تلاش برایی ممانعت از ورود باراک و نتانیاهو به پارلمان آینده

نتانیاهو در یک قدمی سقوط قرار گرفت

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۹۰۰۶۰۷ اخبار اصلی
شیلی یحیموویچ، رهبر حزب کارگر در انتقاد به عملکرد دولت نتانیاهو گفت: «پس از سه سال از عمر دولت نتانیاهو وضعیت اسرائیل به جایی رسیده که به طرز شگفت‌آوری شاهد فاصله طبقاتی شدید میان فقیر و غنی هستیم.»
نتانیاهو در یک قدمی سقوط قرار گرفت
دیپلماسی ایرانی: پیش‌بینی می‌شود به رغم تکذیب‌های مکرر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سرزمین‌های اشغالی در سال جاری میلادی شاهد انتخابات پارلمان باشد. به ویژه این که اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر این که اختلاف‌ها در درون دستگاه رژیم صهیونیستی افزایش یافته و هر آن بیم فروپاشی دولت وجود دارد.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، عمده اختلافات میان طرفداران تندرو تداوم شهرک‌سازی‌ها و طرفدارانه میانه‌رو آنها است که کار را به جایی رسانده که گفته می‌شود احتمالا اسرائیل را به انتخابات زودهنگام بکشاند.

رهبران متعدد حزب لیکود تاکید دارند که انتخابات زودهنگام حتمی است ولی بنیامین نتانیاهو دائما برگزاری انتخابات زودهنگام را رد می‌کند. اگر چه برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که وی با مشاورانش برای تن دادن به برگزاری انتخابات زودهنگام مذاکره کرده است. البته به دلیل وضعیت بحران اقتصادی اسرائیل و افزایش نارضایتی‌های عمومی از عملکرد دولت نتانیاهو وی از برگزاری انتخابات زودهنگام بیم دارد.

بحث اختلاف بر سر تداوم شهرک‌سازی‌ها به شهرک «حی اولبانه» در نزدیکی رام الله باز می‌گردد . اختلاف بر سر این موضوع آن چنان بالا است که ژنرال موشه یعلون، معاون نخست وزیر تهدید کرده است که تداوم این بحران می‌تواند در دولت اسرائیلی دو دستگی ایجاد کند و دولت را تا مرز فروپاشی پیش ببرد.

این در حالی است که گدعون ساعر، وزیر آموزش دولت عبری روز جمعه به گونه‌ای برنامه گسترش سه شهرک‌ یهودی‌نشین را توصیف می‌کرد گویی که در حال اعلام یک برنامه انتخاباتی است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت، روز شنبه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو با شائول موفاز، رهبر حزب لیکود مذاکراتی را برای برگزاری انتخابات در پاییز آینده با هماهنگی اپوزسیون انجام داده است. بنا به این گزارش این دیدار هفته گذشته برگزار شده ولی هیچ خبری از نتایج این مذاکرات به بیرون درز نکرده است. با این حال نتانیاهو روز گذشته بار دیگر تاکید کرد که به هیچ وجه قصد برگزاری انتخابات زودهنگام را ندارد.

این در حالی است که رابی ریفلین، رئیس کنست اسرائیل و یکی از رهبران حزب لیکود اعلام کرد، عمر پارلمان این رژیم قبل از موعد مقرر و رسمی برای برگزاری انتخابات پایان خواهد یافت. وی در این باره گفت: «من گمان می‌کنم که امسال برای اسرائیل سال انتخابات باشد و تابستان پیش رو آخرین دوره فعالیت کنست باشد برای این که انتخابات در سال جاری برگزار خواهد شد.»

وی همچنین گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که دولت ائتلافی فعلی از دادن بودجه سال 2013 خودداری کند چرا که میان مطالبات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی نمی‌تواند توازن برقرار کند و اختلال به وجود خواهد آمد.»

ریفلین تاکید کرد، برای بسیاری از  سیاستمداران فعال منطقی این است که انتخابات اسرائیل قبل از انتخابات امریکا برگزار شود.

این در حالی است که حزب لیکود، حزبی که نتانیاهو خود از رهبران آن محسوب می‌شود، هشدار داده است در صورتی که نتانیاهو نخواهد موعدی برای برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین کند، چاره‌ای جز انحلال پارلمان پیش روی خود نخواهد دید. یکی از رهبران حزب لیکود که نامی از او در این گزارش نیامده، تاکید می‌کند، همه می‌دانند که انتخابات نزدیک است و برای دولت بهتر است که خود اقدامی برای برگزاری آن کند قبل از آن که مجبور شود که آن را برگزار کند.

این مقام عالی‌رتبه در حزب لیکود همچنین می‌گوید: «آن‌چه بیش از همه باعث شده تا به فکر برگزاری انتخابات زودهنگام باشیم دو مورد است. یکی بودجه و دیگری قانون "طال" که مربوط به استخدام افراد مذهبی در ارتش است که تا کنون دولت کاری برای آنها نکرده است. نتانیاهو اجازه نمی‌دهد که احزاب بودجه خود را در چارچوب بودجه انتخابات صرف کنند در حالی که نمی‌داند بهترین کار رسیدن به یک راه حل برای قانون طال است که می‌تواند ترکیب دولت فعلی او را تقویت کند.»

این فرد همچنین می‌افزاید: «نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب لیکود در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد و با مخالفان چندانی روبه‌رو نیست برای همین ترجیح می‌دهد که انتخابات زودهنگام برگزار شود تا مردم بیش از این منتظر تغییر وضعیتی که از آن رضایت ندارند، نباشند.»

این در حالی است که حزب کارگر، یکی از مهم‌ترین احزاب متحد نتانیاهو در دولت اسرائیلی  نیز به فکر اعلام پیشنهاد انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام افتاده است.

شیلی یحیموویچ، رهبر حزب کارگر در انتقاد به عملکرد دولت نتانیاهو گفت: «پس از سه سال از عمر دولت نتانیاهو وضعیت اسرائیل به جایی رسیده که به طرز شگفت‌آوری شاهد فاصله طبقاتی شدید میان فقیر و غنی هستیم.»

وی تاکید کرد، دولت طبقه متوسط را بسیار ضعیف کرده و نرخ بیکاری نیز به شدت افزایش یافته است. همچنین درآمد خانوار شهری نیز به دلیل عملکرد نامناسب دولت به شدت افت کرده است.

در این میان اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر این که در درون دولت نتانیاهو نیز اختلافات سنگینی میان چهره‌های تندروی کابینه و در راس آنها ژنرال موشه یعلون و ایهود باراک رخ داده که دلیل عمده آن اختلاف بر سر تداوم شهرک‌سازی‌ها است. برخی از وزرای حزب لیکود خواستار گرفتن صلاحیت‌هایی که نخست‌وزیر به وزیر دفاع به عنوان مسئول نظامی پرونده کرانه باختری داده است، شده‌اند. همچنین جبهه‌ای شکل گرفته که تلاش دارد اجازه ندهد که نتانیاهو و باراک وارد پارلمان آینده اسرائیل شوند. 

نظر شما :