امیدواری مسکو به حل بحران با حفظ بشار اسد

امریکایی‌ها پرونده سوریه را به روسیه سپردند؟

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۹۰۰۳۰۴ اخبار اصلی
گویا این بار امریکایی‌ها پذیرفته‌اند که طرح روسیه بر سر سوریه مورد آزمون قرار بگیرد و روس‌ها میدان‌دار اوضاع سوریه باشند. البته روس‌ها نگاهی متفاوت با غرب برای حل بحران سوریه دارند.
امریکایی‌ها پرونده سوریه را به روسیه سپردند؟
دیپلماسی ایرانی: گویا این بار امریکایی‌ها پذیرفته‌اند که طرح روسیه بر سر سوریه مورد آزمون قرار بگیرد و روس‌ها میدان‌دار اوضاع سوریه باشند. البته روس‌ها نگاهی متفاوت با غرب برای حل بحران سوریه دارند. آنها عملا با همه طرح‌های امریکا و اروپا برای حل بحران سوریه مخالفند و طرحی مجزا برای خود طراحی کرده‌اند. برخی تحلیلگران بر این باورند که این بار غربی‌ها در سوریه واقعا کم آورده‌اند و تصمیم دارند پرونده سوریه را به روسیه بسپارند. خصوصا در وضعیت فعلی که هر کدام از کشورهای غربی خود را آماده انتخابات می‌کند. در همین راستا است که هفته گذشته مسکو میزبان گروهی از مخالفان اسد در دمشق بوده است.

عارف دلیله، یکی از مخالفان سوری که برای مخالفتش با اسد 7 سال در زندان بوده و او نیز به همراه هیئت سوری مخالف اسد به مسکو رفته است، می‌گوید، روس‌ها به ما گفته‌اند که اسد از بحران جاری در سوریه به سلامت خارج خواهد شد و آنها از این بابت کاملا مطمئن هستند. وی که خود فارغ التحصیل رشته اقتصاد از یکی از دانشگاه‌های شوروی سابق است به روزنامه لبنانی السفیر گفته که گروهی از هیئت هماهنگی ملی سوریه به ریاست حسن عبدالعظیم اخیرا به مسکو رفته از زبان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و میخائیل بوگدانف، معاون او به صراحت شنیده‌اند که خشونت‌ها در سوریه باید متوقف شود اما نه به شیوه امریکایی بلکه از طریق جامعه جهانی و طرح کوفی عنان. البته دلیله تاکید می‌کند، به هیچ وجه مطمئن نیست که روس‌ها بر مواضع خود باقی بمانند و نخواهند مواضعشان را تغییر دهند.    

دلیله که از رهبران هیئت هماهنگی محسوب می‌شود، در این باره گفت: «مواضع ما به هم نزدیک است و حتی می‌توان گفت کاملا با مواضع روس‌ها مطابقت دارد، ما بیش از هر چیز خواستار آتش‌بس، عقب‌نشینی ارتش از شهرها، حل مشکلات انسانی منتج از خشونت‌ها، کمک به زخمی‌ها و فراری‌ها، دادن کمک ما‌به‌ازا به زیان‌دیدگان و آزادی تمامی زندانیان و بازگرداندن مهاجران داخلی و خارجی به خانه و کاشانه‌شان هستیم که در حقیقت همان طرح عنان است که روس‌ها نیز گفته‌اند که به طور کامل از آن حمایت می‌کنند.»  

وی تاکید کرد، ما آمادگی کامل داریم که با هدف توقف خون‌ریزی‌ها با دولت اسد وارد مذاکره شویم.

این در حالی است که شورای انتقالی سوریه که مورد تایید غرب و کشورهای عربی قرار دارد با هر گونه مذاکره‌ای با دولت اسد مخالفت کرده است.

از سوی دیگر اروپایی‌ها و روس‌ها روز جمعه دو طرح متفاوت به شورای امنیت ارائه داده‌اند که در آن خواسته شده شمار ناظران صلح غیر مسلح از 30 نفر به 300 نفر افزایش یابد. تفاوت آنها در این است که روسیه برای این پیشنهاد خود هیچ شرطی در نظر نگرفته در حالی که اروپایی‌ها خواستار افزایش فوری ناظران شده‌اند. این پیشنهاد زمانی ارائه شد که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که سوریه به تعهد خود به خروج همه نیروها و جنگ‌افزارهای سنگینشان از شهرها عمل کرده است. روسیه امیدوار است که طرحش در شورای امنیت بررسی و فورا تصویب شود. دیپلمات‌های آگاه در شورای امنیت گفتند که مذاکرات بر بررسی طرح روسیه متمرکز است  و احتمال این که طرح غربی ها از دستور کار خراج شود، وجود دارد. این منابع تاکید کردند که طرح روسی طی هفته آینده به تصویب برسد.  

روس‌ها تلاش بسیاری می‌کنند که از فرصت استفاده کرده و در دورانی که غرب در مخمصه‌های مختلف داخلی‌اش گرفتار است، از پرونده‌های مختلف خاورمیانه بهره‌برداری کنند. آنها بر سر سوریه تا کنون یک ذره هم کوتاه نیامده‌اند و اکنون که می‌بینند حمایتشان از اسد جواب داده است، منتظر رسیدن به نتایج مطلوب در این پرونده هستند. نتایجی که ممکن است چندان باب میل غربی‌ها نباشد.

 

تهیه‌ کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :