه زنی ها در خصوص اقدام نظامی علیه ایران را از بین می برد و بار دیگر تحلیلگران با توجه به عواملی که از قبل وجود داشته، مساله حمله اسرائیل به ایران را بررسی می کنند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

 

 

نظر شما :