وزیر دفاع رژِیم اسرائیل

همه گزینه ها علیه ایران روی میز است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۰۰۶۷۷ اخبار اصلی
باوجود اینکه تحلیلگران معتقدند در هفته های اخیر در مقایسه با زمستان گذشته کمتر بحث اقدام نظامی علیه ایران مطرح می شود اما ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در تازه ترین سخنرانی خود اعلام کرده همچنان همه گزینه ها علیه ایران روی میز است.
همه گزینه ها علیه ایران روی میز است

دیپلماسی ایرانی: باوجود اینکه تحلیلگران معتقدند در هفته های اخیر در مقایسه با زمستان گذشته کمتر بحث اقدام نظامی علیه ایران مطرح می شود اما ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در تازه ترین سخنرانی خود اعلام کرده همچنان همه گزینه ها علیه ایران روی میز است.

باراک که در جمع 100 نفر از اعضای انجمن رسانه های خارجی سخن می گفت مدعی شد گفت و گو های بین المللی بر سر برنامه های هسته ای ایران نمی تواند اعتماد وی را جلب کند و به همین دلیل همه گزینه ها شامل اقدام نظامی علیه ایران روی میز است. هرچند که انتقاد ها در خصوص این گزینه رو به افزایش است و شماری بر این عقیده اند که دیپلماسی در قبال ایران می تواند کارساز باشد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از وی گزارش داد: گزینه نظامی گزینه آسانی نیست و با توجه به ریسک های متعدد بسیار پیچیده است اما ایران هسته ای برای منطقه و جهان بسیار خطرناک تر خواهد بود.

وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که اسرائیل نمی خواهد ساده لوح به نظر برسد و می خواهد مطمئن باشد که سرنوشت در دستانش است.

اظهارات باراک در حالی مطرح می شود که اخیرا رئیس سابق امنیت داخلی اسرائیل موضع وزیر دفاع و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را به چالش کشیده بود. به گفته وی هرچند شماری بر این عقیده اند که اسرائیل و آمریکا در سال جاری به ایران حمله نمی کنند اما نتانیاهو و باراک همچنان نمی خواهند به داستان سرایی تندرو خود پایان دهند و گمان می کنند که مواضع تند آنها کارساز است.

به گزارش نیویورک تایمز، مواضع نتانیاهو و باراک موجب شده که آنها در جامعه بین المللی ایزوله شوند. از سوی دیگر مقامات در آمریکا بر این باورند که فشار تحریم ها موجب شده ایران مذاکرات هسته ای را جدی بگیرد و به همین دلیل باید روند گفت و گو ها را دنبال کرد.

این در حالی است که نظرسنجی انجام شده از سوی گروه تحقیقاتی اسمیت که به تازگی در روزنامه اورشلیم پست منتشر شده نشان می دهد که کمتر از نیمی از اسرائیلی ها از حمله مستقل کشورشان به ایران حمایت می کنند. در عین حال نیمی از کل افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند نیز از اظهارات باراک و نتانیاهو در مورد ایران انتقاد کرده و با آن موافق نیستند. دیگر تحقیقات نیز نشان می دهد حدود سه چهارم اسرائیلی ها ایران هسته ای را یک تهدید جدی می دانند و بسیاری نیز با حمله ای که به پشتوانه آمریکا انجام شود، موافق هستند.

یک تحلیلگر در اسرائیل می گوید: اسرائیلی ها به طور کلی مواضع تند را می پسندند و در حال حاضر نتانیاهو افکار عمومی را آماده می کند که در صورتی که کسی جلوی ایران را نگیرد، اسرائیل وارد عمل خواهد شد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی بر این باورند که نمی توان انتظار تغییری را در مواضع نتانیاهو و باراک داشت اما مسائل داخلی مانند انتخابات می تواند جهت توجه ها را تغییر دهد.

اما با وجود چشم انداز انتخابات و قولی که نتانیاهو در جریان سفر به واشینگتن به رئیس جمهور آمریکا داده است، همچنان گزینه نظامی یک احتمال است. یک مقام جاسوسی عالی رتبه در این زمینه می گوید : مساله ایران ، رژیم اسرائیل را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که استراتژی آنها تغییر کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :