وزیر دفاع آمریکا در واکنش به ساخت پهپاد

توانایی ایران زیر سئوال است!

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۰۰۴۱۶ اخبار اصلی
درحالی که مقامات در تهران اعلام کرده اند که با بیرون کشیدن اطلاعات از پهپادی که سال گذشته در مرز ایران و افغانستان به زمین نشانده شده، در حال ساخت نسخه ای از آن هستند، وزیر دفاع ایالات متحده آن را رد می کند.
توانایی ایران زیر سئوال است!

 دیپلماسی ایرانی: درحالی که مقامات در تهران اعلام کرده اند که با بیرون کشیدن اطلاعات از پهپادی که سال گذشته در مرز ایران و افغانستان به زمین نشانده شده، در حال ساخت نسخه ای از آن هستند، وزیر دفاع ایالات متحده آن را رد می کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال گذشته اعلام کرد که موفق شده یک فروند آر کیو 170 ، هواپیمای کوچک و بدون سرنشین جاسوسی آمریکا را در نزدیکی مرز افغانستان به زمین بنشاند. پس از آن گزارش هایی در مورد ساخت نسخه اسباب بازی این پهپاد و ارسال آن به آمریکا مخابره شد، اما اکنون تهران می گوید در حال ساخت نسخه ای از پهپاد واقعی است. موضوعی که برخی رسانه های غربی و مقامات در مورد آن ابراز تردید کرده اند.

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به اعلام این خبر از سوی ایران اظهار داشت: من با تجربه خودم می گویم که توانایی ایرانیان در ساخت نسخه ای از پهپاد زیر سئوال است. وی که پیشتر به عنوان رئیس سازمان جاسوسی آمریکا فعالیت داشته قبل از فرود در بوگوتا به خبرنگاران گفت: این یک برنامه طبقه بندی شده است و نمی خواهم به جزئیات اشاره کنم.

این در حالی است که امیر علی حاجی زاده، فرمانده بخش هوا فضای سپاه روز یکشنبه اعلام کرده است که ایران کد های آر کیو 170 را شناسایی کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک گروه جنگ سایبری در ایران اعلام کرده اند که توانسته اند با هک کردن سیستم راهبری جی پی اس آر کیو، هدایت آن را بر عهده گیرند. اما آمریکا می گوید این هواپیما به دلیل مشکلات فنی ناچار به فرود شده است.

در گزارشی دیگر، مجله تایم موضوع ساخت نسخه ای از آر کیو 170 در ایران را مورد تردید قرار داده است. در این گزارش آمده است:  در میان مقامات آمریکایی تردید در مورد توانایی تکنولوژیکی ایران وجود دارد و همچنین برخی ارزش هر گونه اطلاعاتی که می تواند از آر کیو 170 استخراج شده باشد را زیر سئوال می برند. سناتور جو لیبرمن، از کمیته امور دولتی و امنیت داخلی سنا در مورد اینکه تهران توانسته باشد نمونه ای از آر کیو 170 را بسازد، ابراز تردید کرده است. دنیس گوملی، کارشناس پهپاد و موشک های کروز در دانشگاه پیتسبرا نیز نظر مشابهی دارد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از وی ادعا کرد: از نقطه نظر فردی که به طور نزدیک ادعا های موشکی و هوانوردی ایران را زیر نظر دارد باید بگویم که ایرانیان مبالغه می کنند.

اما موضوع کدگشایی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط ایران در حالی مورد تردید مقامات غربی قرار دارد که اخیرا ویروس رایانه ای صنعت نفت ایران را هدف قرار داده و این حمله سایبری، صادرات نفتی جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کرده است.

چندی پیش نیز گزارشی در روزنامه واشینگتن پست منتشر شد که ادعا می کرد از 3 سال قبل، هواپیما های بدون سرنشین آمریکایی بارها وارد آسمان ایران شده اند و تصاویری را از تاسیسات و پایگاه های مورد نظر به ثبت رسانده اند. بنابر گزارش این روزنامه آمریکایی، پهپادی که سه سال پیش بر فراز آسمان ایران به پرواز درآمده 600 مایل در آسمان ایران گشت زنی کرده و تصاویری را از تاسیسات هسته ای ایران در نزدیکی قم ضبط کرده و سپس به خانه بازگشته است. گفتنی است طی مدتی که این ماموریت در حال انجام بوده؛ تحلیلگران سیا به دقت روند فعالیت پهپاد که به آر کیو 170 مشهور است و توانایی نیروی هوایی ایران برای شناسایی آن را زیر نظر داشته اند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :